بین الملل

«آتش‌بس رمضان»؛ حربه جدید ریاض برای توقف حملات یمن

«آتش‌بس رمضان»؛ حربه جدید ریاض برای توقف حملات یمن

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی که از هشت سال پیش تجاوز خود را به یمن آغاز کرد تا به زعم خود بتواند این کشور را اشغال کند، امروز با شرایط بسیار دشواری روبرو است.

منابع آگاه خبر دادند که عربستان سعودی به خاطر حملات تنبیهی نیروهای یمنی، این بار پیشنهاد جدیدی به دولت نجات ملی یمن ارائه کرده است تا شاید بتواند از شدت حملات به عمق خاک خود بکاهد.

این منابع به پایگاه خبری «یمن نیوز» گفتند که عربستان از طریق واسطه‌های منطقه‌ای به دولت یمن پیشنهاد کرده است که اجازه می‌دهد کشتی‌های حامل سوخت، وارد یمن شود، ولی صنعاء نیز آتش‌بس در ماه مبارک رمضان را بپذیرد.

به گفته این منابع، دولت نجات ملی یمن، موافقت اولیه خود را با پیشنهاد عربستان اعلام کرده است، ولی تأکید دارد که باید به صورت کامل، محاصره یمن لغو شده و بندرگاه الحدیده و فرودگاه صنعاء به صورت دائمی بازگشایی شود.

یمن نیوز گزارش داد که عربستان سعودی از چند روز پیش، تمامی قدرت دیپلماسی خود را به کار گرفته است تا شاید طی چند روز آینده بتواند به آتش‌بس در یمن دست پیدا کند.

چندی پیش نیز «هانس گرودنبرگ» فرستاده به صنعاء رفت و با مسئولان دولت نجات ملی یمن دیدار کرد. وی پس از آن در مسقط با مسئولان عمان دیدار کرد. دفتر این مقام سازمان ملل خبر داد که وی ایده آتش‌بس موقت را مطرح کرده است.

عربستان سعودی به شدت از حملات موشکی و پهپادی یمن وحشت دارد. هر چند آمریکا اخیرا سامانه‌های موشکی پاتریوت بیشتری به ریاض فرستاد، ولی این سامانه‌ها در دفع حملات یمن که زیرساختها و مراکز نفتی مهم سعودی را هدف قرار می‌دهد، ناکام مانده است.

در همین ارتباط، روزنامه العربی الجدید هم گزارش داد، عربستان سعودی در حال حاضر، به شدت در یمن گرفتار شده و به همین دلیل با تکرار نسخه قبلی تجربه مذاکرات ریاض، این بار نیز قصد دارد مذاکراتی را به ادعای حل بحران یمن، کلید بزند.

به گزارش العربی الجدید، برگزاری این مذاکرات اما به این خاطر است که عربستان بتواند جنبش انصارالله را مقصر تداوم جنگ یمن معرفی کند. کما اینکه قصد دارد، افکار عمومی بین‌المللی را علیه انصارالله بشوراند و چنین وانمود کند که این جنبش عامل اصلی افزایش قیمت نفت است.

بنا بر این گزارش، انصارالله نیز تأکید دارد که در سایه تحریم و تداوم محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی-اماراتی، چنین اقداماتی هیچ معنایی ندارد و راه به جایی نخواهد برد. حتی اگر آتش‌بس نیز در ماه رمضان برقرار شود، تأثیری در جبهه‌های عملیاتی نخواهد داشت.

درباره مذاکرات ریاض، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عربستان در حال حاضر، در «باتلاق یمن» گرفتار شده است و چاره‌ای ندارد جز اینکه بخواهد به صورت آبرومندانه‌ای از یمن خارج شود.

پایگاه خبری الخلیج الجدید نیز روز گذشته گزارش داد، محافل عربی و بین المللی بر طبل آتش‌بس رمضان در یمن می‌کوبند تا از طریق بتوانند فرصت موفقیت مذاکرات ریاض را افزایش دهند؛ مشروط به اینکه انصارالله در مذاکرات شرکت کند. عدم حضور انصارالله باعث شکست این مذاکرات خواهد شد. کما اینکه پیش از این نیز، این مسئله رخ داد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا