سمنان

آغاز مدیریت چرای دام در مراتع مهدی‌شهر

آغاز مدیریت چرای دام در مراتع مهدی‌شهر

حیدر واحدمطلق، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در مهدی‌شهر با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی و نقش آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی اظهار کرد: بنا به‌ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی و به‌منظور جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، مدیریت چرای دام که از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی به شمار می‌رود، در مراتع اجرا می‌شود.

وی ضمن با اهمیت دانستن مدیریت چرا در مراتع میان‌بند شهرستان مهدی‌شهر بیان کرد: حفظ و احیای مراتع این منطقه به دلیل اینکه هر ساله در دو نوبت بهار و پائیز مورد تعلیف قرار می‌گیرند، از اهمیت به سزایی برخوردار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر ادامه داد: آمادگی مرتع برای چرا زمانی است که گونه‌های علوفه‌ای در مرتع به بذردهی رسیده باشند و یا رشد گیاه به حدی باشد که دام روی سطح خاک اثر پای عمیقی به‌جای نگذارد.

واحدمطلق افزود: اگر دام قبل از آمادگی مرتع، گیاه را مورد چرا قرار دهد، به علت تغییر فعالیت‌های فیزیولوژیکی و کاهش قسمت‌های هوایی و مواد غذایی، باعث ضعیف شدن گیاه و کم شدن مقدار تولید علوفه خواهد شد.

وی گفت: زمان دقیق ورود و خروج دام به مرتع بر اساس تاریخی است که در پروانه چراهای صادرشده و یا طرح‌های مرتع‌داری واگذارشده مربوط به هر روستا یا سامان عرفی قید شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر وسعت مراتع ممیزی‌شده شهرستان مهدی‌شهر را ۱۲۷ هزار هکتار دانست و بیان کرد: از این میزان هفت هزار و ۶۲۰ هکتار جزو مراتع قشلاقی و ۱۱۹ هزار و ۳۸۰ هکتار جزو مراتع ییلاقی و میان‌بند است که واحد دامی و تعداد بهره‌برداران یک‌هزار و ۴۵۰ بهره‌بردار است.

حیدرمطلق خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، با متخلف یا متخلفان برخورد قانونی خواهد شد به مراجع قضائی معرفی و پروانه بهره‌برداری آنان باطل می‌شود.

وی خطاب به مرتع‌داران و بهره‌برداران تأکید کرد: بر اساس بخشنامه صادرشده از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تمامی پروانه‌های چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است، باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۱ منجر به طرح اجرایی شود؛ در غیر این صورت این پروانه‌ها فاقد اعتبار خواهند بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر از عموم مردم این شهرستان درخواست کرد که هرگونه تخریب، تصرف، حریق، قطع و بوته‌کنی درختان جنگلی را با شماره‌های ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ گزارش کنند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا