بین الملل

ابراز امیدواری «خاویر سولانا» درباره مذاکرات وین

ابراز امیدواری «خاویر سولانا» درباره مذاکرات وین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، در توییتی در خصوص مذاکرات جاری در وین ابراز امیدواری کرد.

وی در این خصوص نوشت: «به نظر می رسد نوری در مذاکرات درباره ایران در حال تابیدن است. بیایید امیدوار باشیم».

سولانا در سال گذشته هم به همراه پنج عضو «شورای روابط خارجی اروپا» با توجه به شکست کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، از دولت‌های اروپایی خواست با جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا همکاری و تعامل با ایران را احیا کنند.

اظهارنظر او در حالی انجام شده که دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از ۱۱ روز تنفس برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌ها از روز ۱۹ بهمن ماه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان در سطوح مختلف در حال برگزاری است.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

پس از آن هم «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تصمیمات خود را اتخاذ کرده و هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها از سوی مقامات ایرانی اعلام شد با دستورالعمل مذاکراتی روشن و براساس اصول مشخص در وین در حال گفت‌وگو هستند. در همین زمینه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در نشست خبری مشترک با همتای ایرلندی اظهار داشت: ما کماکان با ابتکار، جدیت و منطق مذاکراتی قوی در میز مذاکرات وین حضور داریم. همکارم آقای باقری و همه کارشناسان ارشد ایران از وزارت خارجه،‌ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و همه بخش‌های ذیربط در لغو تحریم‌ها گفت‌وگوهای جدی خود را ادامه می‌دهند.

وی بر کنار گذاشتن بازی متن و بازی زمان توسط طرف‌های غربی و آمریکا تأکید کرد و افزود: برای ما آن‌چه مهم است این است که در روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان رخ خواهد داد. ما جدی هستیم. برای رسیدن به توافق خوب آماده‌ایم و از رفتار مبتنی بر ایجاد شوک طرف غربی در مذاکرات استقبال نمی‌کنیم. طرف‌های غربی به جای رفتار مبتنی بر شوک و به جای بازی با متن و بازی با زمان بایستی نیت واقعی خودشان را برای بازگشت به تعهدات کاملشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/ خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا