بین الملل

آمادگی شرکت‌های دارویی ایران برای همکاری با استان بصره

آمادگی شرکت‌های دارویی ایران برای همکاری با استان بصره

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاذی فارس، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و هیأت همراه در سفر به استان خوزستان ، ضمن ملاقات با مسؤولان دولتی و بخش خصوصی، مشکلات فراروی توسعه تجاری کشورمان با استان‌های جنوبی عراق و بویژه مرزهای شلمچه و چزابه را مورد بررسی قرار داد. 

معاون دیپلماسی اقتصادی در جریان این سفر در نشستی در اتاق خرمشهر و با حضور مسؤولان محلی و نمایندگان بخش خصوصی خوزستان معضلات و موانع تجاری با عراق به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران و همچنین راهکارهای رفع موانع آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. 

صفری در این نشست ضمن برشمردن تقویت ترانزیت و حمل و نقل و بهبود دیپلماسی انرژی به عنوان اولویت‌های اول و دوم دولت در توسعه روابط اقتصادی، خاطرنشان کرد: ترانزیت می‌تواند بستر لازم جهت تداوم صادرات و واردات و همچنین توسعه صدور خدمات فنی مهندسی را ایجاد کرده و بهبود دیپلماسی انرژی نیز می‌تواند شرایط توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورد. 

وی ضمن اشاره به معضل نبود مدیریت واحد در مرزهای تجاری کشور افزود: حل این معضل می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد از مشکلات فعلی را رفع کند. 

معاون دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: همچنین در راستای تداوم صادرات ایران به عراق، رایزنی‌هایی با این کشور جهت احداث و راه اندازی صنایع با سرمایه، فناوری، مدیریت و مواد اولیه ایرانی در خاک این کشور صورت گرفته و در این راستا، بررسی طرح ایجاد مناطق آزاد مشترک در نقاط مرزی با عراق، یک ضرورت محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با سفر به استان بصره عراق در دیدار با استاندار بصره درخصوص افزایش میزان تبادلات تجاری با عراق از طریق پایانه مرزی شلمچه، اتصال خط راه آهن خرمشهر به بصره و همچنین واگذاری پروژه‌های مختلف فنی و مهندسی استان به شرکت‌های ایرانی گفتگو و رایزنی کرد. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت بالای کشورمان در زمینه تولیدات دارویی برپایه فناوری‌های جدید، خاطرنشان کرد: شرکت‌های کوچک دارویی ایران آمادگی دارند که در این زمینه بویژه داروهای سرطانی همکاری‌های خوبی با استان بصره داشته باشند و پیشنهاد ما این است که این همکاری‌ها در مناطق آزاد انجام شود تا از تسهیلات موجود در این مناطق و صادرات دارو به کشورهای دیگر استفاده شود.

صفری در برنامه بعدی این سفر با حضور در نشست هم اندیشی با تجار و تشکل‌های تجاری سه استان جنوبی بصره، میسان و ذی قار عراق ضمن اشاره به روابط راهبردی بین دو کشور برادر ایران و عراق گفت: اولویت تجارت ما در دولت دکتر رئیسی، ایجاد روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه است و در بین کشورهای همسایه اولویت ما کشور دوست و برادر عراق بوده و درنظر داریم ضمن بررسی مسائل و مشکلات فراروی روابط تجاری و صادرات که به دلیل تغییر مداوم و مستمر در قوانین و مقررات دو کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد، با مشورت با شما راهکارهای مناسب و پایداری را برای حل مشکلات پیدا کنیم. 

معاون دیپلماسی اقتصادی افزود:در تجارت و صادرات مسئله حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، راه آهن و دریایی بسیار حائز اهمیت است. 

در این نشست مقرر شد از سرمایه گذارانی که قصد احداث واحدهای تولیدی – صنعتی در شهرک‌های صنعتی عراق دارند دعوت شود تا برای بازدید از زیرساخت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در احداث شهرک‌های صنعتی با هدف انجام سرمایه گذاری مشترک هماهنگی لازم انجام شود.

صفری همچنین با حضور در دانشگاه بصره، در نشستی که تحت عنوان «هم اندیشی و بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق» تشکیل شده بود، به تشریح پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان ایران در زمینه‌های مختلف پرداخت و ضمن اعلام آمادگی کشورمان جهت انتقال تجارب خود به کشور عراق، پیشنهاد ایجاد واحدهای تولیدی مشترک برای تأمین نیازهای دو کشور و همچنین صادرات به دیگر کشورها را مطرح کرد. 

در این نشست، علاوه بر اساتید منتخب دانشگاه، تعدادی از دانشجویان نیز حضور داشتند که پس از طرح سؤالات خود، صفری به این سؤالات پاسخ داد.

آخرین برنامه این سفر، نشست صفری با شرکت‌های ایرانی فعال در پروژه‌های مختلف فنی و مهندسی استان بصره بود. در این نشست شرکت‌ها ضمن اشاره به روند پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا، به بیان مشکلات فراروی خود پرداختند و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پاسخ‌ها و راهکارهایی جهت رفع مشکلات شرکت‌ها ارائه کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا