بین الملل

پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا

پیشنهاد آمریکا به روسیه درباره سلاح‌های اتمی در شرق اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک روزنامه اسپانیایی روز چهارشنبه نوشت به اسنادی محرمانه دست پیدا کرده که پیشنهادات هفته گذشته آمریکا و ناتو به روسیه درخصوص تضمین امنیتی به روسیه را در بر می‌گیرد.

روزنامه «ال پایس» در گزارشی آورده است، ناتو و آمریکا پیشنهادات روسیه درخصوص خروج نیروهای غربی از شرق اروپا و عدم عضویت اوکراین در ناتو را رد کرده‌اند. با این حال  آمریکا و متحدانش در ناتو، مذاکره بر سر توافقات خلع سلاح و اقدامات اعتمادساز در چارچوب‌های مختلف از جمله سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا، گفت‌وگو‌های راهبردی درباره ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا و همچنین روسیه و ناتو را پیشنهاد کرده‌اند.

در این اسناد که به‌طور محرمانه از طرف ناتو به کاخ کرملین ارسال شده‌اند آمده است: «نظر به افزایش اساسی، بی دلیل و بدون توجیه استقرار نیروهای نظامی روسیه پیرامون اوکراین و بلاروس، از روسیه می‌خواهیم فوراً نسبت به کاهش تنش به شکل پایدار، قابل تأیید و طولانی مدت اقدام کند. موضع دولت ایالات متحده این است که پیشرفت در این مسائل فقط در فضای تنش‌زدایی با توجه به اقدامات تهدید‌کننده روسیه علیه اوکراین حاصل خواهد شد».

روزنامه ال پایس درباره این اسناد محرمانه می‌نویسد، پاسخ کتبی آمریکایی‌ها به روسیه درباره تضمین امنیتی به مسکو، شامل مقدمه، هفت بند و یک نتیجه‌گیری کلی است و پاسخ ناتو نیز دوازده بخش دارد. پاسخ‌های آمریکا و ناتو کاملاً هماهنگ هستند اما بین آن‌ها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. تفاوت اصلی بین این دو سند، این است که واشنگتن بیان داشته برای گفت‌وگو درباره مفهوم «غیرتقسیم‌پذیر بودن امنیت» آمادگی دارد.

این روزنامه اسپانیایی می‌نویسد، با این حال آمریکایی‌ها در پاسخ به روسیه که عضویت اوکراین در ناتو را عامل تضعیف امنیت خود دانسته است، متذکر شده که مفهوم عدم تقسیم‌پذیری امنیت نباید به صورت «انزوا» تفسیر شود اما واشنگتن در عین حال تمایل دارد «تفسیرهای مربوطه» را به بحث بگذارد و اظهار می‌کند که «ایالات متحده و روسیه همچنین بر حق ذاتی هر کشوری برای آزاد بود در انتخاب یا تغییر تمهیدات امنیتی از جمله معاهدات مربوط به اتحاد در پیمان‌های مختلف توافق دارند».

ال پایس می‌افزاید، سند ارسالی از طرف آمریکا از همان ابتدا بر «تداوم حمایت قاطع از سیاست درهای باز ناتو» تأکید دارد و بحث درباره این مسئله باید در نشست روسیه-ناتو بررسی شود. در سند ناتو نیز بر سیاست درهای باز این پیمان نظامی و حق هر کشور برای انتخابت تمهیدات امنیتی «بدون مداخله خارجی» تأکید دارد.

در این گزارش آمده است، دولت بایدن درخصوص مسائل اوکراین «اقدام در زمینه شفافیت دوجانبه مشروط» را به روسیه پیشنهاد کرده است که طبق آن روسیه و آمریکا «از استقرار سامانه‌های موشکی زمینی تهاجمی و حضور دائمی نیرو با مأموریت رزمی در قلمرو اوکراین خودداری می‌کنند». توافقات اعتماد دوجانبه در کنار معاهدات خلع سلاح، دو پیشنهاد اصلی در سند ارسالی از سوی واشنگتن و ناتو را شامل می‌شود.

ال پایس در ادامه می‌نویسد، آمریکا در پاسخ ارسالی به روسیه اعلام کرده آمادگی دارد درباره مسائل موجود «با حسن نیت» وارد گفت‌وگو شود از سوی دیگر درباره «لحن دستوری» پیشنهادات تضمین امنیتی مطرح شده از سوی روسیه گلایه می‌کند و متذکر می‌شود گفت‌وگوها با روسیه باید بر اساس «اسناد بنیادین موجود در زمینه امنیت اروپا» از جمله معاهده نهایی هلسینکی و معاهده تأسیس شورای روسیه-ناتو و منشور پاریس و سازمان ملل انجام شوند.

این روزنامه می‌افزاید، شماری از پیشنهادات آمریکا به روسیه، اعمال محدودیت در استقرار موشک از طریق معاهدات جدید در زمینه خلع سلاح اتمی را شامل می‌شود. واشنگتن برای گفت‌وگوی دوجانبه درباره موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد و پرتابگرهای آن‌ها اعلام آمادگی کرده است و همچنین بر تعهد آمریکا به معاهده «نیو استارت» تأکید می‌کند که شامل پرتابگرها و موشک‌های اتمی غیرفعال نمی‌شود و توافقات آتی مسکو و واشتگتن می‌توانند «تمام تسلیحات اتمی روسیه و آمریکا» را شامل شوند.

در این گزارش آمده است، یکی از پیشنهادات جدید آمریکا به روسیه به راه افتادن «سازوکار شفافیت» است که عدم استقرار موشک‌های کروز «تاماهاوک» آمریکا در پایگاه‌های ناتو در رومانی، بلغارستان را پیشنهاد کرده و در مقابل از مسکو می‌خواهد رویکرد معینی را در قبال دو پایگاه موشکی خود اتخاد کند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا