همدان

اجرای طرح وکلای مصلح در همدان

به گزارش خبرگزاری یولن از همدان، محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی وکلای مصلح اظهار کرد: طرح وکلای مصلح ظرفیت بزرگ در راستای برقراری صلح و سازش در پرونده های قضایی است که باید مورد توجه باشد.

وی گفت: الگوی مصلحین طرحی ابتکاری استان با هدف برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوی اجرا می‌شود که در این راستا استفاده از ظرفیت وکلای مصلح بسیار راهگشا خواهد بود. 

رئیس‌کل  دادگستری همدان افزود: پیامبر گرامی اسلام در خصوص پاداش کسانی که میان انسان‌ها صلح و سازش ایجاد می‌کند، می‌فرمایند: «کسی که در راه صلح و آشتی میان دو نفر گام برمی‌دارد تا زمانی که مراجعت کند فرشتگان خدا همواره بر او درود می‌فرستند و اجر و پاداش شب قدر هم به او عطا می‌گردد».

وی ادامه داد: همانگونه که عظمت ایجاد صلح و سازش در نگاه خداوند متعال بسیار بالاست از طرف دیگر نیز ایجاد خصومت در میان مردم امری نکوهیده و منفور است.

عدالتخواه یادآور شد: پیامبر(ص) در این خصوص فرموده‌اند «خوشحالی ابلیس از تفرقه انداختن میان دوستان (آنچنان است) به اندازه خوشحالی او، ساعتی که آدم(ع) از بهشت رانده شد».

  وی در تشریح دستورالعمل این طرح بیان کرد: اجرای طرح وکیل مصلح، داوطلبانه است و هیچ الزام و اجباری برای شرکت ندارد البته این طرح هنوز خام است و با اجرای بهینه و به مرور زمان، ایرادها رفع می‌شود و ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس کل دادگستری همدان تاکید کرد: وکلا می‌توانند بدون محدودیت تعداد در این طرح شرکت کنند و بر اساس آیات و روایات موجود یک میثاق‌نامه میان خود و خداوند ببندد که در این راه قدم بردارند.

وی با بیان اینکه اسامی وکلای داوطلب به روسای حوزه‌های قضایی یا دادستان‌ها یا سرپرست مجموعه تجدیدنظر داده می‌شود و سپس به قضات ابلاغ خواهد شد گفت: قاضی نیز در زمان بررسی پرونده‌ها می‌تواند در راستای حل اختلاف طرفین دعوا از ظرفیت وکلای مصلح بهره گیرد و مذاکره اصلاحی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت وکلای مصلح امری است که در توسعه صلح و سازش موثر است از این رو قاضی دادگاه پرونده را به رئیس حوزه قضایی ارجاع می‌دهد و رئیس حوزه قضایی نیز آن را به وکیل مصلح برای دعوت در جلسه مذاکره صلحی ارجاع خواهد داد.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد:‌ این جلسات در محل دفتر وکیل طرفین و یا محلی که توسط آنها مشخص شده، در مدت زمان مشخصی که حدود پنج جلسه پیش‌بینی شده، برگزار خواهد شد.

 عدالتخواه بیان کرد: در راستای تسهیل امور همزمان این فرآیند معاون فناوری دادگستری استان مطابق برنامه مشخصی، وکلا و مدیران دفاتر را آموزش می‌دهد که همزمان برای طرفین نیز پیامکی ارسال خواهد شد که پرونده آنها برای مصالحه از طرف دادگستری ارجاع شده و باید در جلسه مصالحه حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه در صورت مصالحه در جلسه اول نیمی از حق‌الوکاله به وکیل تعلق می‌گیرد اما پیش‌بینی شده اگر جلسات ادامه پیدا کرد وکیل بتواند حق‌الوکاله خود را کامل دریافت کند گفت: وکلا باید در نظر داشته باشند این اقدام، کاری الهی است و نباید با دید مادی به آن نگاه کرد بلکه اجر این کار در زمانی که مقام و ثروت به کار انسان نمی‌آید، دست او را خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه وکلایی که بیشترین مصالحه را در این طرح داشته باشند تجلیل‌های خاصی  می‌شوند گفت: در صورت مصالحه وکیل با تنظیم مقدمه‌ای به مرجع ارجاع‌دهنده پرونده اعلام می‌کند که مصالحه صورت گرفته و مرجع مربوطه نیز به شعبه پرونده دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده‌ای می‌دهد تا در حضور قاضی گزارش اصلاحی تنظیم شود و پرونده مختومه شود اما در صورت عدم مصالحه اجر کار معنوی افراد در پیشگاه خداوند حفظ خواهد شد.

عدالتخواه تاکید کرد: وکیل مصلح باید بداند که در این رابطه میانجی‌گر مستقل است نه میانجی‌گر مدافع یکی از طرفین و تلاش کند در فضایی آرام  سوء تفاهم‌ها رفع شود.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا