فرهنگ و هنر

کاکاوند: کتابخوانی به داشتن کتاب‌های متنوع‌ با جلدهای رنگی نیست

کاکاوند: کتابخوانی به داشتن کتاب‌های متنوع‌ با جلدهای رنگی نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا، رشید کاکاوند، شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی در جشن «واژه» بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ابراز خوشحالی برای بازدید از نمایشگاه اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب، سطوح مختلفی از افرادی که با کتاب سروکار دارند، در یک جا جمع می‌شوند و این فرصت مغتنمی است  که فقط در اینجا حاصل می‌شود.

وی درباره نحوه قرارگیری در مسیر کتابخوانی، افزود: من حتی یادم نمی‌آید برای اولین بار چگونه به کتاب علاقه پیدا کردم، زیرا در خانواده‌ای بزرگ شدم که اهل مطالعه نبودند؛ یه طوری که اولین کتاب توسط خودم به خانه ما راه پیدا کرد.

این شاعر کشورمان ادامه داد: در روزگار کودکی وقتی در کوچه‌های خاکی نیشابور قدم می‌زدم، تنها سرگرمی من رفتن به کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان بود و چون هنوز وارد مدرسه نشده بودم، سواد خواندن و نوشتن نداشتم و فقط کتاب‌ها را ورق می‌زدم.

کاکاوند با بیان اینکه حمایت و محبت افرادی که به کانون پرورش فکری کودک ‌نوجوان مراجعه می‌کردند یکی از دلایل جذب و کشش من به کتاب و کتابخوانی بود، تصریح کرد: اینکه برخی افراد کتاب را بخرند و در گوشه کتابخانه‌ها با جلدهای رنگی و چیدمان‌های گوناگون قرار دهند، باعث نمی‌شود آن‌ها را کتابخوان محسوب کنیم؛ بلکه باید نیاز به کتاب خواندن را در جامعه ایجاد کنیم.

این داستان نویس افزود: برای رسیدن به دانایی باید افراد به این باور برسند که کتاب بخوانند؛ چرا که آمار ارائه شده از خرید کتاب در نمایشگاه هم نمی‌تواند تعیین کننده میزان مطالعه افراد باشد.

وی در مورد گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتابها نیز بیان داشت: اگر کتاب به قیمت طلا هم برسد، کسی  که اهل مطالعه است هرچند به تعداد کم اما باز هم کتاب‌های مورد علاقه‌اش را می‌خرد. ولی افرادی که اهل مطالعه نیستند با خرید هزاران کتاب نیز کتابخوان نخواهند شد. پس کتاب خواندن و درک ارزش آن شرط لازم رسیدن به فضیلت است.

این شاعر کشورمان با اظهار تاسف از این تفکر که  برخی دانایی را فضیلت ندانسته و دارایی را ارزش تلقی می‌کنند، گفت: تا زمانی که مردم، کتاب را ثروت حقیقی خود ندانند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که اقشار مختلف جامعه‌ کتابخوان شوند.

وی در تکمیل صحبت‌هایش خاطره‌ای از شیخ بهایی در دوره صفویه بازگو کرد که اگر افراد شاخص در کشور به دانشمندان و کتابخوان‌ها احترام بگذارند، مردم نیز به کسب دانش و فضیلت علاقه‌مند خواهند شد و ادامه داد: ادبیات، عمیق‌ترین و وسیع‌ترین شکل دانایی در هر جامعه است. باید کاری کنیم الگوهای فرهنگی مورد توجه مردم قرار گیرند زیرا صرف گرامیداشت یک روز به نام الگوهای فرهنگی و مفاخر ملی، توجه مردم را آنچنان که باید در پی نخواهد داشت. 

کاکاوند با بیان اینکه ادبیات نباید صرفاً به عنوان یک تفنن تلقی شود، خاطرنشان کرد: زیبایی شناسی، شعر فارسی، اخلاق و هر چیز که انسان را به کمال می رساند تنها از راه ادبیات بیرون کشیده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود مردم را به کتاب خواندن ترغیب کنیم، گفت: رسانه و نظام آموزشی کشور در تحقق این امر بسیار موثرند. به عنوان مثال به ادبیات در مدارس صرفاً از جنبه تعلیمی نگاه شده و آن را تا حد آموزه های متون درسی افول داده‌اند. به همین دلیل دانش آموزان و نوجوانان علاقه‌ای به یادگیری ادبیات ندارند.

این شاعر با بیان اینکه عشق یکی از لطیف‌ترین و شریف‌ترین حالات انسانی است که از ادبیات امروز ما حذف شده است، افزود: هدف‌گیری درست شعر و ادبیات باعث می‌شود مردم به شاعران و نویسندگان علاقه‌مند شوند. وقتی جامعه جوان به ادبیات وابسته شود، دیگر نیاز به تبلیغ برای خرید کتاب توسط مردم نیست زیرا ادبیات ما به خصوص در شعر قابلیت‌های گسترده نزدیک بی‌نهایت دارد.

وی با بیان اینکه اگر باور کنیم شاعران بزرگ کشور ما و مفاخر ملی مانند سعدی می توانند حال ما را خوب کنند آثارشان را با علاقه مطالعه می‌کنیم، اظهار داشت: اگر واقعاً احساس نیاز به ادبیات و روح لطیف آن داشته باشیم، شاعران اساطیری مانند فردوسی را نیز با همان زبان و سبک بیانش می‌پذیریم؛ چرا که زبان هر شاعر مانند گویش‌های مختلف هر منطقه است که وقتی  با آن آشنا شویم قابل درک خواهد بود.

کاکاوند با اشاره به اینکه این باور نیز غلط است که ادبیات در جهان مطلوب شکل می‌گیرد، تصریح کرد: تاریخ نشان داده ادبیات در جهان از دل وقایع نامطلوب بیرون آمده است. پس نمی‌توان منتظر ماند تا جهان و زندگی مطلوب شود و بعد به سمت ادبیات حرکت کنیم.

این شاعر کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای قشر نوجوان و جوان که به کتاب علاقه‌مند شوند چه باید کرد؟ بیان داشت: صبوری مهمترین راهکار است و باید ادبیات در بهترین موقعیت و بهترین شکل ارائه شده در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی خودمان از خواندن شعر و ادبیات لذت ببریم این لذت خود به خود به افراد دیگر منتقل می‌شود اظهار داشت :  جامعه ما در هر حوزه نیاز مبرم به شعر دارد. علاوه بر این، عشق و باور به شعر و ادبیات می‌تواند جامعه را رشد دهد و کسی که به ادبیات علاقه‌مند است وقتی در این راه قدم می‌گذارد، قطعاً می‌تواند با آن ارتباط برقرار کرده و به حد کمال انسانی برسد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا