بین الملل

آمریکا همچنان آتش‌بیار جنگ یمن یک سال بعد از وعده بایدن

آمریکا همچنان آتش‌بیار جنگ یمن یک سال بعد از وعده بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، پایگاه خبری «کامن‌دریمز» روز جمعه در گزارشی به بررسی وعده یک سال پیش «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره پایان بخشیدن به تمامی «حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ یمن» پرداخت.

بایدن سال گذشته مدعی شده بود که فروش تسلیحات به عربستان را متوقف می‌کند و تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در یمن را افزایش خواهد داد.

این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «در حالی که ما بیانیه سال گذشته بایدن را تحسین کرده بودیم، عمیقا از ادامه حفظ وضعیت موجود و ادامه حمایت از جنگ عربستان سعودی و امارات علیه یمن، ناامید شدیم».

دولت آمریکا همچنان به فراهم کردن قطعات یدکی و پشتیبانی‌های لجستیکی از نیروی هوایی پادشاهی عربستان ادامه می‌دهد این در حالی است که جنگنده‌های سعودی طی هفته‌های اخیر حملات مرگبار خود به مناطق مختلف یمن را افزایش داده که طی آن ده‌ها نفر از غیرنظامیان قربانی شده‌اند.

علاوه بر آن، دولت بایدن از اهرم‌های فشار فوق‌العاده‌ای که در اختیار داشته برای فشار به عربستان برای پایان دادن به حملات هوایی و محاصره دریایی یمن استفاده نکرده است. همچنین طی سال گذشته هیچگونه تلاش دیپلماتیک چشمگیری از سوی آمریکا برای پایان دادن به جنگ در یمن صورت نگرفته است.

بر خلاف آن، دولت بایدن طی سال گذشته با قراردادهای بزرگ و غیر معمول فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی موافقت کرده است.  

در حالی که واشنگتن مدعی است که تسلیحات فروخته شده به ریاض و ابوظبی ماهیت دفاعی دارند اما پیام شفاف و حمایت سیاسی آشکار از ائتلاف سعودی در طولانی تر کردن تهاجم علیه یمن به شمار می‌آید.

روز گذشته نیز وزارت امور خارجه آمریکا با چندین قرارداد فروش احتمالی تسلیحات به کشورهای متحد این کشور در منطقه غرب آسیا از جمله، اردن، امارات متحده عربی و عربستان سعودی موافقت کرد.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار این خبر اعلام کرد که این موافقت شامل فروش احتمالی جنگنده‌های اف-۱۶ و تجهیزات مربوطه به اردن با ارزشی بالغ بر ۴.۲۱ میلیارد دلار می‌شود. بر اساس این قرارداد، ۱۲ جنگنده اف ۱۶ به اردن فروخته خواهد شد.

عربستان سعودی نیز با قراردادی به ارزش ۲۳.۷ میلیون دلار، سامانه‌های توزیع اطلاعات چند منظوره با هدف ارتقای سامانه‌های دفاع موشکی خود خریداری خواهد کرد. این سامانه بر روی سامانه دفاع موشکی تاد عربستان نصب خواهد شد.

به امارات متحده عربی نیز اجازه داده شده است تا طی قراردادی به ارزش ۳۰ میلیون دلار به خرید قطعات یدکی سامانه‌های دفاع موشکی هاوک بپردازد.

با وجود موافقت وزارت امور خارجه آمریکا، این ابلاغیه به معنای امضا شدن قرارداد یا نهایی شدن مذاکرات نمی‌باشد.

سفارت آمریکا در امارات متحده عربی نیز دو روز پیش طی بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده بعد از چندین حمله توسط حوثی‌های یمن به امارات «برای کمک به امارات در برابر تهدیدهای موجود»، ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده و جنگنده‌های پیشرفته به منطقه اعزام خواهد کرد.

مطابق بیانیه سفارت آمریکا تصمیم برای اعزام این تجهیزات نظامی بعد از تماس تلفنی میان «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا و «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی گرفته شده است. 

امارات متحده عربی یکی از اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است که از سال ۱۳۹۴ یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا