البرز

اجرای ۱/۷ میلیون هکتار فعالیت در حوزه توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری

اجرای ۱/۷ میلیون هکتار فعالیت در حوزه توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری

به گزارش یولن از کرج، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی در حاشیه سفر نیمروزی خود به البرز، در جمع خبرنگاران در خصوص پروژه‌های آبخیزداری در کشور، گفت: در هفته منابع طبیعی و درختکاری برای افتتاح پروژه‌ها در سطح استان‌های کشور در حدود ۱/۷ میلیون هکتار فعالیت‌های آبخیزداری، مرتع داری در حوزه منابع طبیعی با اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ آب و خاک در کشور، افزود: اقدامات فوق فقط توسط دولت انجام نشده و همراه با اهتمام مردم و مشارکت خیرین بوده است. گامروز نهضت آبخیزداری و حمایت از آب و خاک مثل مدرسه سازی به یک حوزه مردمی تبدیل شده و انجمن‌های خیرین آبخیزداری درکنار انجمن‌های خیرین مدرسه ساز قرار گرفتند که این امر نشاندهنده توجه و اهمیت ایرانیان به حفظ خاک است. 

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص حفظ آب و خاک و گیاه، گفت: این امر رسالت سازمان جهاد کشاورزی را سنگین تر می‌کند تا بتوانیم با نگاه بلندتر و مقیاس متعالی‌تر حرکت کنیم و تضاد طبیعی کم آبی در کنار سیل را مدیریت کنیم.‌ در حال حاضر در وزارت جهاد کشاورزی در خصوص دو موضوع مهم هم اندیشی می‌شود و از نخبگان دعوت می‌کنیم ما را یاری کنند.

وی ادامه داد: هفته منابع طبیعی و درختکاری یک نماد بود که طی آن ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه حمایت از منابع طبیعی، مرمت قنوات و حوزه ابخیز داری اقداماتی را آغاز کرده که امروز یک نمونه آن افتتاح شد.  

ساداتی نژاد با اعلام این خبر که در حدود ۹۰ میلیون هکتار از اراضی پهنه‌های آبخیزداری کشور باید فعالیت آبخیزداری انجام شود، گفت: در این خصوص اگر سالی یکی دو میلیون هکتار کار انجام شود، سال‌های متمادی طول می‌کشد و باید حداقل سالی ۱۰ میلیون هکتار از اراضی آبخیزداری شود. بنابر این هم به اجتماع مردمی و نخبگانی و هم به حوزه تامین مالی با روش‌های جدید نیاز داریم تا بتوانیم ظرف ۱۰ سال آبخیزداری را مدیریت کنیم و خساراتی که چند برابر در خصوص سیل هزینه می‌شود در حوزه حفظ آب و خاک صرف کنیم.

وی افزود: در حوزه درختکاری نیز با توجه شرایطی که در خصوص آلودگی‌های محیطی، تولید کربن و کاهش نشت کربن در جهان وجود دارد، ما هم در کشور به دنبال آن هستیم و قصد داریم مقیاس کاشت نهال در کشور را از مقیاس میلیون به میلیارد ببریم. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این امر به پویش مردمی، حرکت نخبگانی و عزم دستگاهی نیاز دارد که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم تا برپایه توان اکولوژیک کشور و حوزه اقلیم و سازگاری بتوانیم ظرف چند سال و چگونه یک حرکت بزرگ را در کاشت میلیاردی درخت در قالب یک طرح جهادی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری رقم بزنیم.

وی از همه مردم به ویژه نخبگان خواست تا برای برنامه ریزی و اجرای یک طرح علمی و جهادی برای انجام پویش و توسعه زیرساخت‌های نهالستانی به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند.‌

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا