بین الملل

اختلاف گازی لبنان و رژیم‌صهیونیستی؛ بری: میانجی‌گر آمریکایی به بیروت می‌آید

اختلاف گازی لبنان و رژیم‌صهیونیستی؛ بری: میانجی‌گر آمریکایی به بیروت می‌آید

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «نبیه بری» رئیس‌ پارلمان لبنان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده میانجی‌گر آمریکایی به بیروت سفر خواهد کرد تا مناقشه این کشور با رژیم صهیونیستی را بررسی کند.

طبق گزارش پایگاه خبری «العهد»، سفر «آموس هوکستین» میانجی‌گر آمریکایی و فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور انرژی برای حل اختلاف بین رژیم صهیونیستی و لبنان درخصوص اکتشاف و تولید گاز در میدان گازی «کاریش» از طریق گفت‌وگو خواهد بود.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته (دوشنبه) درباره مسائل پیش‌آمده با لبنان اذعام کرده بود که اختلاف با این کشور بر سر اکتشاف گاز از دریا در چارچوب مذاکرات و گفت‌وگو با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا حل خواهد شد.

بین لبنان و مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی، منطقه مورد مناقشه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع وجود دارد که بر اساس نقشه‌های موردپذیرش و مقبول نزد سازمان ملل هستند؛ این منطقه سرشار از نفت و گاز است.

دو روز گذشته (یک‌شنبه) روزنامه لبنانی النهار از ورود  یک کشتی «اسرائیلی» برای استخراج و ذخیره‌سازی گاز مایع به میدان «کاریش» که منطقه مورد مناقشه با کشور لبنان است، خبر داده بود.

این اقدام رژیم صهیونیستی باعث واکنش‌های بسیاری در لبنان شد. «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور این کشور، تجاوز دشمن رژیم صهیونیستی به منابع آبی لبنان را امری بی‌نهایت خطرناک توصیف کرد؛ امری که می‌تواند به ایجاد تنش‌هایی با عواقب نامعلوم منجر شود.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز خاطرنشان کرد که هر گونه اقدام اسرائیل در منطقه مورد مناقشه به منزله اقدام خصمانه است. نمایندگان جنبش حزب‌الله لبنان نیز تاکید کردند که اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی در این منطقه اقدام به اکتشاف گاز کند.

در حالی رژیم صهیونیستی در میدان گازی کاریش فعال شده که قطعنامه ۶۴۳۳ سازمان ملل اعلام می‌کند که مرزهای دریایی لبنان بر اساس نقشه‌های ارتش این کشور، خط ۲۹ دریایی است و به هر گونه واکنش و پاسخ لبنانی در تعقیب کشتی متجاوز برای دفاع از منابع این کشور در این منطقه، مشروعیت می‌دهد.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا