سبک زندگی

کچه‌بافی؛ هنری درآمدزا با کمترین سرمایه

کچه‌بافی؛ هنری درآمدزا با کمترین سرمایه

گروه یولن زندگی – «یاسمن وثوقیان» ۳۰ ساله به لطف تلفیق هنر بافتنی و «کچه» جزء بانوان جوان و موفقی است که در کمتر از یک سال توانسته در فضای مجازی مطرح شود. برای آشنایی با این هنر و نحوه ورود به دنیای شاد و زیبای بافتنی گپ و گفتی با این بانوی جوان هنرمند داشتیم.

*** از شروع علاقه تان به بافتنی بگویید. نخستین بار از چه طریقی با این هنر آشنا شدید و میل‌های آن را به دست گرفتید؟

 از نوجوانی به کارهای هنری علاقمند بودم برای همین ابتدا به سراغ نقاشی رفتم. اما این هنر نتوانست آن گونه که باید من را به خودش جذب کند. بعد از آن به سراغ خیاطی رفتم و باز در میانه راه منصرف شدم. در ۱۷ سالگی بود که برای اولین بار از طریق کتابهای قلاب بافی بافتن را شروع کردم و از همان زمان متوجه شدم این همان کاری است که با عشق و علاقه انجام می دهم. حالا عروسک سازی و بافتنی را کنار هم انجام می دهم.

کچه‌بافی؛ هنری درآمدزا با کمترین سرمایه

***یعنی شما برای آموزش بافتنی هیچ دوره و آموزشی را طی نکردید؟

نه به هیچ عنوان. من معتقدم که این یک هنر اکتسابی است. شما باید خودتان با آزمون و خطا آن را یاد بگیرید و این گونه بهتر می توانید پیشرفت کنید. خوشبختانه این روزها کسانی که می خواهند این هنر را شروع کنند می توانند از طریق فضای مجازی تمام تکنیک ونکات ریز را به صورت رایگان آموزش ببینند اما آن زمان ما فقط کتاب آموزشی داشتیم.

چه نوع هنری  را  با بافتنی تلفیق کرده اید که تا این میزان توانسته توجه دیگر بانوان هنر دوست را در فضای مجازی به خود جلب کند؟

هنر «کچه» هنر جدیدی در دنیا نیست اما در ایران ۲ سال است که این هنر رواج پیدا کرده است. در گذشته ابزار این هنر که همان الیاف خاص آن است در ایران وجود نداشت و به تازگی شرکت های ایرانی تولید آن را شروع کرده اند. در حال حاضر شاید ۳ یا  ۴ نفر باشیم که این هنر را بر روی بافتنی اجرا می کنیم. هنر کچه به این صورت است که شما با الیاف پشم و سوزن اشکال مختلف شامل حیوانات و گل  را به صورت عروسک بر روی بافت اجرا می کنید. این هنر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

***برای یادگیری هنرکچه نیز آموزش تان به صورت مجازی بود؟

بله، این هنر را نیز با مشاهده فیلم های آموزشی یاد گرفتم. باور من این است که اگر کسی به هنر بافتنی علاقمند باشد تمام این هنرها را با چند بار مشاهده و آزمون و خطا به سرعت یاد می گیرد.

کچه‌بافی؛ هنری درآمدزا با کمترین سرمایه

***شما معتقدید که هنر بافتنی و کچه از آن دسته کارهایی هستند که با وجود سرمایه کم در ابتدای مسیر آینده ای درآمدزا دارند.خیلی از بانوان هستند که می خواهند درکنار انجام امور خانه درآمد مستقلی داشته باشند و به معیشت خانواده کمک کنند.یادگیری این هنر را به آن ها توصیه می کنید؟

بله حتما ،بدون شک شما هیچ هنری را پیدا نمی کنید که با حداقل هزینه حداکثر درآمدزایی را داشته باشد. شما برای هنر بافتنی به کاموا ومیل و برای اجرای هنر کچه به الیاف پشم و سوزن نیاز دارید اما  در نهایت هنرتان بسیار چشم نواز و زیبا می شود. این کاراز هنرهای بدون سرمایه است که نهایت با ۳۰۰ هزار تومان می توانید کارتان را شروع کنید و با حرفه ای شدن دراین مسیر و به کمک شبکه های مجازی سفارش های متعددی دریافت کنید.

***با توجه به این که تولید الیاف هنر کچه  به تازگی در ایران آغاز شده است راجع به کیفیت این الیاف توضیح دهید؟از نمونه خارجی آن استفاده می کنید یا استفاده از تولید ملی را ارجح می دانید؟

درست است که به تازگی الیاف مخصوص این هنر را به بازار عرضه کرده اند اما کیفیت آن دقیقا با کیفیت نمونه خارجی برابری می کند. تنها تفاوت آنها در رنگ بندی است. نمونه های ترکی رنگ های شاد و متنوعی دارند اما نمونه های ایرانی در حال حاضر رنگ بندی متنوعی ندارند. از سوی دیگر نمونه ایرانی قیمت بسیار مناسبی دارد که برای افراد تازه کار بسیاربه صرفه تر است. قیمت هر ۱۵۰ گرم الیاف کچه ۲۰ هزار تومان است اما برای نمونه ترکیه ای  برای هر ۵۰ گرم باید ۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.

کچه‌بافی؛ هنری درآمدزا با کمترین سرمایه

***به طور حتم درخواست زیادی برای آموزش این هنربه تازه کارهای این حرفه دارید.علاقه مندان به چه صورت می توانند در این دوره ها شرکت کنند؟

در فصل پاییز و زمستان به علت بالا بودن سفارش ها امکان آموزش وجود ندارد ولی هر سال در فصل بهارو تابستان که وقت مان آزادتر است در فضای مجازی و در مراکز مختلف آموزش برای علاقمندان داریم. کافی است که صفحه‌های مجازی این هنرمندان را دنبال کنند تا  از زمان اعلام کلاس‌ها اطلاع داشته باشند.

کچه‌بافی؛ هنری درآمدزا با کمترین سرمایه

*** پیشنهادتان برای کسانی که تازه وارد دنیای بافتنی می شوند چیست؟

اینکه اصلا ناامید نشوند. بافتنی هنری است که برای رسیدن به درآمدزایی در آن باید خلاقیت و صبر داشته باشید. شاید چند ماهه اول هیچ درآمدی نداشته باشید ولی بدون شک بعد از مدتی تلاش هایتان نتیجه خواهد داد و با کمترین میزان سرمایه به درآمد زایی خوبی خواهید رسید.

انتهای پیام/

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا