سلامت

آزمایشگاه های تخصصی تشخیص پزشکی در کشور افزایش می‌یابد

آزمایشگاه های تخصصی تشخیص پزشکی در کشور افزایش می‌یابد

به گزارش روز یکشنبه یولن، عبدالحسین ناصری در برنامه پایش جامع مدیریتی وزارت بهداشت که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، افزود: از این تعداد یکهزار ۶۰۰ مرکز خون‌گیری، یکهزار و ۳۰ آزمایشگاه سطح یک، ۵۰۰ مورد سطح ۲ و تعداد ۲۰  آزمایشگاه تخصصی و فوق تخصصی به مردم خدمات ارایه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه بخش بهداشت همواره باید در حالت آماده‌باش باشد، اظهار داشت: در بحث بهداشتی همواره باید آمادگی داشته باشیم و صبر نکنیم تا اپیدمی (همه گیری ) ایجاد شده و بعد اقدامات خود را انجام دهیم.

وی یکی از اهداف معاونت بهداشتی وزارتخانه که به صورت مستمر دنبال می‌ شود را  آمادگی همیشگی مراکز بهداشتی دانست و ادامه داد: اگر بتوانیم مسایل بهداشتی را تقویت کنیم، بسیاری از بیماری‌ها در نطفه خفه شده و گسترش نمی‌یابد.

ناصری با بیان اینکه هزینه‌ای که در بخش بهداشت انجام می‌دهیم، به مراتب کمتر از هزینه های درمان است، گفت: به‌ عنوان مثال در زمان شیوع ویروس کرونا از زمانی که خود را پیدا کردیم و گروه‌های بهداشتی وارد عرصه شدند، به راحتی آن را کنترل کردیم؛ به‌ ویژه گروه مظلوم آزمایشگاهی که کمتر در مورد زحمات آنها گفته می‌شود.

به گفته وی حدود ۷۰ درصد تشخیص بیماری‌ها بدون پشتوانه آزمایشگاهی امکان پذیر نیست.

ناصری افزود: در حوزه بهداشتی به دنبال آن هستیم تا در بخش‌های مختلف دانشگاه های علوم پزشکی آمادگی برای مقابله با انواع بیماری ها رصد شده و آن را ارزیابی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید آزمایشگاه‌هایی داشته باشیم که بتوانیم آزمایش های تخصصی و فوق تخصصی را در هر دانشگاهی انجام دهیم، گفت: آزمایش های مراکز بهداشت در چهار گروه خون‌گیری، سطح یک، ۲ و تخصصی هستند .

 رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز امیدواری کرد با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و از طریق وام سازمان بهداشت جهانی این آزمایشگاه‌ها را تجهیز و نیروی متخصص را تربیت کنیم.

ناصری از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درخواست کرد در این زمینه همکاری کرده و کمک کنند تا بتوان با دید بیشتری نسبت به دانشگاه و توانمندی آن تصمیم‌گیری کرد.

به گزارش یولن، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این برنامه با بیان اینکه این حوزه همواره در حالت آماده‌باش کامل است، گفت: همکاران آزمایشگاهی ایثارگرانه در دوران شیوع ویروس کرونا خدمات ارائه دادند که توانستیم با زحمات آنها این ویروس را کنترل کنیم.

حسین حقائی اظهار کرد: بخش آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بخش مهمی در غربالگری بیماری‌ها و شناسایی موارد در معرض خطر و تشخیص بیماریهاست که در زمان شیوع ویروس کرونا نیز خدمات مهمی را ارائه داد.
 

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا