بین الملل

آب سرد چین و روسیه بر آتش‌افروزی‌های آمریکا درباره اوکراین

آب سرد چین و روسیه بر آتش‌افروزی‌های آمریکا درباره اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، نمایندگان روسیه و چین در جلسه شورای امنیت درباره تحولات اوکراین ادعاهای اخیر واشنگتن درباره قصد مسکو برای حمله به اوکراین را رد کردند.

نماینده چین در سازمان ملل با پیشنهاد آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت در خصوص تحولات اوکراین مخالفت کرد و از همه طرف‌ها خواست به بیانیه‌های روسیه در خصوص اینکه برنامه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ندارد توجه کنند.

نماینده چین گفته هیچ دلیلی برای نگرانی از جنگ وجود ندارد. او از همه طرف‌ها خواست توسل به دیپلماسی را ادامه دهند. وی تصریح کرد: «چیزی که الان به آن نیاز داریم دیپلماسی بی‌سرو صدا است نه دیپلماسی با میکروفون.»

«لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این جلسه طبق روال موضع‌گیری‌های اخیر دولت این کشور، بحران روسیه-اوکراین را «اضطراری و خطرناک» توصیف کرد و مدعی شد که این مسئله می‌تواند «تهدیدی علیه صلح و امنیت» تلقی شود.

او گفت: «اقدامات روسیه مرکز منشور سازمان ملل را هدف قرار می‌دهد. این مسئله، همان‌طور که هر کسی می‌تواند تصور کند تهدیدی آشکار و جدی علیه صلح و امنیت است. ستیزه‌جویی روسیه نه فقط اوکراین بلکه اروپا را تهدید می‌کند. اقدامات روسیه، نظم بین‌المللی را هم تهدید می‌کند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه (۱۱ بهمن/ ۳۱ ژانویه) به درخواست آمریکا برای بررسی تحولات اوکراین تشکیل جلسه داد. واشنگتن به همراه متحدانش در روزهای گذشته روسیه را به اعزام ده‌ها هزار نیرو به مرز با اوکراین متهم کرده و مدعی شده مسکو ممکن است در آینده نزدیک قصد حمله به اوکراین داشته باشد.

ادعای آمریکا و متحدان غربی این کشور درباره وقوع جنگ قریب‌الوقوع در اوکراین نه تنها از سوی مسکو بلکه از سوی کی‌یف هم رد شده است. «سی‌ان‌ان» چند روز پیش گزارش داد «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته کشورهای غربی فضاسازی در خصوص احتمال جنگ قریب‌الوقوع در اوکراین را متوقف کنند.

روسیه در جلسه امروز از آمریکا به دلیل هراس‌افکنی علیه مسکو و وادار کردن کشورها به برگزاری جلسه غیرضروری در شورای امنیت انتقاد کرد. واسیلی نبنزیا گفت: «این عدد ۱۰۰ هزار نیرو که می‌گویند در مرز روسیه و اوکراین مستقر شده‌اند را از کجا آورده‌اید؟»

«ژانگ جون»، نماینده چین در سازمان ملل هم به حمایت از روسیه پرداخت. او گفت: «دلیلی که آمریکا از شورا خواسته این جلسه را برگزار کند این است که می‌گوید استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. چین نمی‌تواند خودش را با این دیدگاه تطبیق بدهد.»

نماینده چین در توضیح بیشتر درباره مواضع پکن گفت: «روسیه مکرراً گفته قصد آغاز هیچ عملیات نظامی ندارد و اوکراین هم این را روشن کرده که نیازی به جنگ ندارد.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

مقام‌های مسکو در سال‌های اخیر به واشنگتن، لندن و دیگر اعضای ناتو درباره افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داده‌ و بارها طی هفته‌های اخیر عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی را خط قرمز خوانده‌اند.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا