سمنان

آغاز عملیات آبخیزداری در مهدی‌شهر با اعتبار میلیاردی

آغاز عملیات آبخیزداری در مهدی‌شهر با اعتبار میلیاردی

حیدر واحدمطلق، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در مهدی‌شهر اظهار کرد: پروژه بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز شهرستان مهدی‌شهر به حجم دو هزار و ۷۵۸ مترمکعب و با دو میلیارد و ۵۹ میلیون تومان با ارتفاع چهار تا پنج متر از محل اعتبارات اسناد خزانه سال ۱۴۰۰ در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره‌های زیرزمینی که باعث به هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه آبخیز مهدی‌شهر شده، برترین راه جلوگیری از فرایند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها، اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به‌شدت کاهش داد و از خسارات سیلاب‌ها جلوگیری کرد.

واحدمطلق ادامه داد: این‌گونه عملیات در پروژه‌های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه‌های آبخیز کشورمان طراحی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز احتیاج به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، توضیح داد: نفوذپذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن روان‌آب‌های شدید سطحی، به‌ویژه در فصل چرا که زمین فاقد پوشش گیاهی است، از یک سو و ریزش رگبارهای شدید بهاره از سوی دیگر، باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه‌های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر گفت: بعضی از این روش‌ها، موجب کاهش طول شیب دامنه‌ها و تعدادی هم موجب حذف شیب دامنه‌ها می‌شود و ازآنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش مقدار فرسایش خاک مؤثر است اجرای این پروژه‌های آبخیزداری در کاهش فرسایش و روان‌آب تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱م/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا