بین الملل

ادعای ترکیه درخصوص دستگیری جاسوسان روس

ادعای ترکیه درخصوص دستگیری جاسوسان روس

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، سازمان اطلاعات ترکیه روز چهارشنبه مدعی شد در عملیات ضد جاسوسی یک گروه شش نفره که برای دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه کار می‌کردند را شناسایی  و کشف کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» این عملیات در مارس ۲۰۲۱ انجام شد و خبر آن تازه رسانه‌ای شده است.  بنابر ادعای دستگاه اطلاعاتی ترکیه از این شش مظنون، چهار تبعه روسیه، متهم به طراحی ترور مخالفان چچنی ساکن ترکیه بودند.

در مارس ۲۰۲۱، سرویس اطلاعاتی شبکه دیگری شامل دو شهروند ترکیه را کشف کرد. این شبکه  توسط یک تبعه روس که در سال ۲۰۱۴ نیز برای سوء قصد به ترکیه سفر کرده بود، هدایت می‌شد. در سال ۲۰۱۵، این فرد که از شناسنامه‌های جعلی استفاده می کرد، پس از طرح اتهام جاسوسی علیه وی از ترکیه اخراج شد.

اینک، هر شش مظنون به اتهام دستیابی به اطلاعات محرمانه دولتی به منظور جاسوسی سیاسی یا نظامی در زندان هستند. در میان دیگر مظنونان حاضر در سلول یک کارمند دولتی ترکیه و یک شهروند ترکیه نیز حضور دارند.

دستگاه اطلاعات ترکیه در سال‌های اخیرعملیات‌های خود را علیه عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی افزایش داده است بطوریکه سال گذشته، در دو عملیات جداگانه، ۱۵ عامل موساد را دستگیر کرد.

این روزنامه نوشت، ترکیه به پناهگاه امن پناهجویان و ناراضیان سیاسی تبدیل شده است که توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر هدف قرار می‌گیرند.

 در رویدادی مرتبط، رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز چهارشنبه در اظهاراتی در جمع اعضای حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرد کشورهای اروپایی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما برای بهبودی وضعیت امنیتی بسیار هزینه کرده‌ایم و توانستیم سازمان‌های تروریستی را داخل و خارج ترکیه منهدم کنیم. ناتو به اندازه کافی برای نابودسازی سازمان‌های تروریستی از ما حمایت نکرد. سوئد ۳۵۰ میلیون دلار برای حمایت از حزب کارگران کردستان ارائه کرد و این حزب با این کمک به موشک تسلیحات دست یافت.»

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا