بین الملل

ارتش انگلیس: حمله روسیه به کی‌یف با هدف مختل کردن کمک‌های نظامی غرب بود

ارتش انگلیس: حمله روسیه به کی‌یف با هدف مختل کردن کمک‌های نظامی غرب بود

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، با گذشت بیش از یک‌صد روز از آغاز عملیات نظامی روسیه در منطقه دونباس و شروع جنگ اوکراین، لندن مدعی پیشروی هرچه بیشتر نیروهای روس در شرق این کشور شد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (دوشنبه) گفت: «در ساعات اولیه ۵ ژوئن، موشک‌های کروز هوایی کی‌اِچ-۱۰۱ روسیه به زیرساخت‌های ریلی در کی‌یف اصابت کرد که احتمالاً تلاشی برای مختل کردن روند ارسال تجهیزات نظامی غربی برای واحدهای خط مقدم اوکراین بود».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «در دونباس، درگیری‌های شدید در شهر مورد مناقشه سِوِرودونتسک ادامه دارد و نیروهای روسی به عنوان بخشی از تلاش برای محاصره نیروهای اوکراینی به سوی اسلوویانسک پیشروی می‌کنند».

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: «در دریا، پس از نابودی رزمناو مسکو در ماه آوریل، نیروهای روسی احتمالا چند تجهیزات دفاع هوایی از جمله سامانه های اس‌اِی-۱۵ و اس‌اِی-۲۲ را به جزیره اِزمینی (یا جزیره مار) در غرب دریای سیاه منتقل کرده‌اند».

این نهاد اطلاعاتی نظامی همچنین ارزیابی کرد: «به احتمال زیاد این تسلیحات برای تامین دفاع هوایی برای کشتی‌های نیروی دریایی روسیه در اطراف جزیره ازمینی در نظر گرفته شده است».

در پایان این گزارش آمده است: «فعالیت روسیه در جزیره ازمینی به محاصره این کشور در سواحل اوکراین کمک می‌کند و مانع از سرگیری تجارت دریایی از جمله صادرات غلات اوکراینی می شود».

انگلیس در حالی بار دیگر ادعاها درباره جلوگیری روسیه از صادرات مواد غذایی و غلات از بنادر اوکراین را تکرار می‌کند که مقام‌های مسکو طی روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌اند که مشکلی برای حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی وجود ندارد و این اوکراین است که باید سواحل خود را از مین‌های دریایی پاکسازی کند.

 روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با مقصر دانستن غرب به دلیل بحران غذایی و کمبود غلات در جهان، گفته بود برای از سرگیری حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی باید تحریم‌های غیرقانونی غرب لغو شود.

با این حال، منابع مطلع می‌گویند حتی با وجود کمک روسیه به از سرگیری صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین، باز هم دولت آمریکا تصمیمی برای تسهیل تحریم‌های اعمالی ضد مسکو ندارد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا