بین الملل

اردوغان: ناتو مرگ مغزی نشده است/ نفتالی بنت به ترکیه می‌آید

اردوغان: ناتو مرگ مغزی نشده است/ نفتالی بنت به ترکیه می‌آید

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) اظهارات «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود درباره مرگ مغزی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را رد کرد.

اردوغان در مصاحبه با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از نشست ناتو به ترکیه، گفت: «نه تنها شرکت‌های آمریکایی، بلکه بسیاری از برندها و گروه‌های تجاری جهان روسیه را ترک می‌کنند. البته درهای ما به روی کسانی که به کشور ما می‌آیند باز است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با اشاره به تماس‌های دیپلماتیک خود با سران روسیه و اوکراین، اظهار داشت: «امروز با [ولودیمر] زلنسکی [رئیس‌جمهور اوکراین] صحبتی خواهم داشت. ممکن است آخر هفته یا ابتدای هفته با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] نیز گفتگویی داشته باشم. ما مذاکرات در ناتو را ارزیابی خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور ترکیه با رد کردن اظهارات ماکرون، توضیح داد: «بنابراین ناتو مرگ مغزی نشده بود. این بیانیه بسیار تاسف بار بود. ماکرون در حال حاضر یکی از رهبرانی است که فعال‌ترین نقش را در ناتو ایفا می‌کند».

اردوغان ادامه داد: «روسیه و اوکراین می‌توانند بر سر ۴ موضوع از ۶ موضوع مورد بحث مصالحه کنند. اختلافات میدانی در مذاکرات روسیه و اوکراین ادامه دارد. ممکن است با استفاده از ارزهای محلی در مورد گردشگری با روسیه به راه حلی برسیم».

بر اساس این گزارش، وی در واکنش به سوالی درباره احتمال تحریم روسیه توسط ترکیه تصریح کرد: «با توجه به نیازهای انرژی ما، نمی‌توان کاری در این زمینه انجام داد. درخواست زلنسکی برای رفراندوم درباره مسائل با روسیه رهبری هوشمندانه است».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افزود موضع آنکارا در مورد خرید سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» از روسیه تغییری نکرده و این یک معامله انجام شده است.

به نوشته آناتولی، اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است در آینده نزدیک سفری به ترکیه داشته باشد، مدعی شد: «با آمدن وی ممکن است روند جدیدی را در روابط ترکیه و اسرائیل آغاز کنیم».

وی ضمن اشاره به روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی در حوزه انرژی، ادعا کرد: «موضوع گاز طبیعی می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین گام‌هایی باشد که می‌توانیم با هم در روابط دوجانبه برداریم. امیدوارم از مذاکرات (در زمینه انرژی) نتیجه بی نقصی حاصل شود. ما اولین جلسات را برگزار کردیم و بعدا بیانیه خواهیم داد».

پیش از این، وزارت دفاع روسیه ویدئویی از شلیک موشک بالستیک تاکتیکی «اسکندر اِم» که به پایگاه نیروهای خارجی در اوکراین اصابت کرد را منتشر نمود. (جزئیات بیشتر)

در ۲۴ فوریه، روسیه در پاسخ به درخواست کمک از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین)، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی» از اهداف کلیدی این عملیات است. مسکو بارها تاکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد و تاکید می‌کند که نیروهای مسلح روسیه فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده و متحدانش، از جمله ژاپن، با اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه به اقدام مسکو واکنش نشان دادند.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا