خوزستان

ارسال چهار میلیون و ۷۴۱ هزار تن کالای اساسی از مجتمع بندری امام به مبادی مصرف در کشور

ارسال چهار میلیون و ۷۴۱ هزار تن کالای اساسی از مجتمع بندری امام به مبادی مصرف در کشور

بهروز آقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد:
با ورود ۵۴۱ فروند شناور به بندر امام خمینی(ره) تا پایان تیرماه سال جاری، ۱۵ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر بزرگ تجاری، تخلیه و بارگیری شد. 

وی عنوان کرد: در این بازه زمانی یاد شده، ترانزیت خارجی ۱۵۱ درصد، ترانشیپ ۷۳ درصد و کابوتاژ ۵۱ درصد افزایش داشته که موجب رونق فعالیت‌های بازرگانی شده است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در ۴ ماه نخست سال، شاهد افزایش ۷ درصدی ترافیک شناورهای متردد نسبت به مدت زمان مشابه بودیم، این امر با توجه به رویکرد بازارمحور و بهره‌گیری از امکانات و مزیت‌های بندر امام خمینی، بیانگر رشد ترافیک کشتی و به تبع آن افزایش حمل کالا به این بندر تجاری است. 

وی با تاکید بر ضرورت تسریع روند خروج کالاهای اساسی از مجتمع تجاری بندر امام، بیان کرد: در ۴ ماه نخست سال، با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارکنان مجتمع تجاری این بندر، چهار میلیون و ۷۴۱ هزار تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایت‌های انبارش مجتمع تجاری بندر امام خمینی(ره) به مبادی مصرف ارسال شد. 

آقایی تاکید کرد: هماهنگی و تسهیل در فرآیند خروج، باعث کاهش رسوب کالا در اماکن بندری و پایداری امنیت غذایی کشور شده است. 

وی عنوان کرد: با توجه به تعامل با ارگان‌های ذیربط و اتخاذ راهکارهای مشترک در فرآیند خروج کالا با هدف تسریع در ارسال و انتقال کالاهای اساسی به مراکز مصرف، میانگین مدت زمان بارگیری(توقف) کامیون از ۱۵ ساعت به ۸ ساعت کاهش یافته است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تاکید بر رشد قابل توجه ورود کالاهای اساسی، گفت: با تمهیدات صورت گرفته و سیاست‌گذاری‌های لازم برای افزایش توان عملیاتی و تجهیزاتی از طریق افزایش بهره‌وری، امکان ارائه خدمات لجستیک بندری با وجود محدودیت‌های موجود، به کشتی‌های ورودی میسر شد. 

آقایی خاطرنشان کرد: با وجود تخلیه و واردات ۱۰۰ درصدی شکرخام و مشتقات سویا اعم از کنجاله و دانه روغنی، بندر بزرگ تجاری امام خمینی(ره) به صورت مناسب و مطلوب پاسخگوی افزایش قابل توجه آن بوده است. 

وی با تاکید بر اینکه گندم یکی از کالاهای اساسی و راهبردی موجود در بندر امام خمینی(ره) است، عنوان کرد: این محصول افزایش ۱۸۰ درصدی تخلیه را داشته است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: بندر امام خمینی(ره) از اسکله‌هایی با آبخور مناسب، خدمات دریایی شبانه‌روزی و تجهیزات تخلیه و بارگیری پرقدرت و آماده به کار برخوردار است که این امر موجب شده تخلیه و انبارش کالاهای اساسی بدون خلل انجام شود و با وجود افزایش قابل توجه گندم، توان و آمادگی برای پذیرش و تخلیه آن موجود باشد. 

آقایی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارهای جدید و تسهیل فعالیت برای صاحبان کالا و بازرگانان در این بازارها، بیان کرد: تخلیه و بارگیری عملیات نفتی در این مجتمع بندری رشد ۱۱۲ درصدی داشته که این امر به دلیل افزایش توان خروجی سایت‌های نفتی و بهبود شاخص‌های عملیاتی در پایانه‌های اختصاصی فرآورده‌های نفتی حاصل شده است. 

وی تصریح کرد: عملکرد پایانه‌های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد معدنی و صادرات صنایع پتروشیمی(کود شیمیایی) با هدف جذب صاحبان کالا به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بندری مناسب در بازه زمانی یاد شده، ۱۴ درصد افزایش یافته است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به هم‌افزایی میان سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر، گفت: با توجه به تلاش برای بهره‌گیری بیشتر از توان حمل و نقل ریلی، ضمن ایجاد امکانات مساعد، شاهد افزایش ۲۰ درصدی تعداد واگن‌های حمل و نقل ریلی کالا از بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. 

وی عنوان کرد: ارتقاء شاخص‌های ایمنی و افزایش ضریب آن در ارائه خدمات بندری به صاحبان کالا و مشتریان از اهداف این مجتمع بزرگ بندری است.

آقایی افزود: عملیات تخلیه و بارگیری ۱۰ نوع فرآورده‌های مختلف سبک و سنگین و بعضا خطرناک نفتی، بدون هیچگونه حادثه عملیاتی در این مدت، نشان از موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها برای تحقق این هدف بوده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا