آذربایجان شرقی

ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری آذربایجان‌شرقی با 104 کشور دنیا

به گزارش یولن از تبریز، شهرام عارفی امروز به مناسبت 29 مهرماه روز ملی صادرات در گفت‌وگو با خبرنگاران بر اهمیت توسعه صادرات به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در سال‌جاری اظهار داشت: توجه به تمام شاخص‌ها و چرخه صادرات از زنجیره تامین، تولید تا صادرات در جلسات متعدد با حضور فعالان بخش خصوصی استان و مسوولان دستگاه‌های متولی با جدیت پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های پیش‌رو تولیدکنندگان و صادرکنندگان احصا و مشکلات و مسائل پیرامون این حوزه در کمیته‌های مختلف و کارگروه توسعه صادرات همچنین میزهای کشوری بررسی و ارزیابی می‌شود.

عارفی افزود: در تجارت مبحثی تحت عنوان تراز تجاری مطرح است که توازن میان صادرات و واردات کشور را بیان می‌کند، به هر میزان این توازن به نفع صادرات و تراز تجاری یک کشور مثبت باشد، طبیعتاً اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور بهتر خواهد بود و مردم از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به فاصله گرفتن جامعه جهانی در استفاده از سوخت‌های فسیلی به دلایل مختلف اعم از گرمایش زمین و معضلات زیست‌محیطی، ادامه داد: در همین زمینه با کاهش مصرف این سوخت‌ها، بازار این محصولات نیز با کاهش مشتری روبه‌ رو خواهد بود، بنابراین در مجامع اقتصادی دنیا بیش از پیش به دنبال جایگزین کردن صادرات کالاهای غیرنفتی به جای کالاها و محصولات نفتی هستند.

مدیر مرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی دارای ظرفیت‌های عمده صنعتی، معدنی و تجاری است، ادامه داد: مجموعه وزارت و سازمان صمت استان نیز در همین زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را جزو برنامه‌های محوری امسال قرار داده است.

وی، افزایش صادرات غیرنفتی را مستلزم ایجاد و گسترش یک سری زیرساخت‌ها می‌دانست و تصریح کرد: امروزه در امر فروش کالا ۲ مقوله در بحث رقابت مطرح می‌شود، یکی قیمت و دیگری کیفیت و به منظور تحقق و پیشبرد این ۲ مقوله باید ایجاد زیرساخت‌های جدید همچنین بسط و گسترش زیرساخت‌های قبلی در رأس برنامه‌ها قرار گیرد.

مدیر مرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توجه به مقوله اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی را به عنوان یکی از اقداماتی که در دهه‌های اخیر به طور ویژه به آن توجه شده است، برشمرد و گفت: به همین منظور از طریق همکاری و تعامل با سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه کشور، بحث معرفی کالا و خدمات مختلف ملی و استانی اعم از صنعتی، معدنی، تجاری و فرهنگی با جدیت دنبال شده است.

وی اضافه کرد: جهت شناساندن هر چه بهتر و گسترده‌تر دستاوردهای اقتصادی و تولیدات صنعتی، معدنی، تجاری و فرهنگی، سفرا با دانش اقتصادی می‌توانند نقش پررنگی را در توسعه صادرات ایفا کنند.

عارفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال ” تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ” بیان داشت: وزارت صمت و سازمان صمت استان توجه ویژه‌ای به این مقوله دارد و برای شناسایی موانع و تنگناهای موجود و تحقق شعار سال در قالب کمیته‌ها و ستادهای مختلف تمهیدات لازم را پیش‌بینی و اجرا می‌کند.

وی، از رصد کشورهای هدف صادراتی در جلسات میزهای تجاری استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و ابراز کرد: باتوجه به سیاست‌های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در خصوص اولویت توسعه روابط اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه و ۲ کشور چین و هند به عنوان ۲ اقتصاد بزرگ دنیا، استان آذربایجان.شرقی نیز در همین راستا محور فعالیت‌های صادراتی خود را به این کشورها فعال کرده است.

مدیر مرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: در استان با ۱۰۴ کشور دنیا ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری داریم و به صورت ماهانه فرآیند صادرات به تمام این کشورها رصد و پیگیری می‌شود.

وی، با اعلام اینکه همه‌ ساله مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می‌شود، اذعان داشت: تمام مسائل و موارد مرتبط با فرآیند صادرات با کشورهای هدف اعم از مسائل گمرکی، بانکی، استاندارد، نقل و انتقال ارز به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد و نسبت به رفع این موانع در استان و در صورت لزوم از طریق وزارت متبوع اقدامات لازم در جهت تسهیل امور صادرات انجام می‌گیرد.

عارفی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی امر تجارت همه ساله نحوه حمایت‌های خود را اعلام می‌کند، گفت: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلف، ارائه مشاوره‌های صادراتی، تامین نقدینگی مورد نیاز با هماهنگی سیستم بانکی کشور از جمله خدماتی است که صادرکنندگان از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: کار برای صادرات در کشور و استان با توجه به ظرفیت‌های بزرگ موجود بسیار است، به ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از توانمندی‌های بسیار بالایی برخوردار هستیم و کشور ما به عنوان یک کشور صنعتی، گام‌های بلندی در مسیر صنعتی شدن برداشته است.

مدیر مرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان، آذربایجان‌شرقی را استانی دارای قابلیت صادرات محصولات صنعتی برشمرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار بزرگ منطقه در حوزه صنایع و معادن و حرکت در مسیر صادرات محصولات فرآوری شده و نهایی دارای ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از مواردی مهمی است که تمهیدات آن در سال‌های اخیر پیش‌بینی شده و توسعه این روند پیگیری می‌شود.

وی، در ادامه بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها به منظور حضور قدرتمندتر در بازارهای صادراتی تأکید کرد و افزود: امروزه در بازارهای جهانی برندسازی و تولید این محصولات در جغرافیای دیگر غیر از کشور صاحب نشان تجاری انجام می‌گیرد و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کرده و نسبت به معرفی کالا و محصولات تولیدی خود با نام و برند شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌الملل برنامه‌ریزی کنیم.

عارفی اظهار داشت: اداره ثبت شرکت‌ها در خصوص برندسازی و ثبت نشان‌های تجاری اقدامات خوبی را انجام داده است و سازمان صمت استان نیز در این مسیر حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی متذکر شد: در حال حاضر محصولات شناسنامه‌دار کشاورزی و محصولات ارگانیک دارای جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی هستند و از طریق تعامل با سازمان جهاد کشاورزی برای برندسازی و صادرات محوری محصولات کشاورزی برنامه‌های لازم پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/60001/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا