آذربایجان شرقی

اجراهای تئاتر را به میان مردم کشیده‌ایم/ تبریز خاستگاه هنر تئاتر ایران

به گزارش یولن از تبریز، سیدقاسم ناظمی با اشاره به صبغه‌ تبریز در عرصه فرهنگ و هنر اظهار داشت: تبریز در طول تاریخ همواره به عنوان یکی از شهرهای محوری ایران محسوب شده و در بسیاری از عرصه‌ها تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: یکی از این عرصه ها که همواره شاخص بوده  و هست، عرصه فرهنگ،‌هنر و ادب است وبزرگان بسیاری در این خاک پرورش یافته و با آثاری که خلق کرده‌اند بر هنر و فرهنگ دنیا رونق بخشیده اند.

ناظمی، با اشاره به پیشینه‌ هنر تئاتر در آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز خاستگاه هنر تئاتر در ایران است و در برهه کنونی نیز هنرمندان هنرهای نمایشی استان موفقیت‌های بسیاری را برای این شهر در عرصه تئاتر به ارمغان آورده و این هنر را به سمت تعالی سوق داده‌اند.

وی افزود: در طول سال جشنواره های متعددی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  برگزار می‌شود و برگزاری دو جشنواره تئاتر در طی یک ماه گذشته در شهرستان مرند و اهر نشان دهنده پتانسیل غنی این هنر در آذربایجان‌شرقی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را جشنواره‌ای با ویژگیهایی شاخص و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: ما سعی کرده‌ایم برای بهره‌مندی بیش از پیش اقشار و ذائقه‌های مختلف از هنر تئاتر، اجراها را به میان مردم بکشیم.

وی، اقتصاد فرهنگ و هنر را مسئله ای قابل تامل و مهم عنوان کرد و گفت: هنرمندان تئاتر استان با تلاشی مضاعف، اقتصاد را در هنر تئاتر رونق بخشیده‌اند.

ناظمی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره هنرمندانی از ۶۳ شهرستان کشور حضور دارند و در مجموع ۱۹۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که ۳۵ اثر در بخش آیینی سنتی، ۸۵ اثر در بخش خیابانی و ۷۶ اثر در بخش صحنه‌ای با هم رقابت کردند و نفرات برتر در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی در ادامه به موضوع موسیقی در استان اشاره کرد و گفت: ما در آذربایجان‌شرقی با با چهار نوع موسیقی مواجه هستیم؛ یکی موسیقی آذربایجانی است که جایگاهی غنی و قوی دارد و دیگری موسیقی ایرانی دارای قدمتی طولانی و جایگاهی ارزشمند است و در بخش موسیقی و آواز ایرانی تبریز صاحب سبک است ،دیگری موسیقی پاپ و موسیقی روز است و چهارمین نوع از موسیقی، موسیقی عاشیقی است که بسیار ارزشمند و دارای جایگاه ویژه است
و به تازگی گروهی پژوهشی کاری را برای جمع آوری نواهای این موسیقی فاخر آغاز کرده‌اند.

ناظمی همچنین از فعالیت چندین آموزشگاه موسیقی به صورت علمی و حرفه‌ای در سطح استان خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از اجرای دهها برنامه با محوریت کتاب و کتابخوانی و همچنین اجرای برنامه‌هایی با محوریت علامه طباطبایی خبر داد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۲


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا