بین الملل

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از وضعیت اوکراین

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از وضعیت اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه درباره وضعیت حقوق بشر در اوکراین درپی درگیری‌های جاری هشدار دارد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌بی‌اِس»، گوترش که به صورت ویدئویی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره بحران اوکراین شرکت کرده بود گفت: «تشدید عملیات‌های نظامی از سوی فدراسیون روسیه در اوکراین در حال منجر شدن به تشدید نقض حقوق بشر است».

دبیرکل سازمان ملل افزود: «مأموریت پایش وضعیت حقوق بشر ما در اوکراین به کار خود ادامه می‌دهد و آژانس‌های مرتبط با فعالیت‌های بشردوستانه عملیات‌های خود را افزایش خواهند داد».

گوترش که به دلایل کاری شخصا در این نشست حاضر نشده بود گفت: «باید به مردم اوکراین نشان دهیم که در زمان نیازشان، در کنار آن‌ها می‌ایستیم».

روز گذشته نشست شورای امنیت که به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شده بود، نتوانست قطعنامه‌ای برای محکومیت «حمله به اوکراین» صادر کند اما یازده عضو از پانزده عضو این شورا به تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل رأی دادند.

روسیه در حالی به تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل رأی منفی داد که ریاست دوره‌ای این کشور در شورای امنیت امروز (دوشنبه) خاتمه می‌یابد.

برگزاری نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل در طول چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده و در طول حیات این نهاد بین‌المللی فقط یازده بار تشکیل شده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه از فرصت نشست خبری مشترک با «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه استفاده کرد تا به انتقاد از اظهارات اخیر گوترش درباره تنش اوکراین و روسیه بپردازد.

در این‌باره گفت: «با کمال تاسف، دبیرکل سازمان ملل که شما نماینده او هستید، تحت فشار غرب قرار گرفت و روز گذشته چند بار اظهاراتی در مورد آنچه در شرق اوکراین در حال رخ دادن است، بیان کرد که با وضعیت او و اختیاراتش مطابق با منشور سازمان ملل متحد متناقض است».

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سکوت گوترش درباره نقض توافقات مینسک توسط دولت کی‌یف نیز تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل هرگز صدای خود را در مورد وضعیت اوکراین و اجرای توافقات مینسک بلند نکرده است».

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا