بین الملل

آیا کنگره آمریکا چراغ سبز فروش اف-۱۶ را به ترکیه می‌دهد؟

آیا کنگره آمریکا چراغ سبز فروش اف-۱۶ را به ترکیه می‌دهد؟

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا امیدوار است کنگره آمریکا با درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف- ۱۶ بلاک» موافقت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «ابراهیم کالین» سخنگوی و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در سیاست خارجی روز دوشنبه گفت: «دولت بایدن گام‌های مثبت و ملموسی برای پیشبرد این موضوع برداشته و موافقت کنگره را برای این توافق دریافت کرده است. این موضوع  باعث تقویت روابط دوجانبه و همچنین دفاع ناتو در زمان‌های چالش‌برانگیز می‌شود.»

این موضوع همچنین باید در کنگره ایالات متحده مورد توافق قرار گیرد و وزارت امور خارجه آمریکا در تلاش برای متقاعد کردن  نمایندگان کنگره  مبنی بر این است که این توافق در خدمت منافع واشنگتن است.

این در حالی است که ۷ سازمان در ایالات متحده در نامه‌ای به کنگره آمریکا ، هشدار و نگرانی خود را از احتمال فروش ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶ بلاک» و ۸۰ کیت نوین سازی ناوگان فعلی جنگنده‌های اف-۱۶ این کشور ابراز داشتند.

در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه»  اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند.

 به گزارش این منبع خبری، وی در زمینه روسیه نیز اظهار داشت، ترکیه باید تعادل دیپلماتیک  را  پس از تهاجم روسیه به اوکراین حفظ کند تا بتواند به تسهیل پایان نهایی جنگ از طریق مذاکره کمک کند. وی افزود که  اتخاذ موضع تنبیهی بیشتر علیه روسیه فایده ای ندارد.

کالین  گفت:  «ما از ابتدا با این جنگ مخالف بوده‌ایم، اما همچنان با مسکو ارتباط برقرار کرده ایم.ما از ابتدای جنگ توانسته‌ایم این موقعیت را حفظ کنیم و فکر می‌کنم این واقعاً به نفع مشترک همه است که همه موقعیت متوازنی را حفظ کنند.»

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا