آذربایجان غربی

استفاده از ظرفیت فضای مجازی در دوران کرونا برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی

به گزارش یولن از ارومیه، خدیجه معصومی عصر امروز در دیدار با رییس سازمان بسیج رسانه اظهار داشت : استان آذربایجان‌غربی دارای ۷۲ باب کتابخانه عمومی نهادی است که با یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد منبع اطلاعاتی برای تمام گروه‌ها خدمات مختلف ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: هر کتابخانه، پایگاهی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کارآفرینی، افزایش مسئولیت‌پذیری شهروندان و  است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا، فعالیت کتابخانه‌های عمومی با رویکرد جدیدی ادامه یافت و کتابخانه‌های عمومی از ظرفیت فضای مجازی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای استفاده کردند.

معصومی اضافه کرد: برای  تداوم امانت منابع کتابخانه‌ای نیز طرح «کتاب پیک» در کتابخانه‌های عمومی اجرا شد که به واسطه این طرح، منابع کتابخانه‌ای درب منزل به اعضاء تحویل داده می‌شود.

وی عنوان کرد : از دیگر طرح‌های در حال اجرا می‌توان «پویش وقف کتاب، خیرماندگار» را نام برد که با هدف ترویج سنت حسنه وقف و غنی‌سازی منابع کتابخانه‌های عمومی برای دومین سال متوالی اجرا می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره بر اولویت بخشی به اقتصاد و فرهنگ تأکید دارند و جهت تحقق رسالت‌ کتابخانه‌های عمومی، مسئولین باید دغدغه‌های فرهنگی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بسیج سازمانی خودجوش و نماینده عموم مردم  است که در کنار رسانه، کسوت ارزشمندی را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی دارا می‌باشد.

یوسف حق دوست، مسئول انجمن روزنامه نگاران مسلمان استان، ضمن تقدیر از اداره کل کتابخانه‌های عمومی جهت تلاش مجدانه برای گسترش فرهنگ کتابخوانی گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی، رسالتی عظیم، الهی و نبوی است. سرانه پایین میزان مطالعه در کشور، توجه ویژه مسئولین و سازمان‌های متولی فرهنگ را می‌طلبد و باید همکاری‌ و تعامل نزدیک با کتابخانه‌های عمومی را داشته باشند و فضای مجازی جایگزین مناسبی برای  کتاب و کتابخوانی نخواهد بود و از ظرفیت این فضا باید در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد.

وی هم‌افزایی فرهنگی را لازمه ایجاد بستر ترویج فرهنگ مطالعه بیان کرد و گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج رسانه و رسانه‌های استان می‌توان اقدامات شایسته‌ای را در زمینه کارهای فرهنگی انجام داد.

یاشار کافی‌مولا، رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌غربی نیز گفت:  گام اول در ترویج فرهنگ کتابخوانی، ایجاد احساس نیاز به مطالعه در بین آحاد مردم می‌باشد و این مهم با همکاری کارشناسان و مسئولین کتابخانه‌های عمومی محقق خواهد شد و از ظرفیت رسانه‌ها باید در راستای فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت بسیج رسانه استان در راستای فرهنگ‌سازی برای جذب مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی قول مساعد داد.

در ادامه پیرامون مواردی چون انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، استفاده از ظرفیت رسانه‌های استان در ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری نشست های کارشناسی، مبادله منابع کتابخانه‌ای، اجرای مسابقات فرهنگی و … بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا