سلامت

استاندار:تالارها ورستوران‌های متخلف درشهرهای آبی مازندران هم پلمپ شوند

به گزارش یولن ، احمد حسین زادگان روز شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای در ساری افزود :  طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، پذیرش مهمان در حد یک سوم ظرفیت و وجود تهویه های استاندارد از الزامات اصلی فعالیت تالاهار و رستوران ها در هر شرایط رنگ بندی کرونایی است و تخلف از این مصوبه قابل چشم پوشی نیست.

وی با تاکید بر این که بر اساس پایش آماری روزانه دو دانشگاه های علوم پزشکی استان ، موج ششم کرونا در کمین مازندران است ، گفت : تالارها و رستوران‌های متخلف بدون تعارف باید پلمپ شوند چون طبق بررسی های کارشناسی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل یکی از دلایل  خیز موج ششم کرونا در استان رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران و تالارهای پذیرایی است.

حسین زادگان اظهار داشت : سخت گیری در نظارت بر فعالیت رستوران ها و تالارهای مهم ترین گام و عامل پیشگیری از موج ششم محسوب می شود و ناظران نباید به هیچ عنوان در این خصوص کوتاه بیایند ، چرا که تجربه نشان داده است که هر زمان در دورهمی ها بویژه در برگزاری مراسم عروسی و عزاداری ها در تالارها و رستوران ها نسبت به مقررات و پروتکل های بهداشتی بی توجهی شده ، شیوع کرونا روند جهشی پیدا کرد.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت : اگر چه فرایند واکسیناسیون در بین آحاد جمعیت استان بویژه فرهنگیان و دانش آموزان مطلوب است ، اما اگر در زدن ماسک و فاصله اجتماعی بی توجهی کنیم ، دچار چالش پیک ششم خواهیم شد.

 براساس قانون، فعالیت تالارها و رستوران‌ها در شرایط کرونایی مشروط بر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر اجرای ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا است. بر این اساس مقرر شد در فضای باز تالارهای پذیرایی با در نظر گرفتن فاصله سه متر برای هر صندلی و تامین فضای هشت متر مربع برای هر نفر، حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مشتری و ارائه خدمات صورت پذیرد.

همچنین در خصوص فضای بسته و مسقف تالارهای پذیرایی یا سالن ، علاوه بر الزام رعایت دستورالعمل های اعلام شده در فضای باز، بر رعایت محدودیت پذیرش مشتری در شرایط قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، نارنجی تا ۲۰ نفر، زرد تا ۳۰ نفر و با شرایط آبی تا ۵۰ نفر تاکید شده است.

رستوران ها نیز طبق ضوابط تعیین شده با ۳۰ درصد ظرفیت و با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی باید فعالیت کنند و فروش غذا بیشتر به صورت بیرون بر باشد.

بر اساس آمار رسمی، ۸۵ تالار پذیرایی و سه هزار رستوران بین راهی، شهری و روستایی در مازندران با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند. روزانه ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر از این اماکن خدمات دریافت می کنند. قهوه خانه ها ، چایخانه ها و کافه ها را نیز باید بر این تعداد رستوران ها اضافه کرد چون در پذیرش مشتری شرایطی مشابه هم دارند.

 تاکید بر بازگشایی مدارس استان از ۱۵ آبان

استاندار مازندران همچنین در این نشست از مسئولان آموزش و پرورش استان خواست تا طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس را از ۱۵ آبان بازگشایی کنند.

حسین زادگان گفت : هیچ مدرسه ای تا پیش از این تاریخ حق ندارد تا خودسرانه اقدام به بازگشایی کند ، مگر مدارس روستایی که زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارند که آنها هم طبق مصوبه ستاد ملی به صورت حضوری مشغول فعالیت هستند.

وی از ستاد مقابله با کرونای استان نیز خواست تا بر همه شرایط بازگشایی مدارس از جمله واکسیناسیون فرهنگیان ، دانش آموزان ، فضای مدرسه ، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزی پیش و پس از بازگشایی مدارس نظارت دقیق داشته باشد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این جلسه پذیرش حتی بیشتر از ظرفیت تالارها و رستوران ها را  زنگ خطری بزرگی برای مو ج ششم بیماری کووید ۱۹ در استان دانست و گفت : بسیاری از تالارها استان حتی تهویه استاندارد ندارند.

دکتر سید عباس موسوی با بیان این که طبق گزارش مراکز بهداشتی استان در زمان حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی  در استان حدود ۴۵ درصد است در حالی که ایمنی جامعه نیازمند رعایت بیش از ۷۵ درصدی است ، ا فزود : سختگیری ها در رعایت پروتکل های بهداشتی زدن ماسک و فاصله اجتماعی در تالارها ، رستوران ها و مراکز بزرگ خرید و فروشگاهی تنها راه پیشگیری از موج ششم کرونا است.

وی با تاکید بر این که مبنای انبوه جمعیت در فرهنگ عزاداری و عروسی با شکوه باید از بین برود، تصریح کرد : دیگر عروسی ها و عزداری ها با جمعیت زیاد اصلا معنایی در ندارد ، مطمئنا باشید پیک ششم کرونا  با بی توجهی به این موارد را خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت واکسیناسیون در استان را مطلوب و از لحاظ فراوانی حدود ۱۰ درصد  پیشتر از متوسط کشوری دانست ، گفت : در حال حاضر ۸۶.۵ درصد جمعیت بالی ۱۲ سال استان دز نخست و ۴۶.۲در صد آنان نیز هر ۲ دز واکسن را دریافت کردند.

وی افزود : طبق آمار رسمی ۸۴. ۲ درصد دانش آموزان و حدود ۹۵ درصد فرهنگیان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

موسوی با اعلام این که طرح پایش و لکه گیری واکسیناسیون کرونا در روستاهای مازندران آغاز شده است، گفت: در این طرح همه افرادی که شرایط دریافت واکسن را دارند ، تحت پوشش قرار می گیرند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا