کرمان

ارائه گزارش سیل کرمان به رئیس جمهور/ تاکید رئیسی برای تأمین نیازهای ضروری سیل‌زدگان

ارائه گزارش سیل کرمان به رئیس جمهور/ تاکید رئیسی برای تأمین نیازهای ضروری سیل‌زدگان

 به گزارش یولن از کرمان، علی زینی‌وند استاندار کرمان عصر امروز در ارتباط ویدئوکنفرانسی با رئیس جمهور اظهار کرد: در جنوب کرمان یک بارندگی بی‌سابقه‌ای داشتیم و فقط در شهرستان منوجان ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی بود که در درازمدت و ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته بالاترین حجم بارندگی ما ۷۴ میلی‌متر بوده است.

وی ادامه داد: این وضعیت به گونه‌ای مدیریت شد که خسارت زیادی نداشتیم و دلایلی هم داشت که یکی از مهمترین آنها، این بود که از نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال حدود ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیرهای خطرپذیر سیلاب لایروبی شد و ۲۴ کیلومتر دایک حفاظتی اطراف شهرها ایجاد شد که با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان از محل مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ و به‌کارگیری ماشین‌آلات سنگین فرماندهی جنوب‌شرق ارتش و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اینکار صورت گرفت.

 زینی‌وند عنوان کرد: از طرف دیگر هشدارهایی که به موقع و ۱۰ روز قبل داده شده بود و از یک هفته قبل خروج فرمانداران و اعضای ستاد بحران از شهرستان‌ها و استان ممنوع اعلام شد و لایروبی‌های ضروری مجدد انجام شد؛ حتی بخش خصوصی با نامه ماده ۱۵ مدیریت بحران که به آنها زده شد، پای کار آمدند.

وی افزود: برخی از شهرها قبل از شروع باران اقدامات انجام شد و علی‌رغم بارندگی شدید خسارت جانی نداشتیم و بقیه خسارات هم به حداقل رسید و تمام نقاط جمعیت عشایری و در معرض سیل تخلیه شد و اطلاع‌رسانی عمومی صورت گرفت.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: از همان ساعات اولیه روز سیل هم حدود ۱۱۹ اکیپ عملیاتی اعزام کردیم و در منطقه حضور پیدا کرده و ستاد بحران را در همان منطقه تشکیل دادیم و اسکان اضطراری و بازگشایی محورها انجام شد و اقلام زیستی در اختیار مردم قرار گرفت و سعی کردیم که خسارات را به حداقل برسانیم.

برآورد خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر به جنوب کرمان

زینی‌وند با اشاره به اینکه در سال گذشته به‌دلیل سرمازدگی در حوزه کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شد، عنوان کرد: هیچ مقداری از این خسارت جبران نشد و در برآورد خسارت فعلی هم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به کشاورزی، منازل و زیرساخت‌هاست که بخشی از پیشنهادات وزیر جهاد کشاورزی اگر تصویب شود، می‌توان کمک کرد.

وی افزود: تقاضا کردیم از معاون اول رئیس جمهور که به‌صورت اورژانسی بخشی از آلام مردم جبران شود که بلافاصله وی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و هلدینگ کشاورزی را فرستاد و در چند حوزه توافق کردیم؛ هزار رأس دام تلفات داشتیم که توافق شد دام سازگار با منطقه خریداری و طی هفته آینده با بازسازی محل نگهداری دام در اختیارشان قرار گیرد و لوازم و اثاثیه مردم که آسیب دیده نیز برآورد اولیه شده و مقرر شد با همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اختیارشان قرار گیرد.

استاندار کرمان ابراز کرد: در دشت‌های باتلاقی مسائل جزئی هست، ولی زندگی مردم تعطیل است؛ مثلا فقط هزار چشمه سرویس بهداشتی در این دشت‌های باتلاقی فرو ریخته که بر اساس تفاهم بنیاد برکت و ستاد اجرایی باید اضطراری انجام شود.

وی یادآور شد: کمک‌های خوبی در این حوزه شده اما برای درازمدت جوابگو نیست. در واقع دشت رودبار جنوب که منتهی به جازموریان می‌شود و جازموریان با یک وسعت ۶۴ هزار کیلومتر مربعی که حدود بیش از ۵۰ درصد آن در استان کرمان است، یک سیل‌بند دارد که در دهه ۵۰ مطالعه شده و طول آن ۱۷۰ کیلومتر است و ۲۰ کیلومتر آن در حوزه جیرفت و عنبرآباد همان موقع انجام شده و توانسته کمک کند و در این بارندگی هم خسارت ندیدیم.

زینی‌وند تصریح کرد: الان شهرستان رودبار جنوب حدود کمتر از ۶۰ میلی‌متر بارندگی داشته است، اما همه سیلاب قلعه‌گنج و دشت عنبرآباد و کهنوج در آنجا تجمیع می‌شود و اگر تدبیر نمی‌شد کل شهر را نابود می‌کرد. علاوه بر اینکه اگر ۱۵۰ کیلومتر سیل‌بند خرم که اعتباری حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و قرار است قرارگاه خاتم انجام دهد؛ عملیاتی شود،  هم تالاب جازموریان احیا می‌شود و هم برای همیشه این سختی سیلاب را از این دشت‌های مهم نجات می‌دهیم.

کرمان رتبه اول در فرونشست زمین را دارد

استاندار کرمان در ادامه با اشاره به وام مسکنی که به واحد‌های روستایی داده شده است، گفت: این وام به‌دلیل تورم که ایجاد شده خانه‌ها را تکمیل نکرده و بخشی از خانه‌هایی که خراب شد همین خانه‌های قدیمی و کپری هستند که اینها خانه‌هایشان ناتمام مانده و نیاز است دولت تدبیری بیندیشد تا بنیاد مسکن وام تکمیلی بدهد که تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: فرونشست زمین موجب شده یکی از روستاها در حوزه منوجان که به‌صورت هوایی بازدید شد کلا باید تخلیه شود.

زینی‌وند اضافه کرد: استان کرمان رتبه اول در فرونشست زمین را دارد، الان هم در حوزه سیرجان هشدار زمین‌شناسی روی ریل راه‌آهن که ممکن است بحران ایجاد کند و اینها نیاز به دستور ملی دارد و در حد اختیارات و توان استان است. الان هم نگران هستیم از باران‌های بعدی چراکه رودخانه‌ها که لایروبی شدند دوباره پر شده و شهرها در معرض خطر هستند.

لایروبی رودخانه‌ها در استان کرمان اقدامی موثر در کاهش خسارت‌ها 

رئیس جمهور نیز پس از گزارش استاندار کرمان از حضور به موقع در مناطق سیل‌زده و اقدامات استانداری، نهادهای انقلابی، مردمی و دستگاه‌های مختلف تشکر کرد.

آیت‌الله رئیسی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول را مامور کرد نسبت به تامین نیازهای ضروری اقدام کنند. 

رئیس جمهور از لایروبی رودخانه‌ها در استان کرمان به عنوان اقدامی موثر در کاهش خسارت‌ها نام برد و تصریح کرد: لایروبی‌ها باید در سایر استان‌ها نیز انجام و تداوم یابد.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا