سلامت

استفاده از ماسک برای کرونای خسته و آنفلوانزای تازه نفس

استفاده از ماسک برای کرونای خسته و آنفلوانزای تازه نفس

گروه جامعه یولن، حضور افراد بدون ماسک در تمام اماکن عمومی، وسایل نقلیه، مترو، بازار و خیابان این روزها به عادت قبل از اسفند ۱۳۹۸ و روزهای بدون ماسک برگشته روزهایی که کرونا پس از شیوع، ماسک را به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری برای مردم تبدیل کرد اما این روزها دوباره استفاده از ماسک در حال کمرنگ شدن است.

محیط اداری و بازاری، خیابان‌ها و اماکن عمومی همه مردم بدون ماسک حاضر می‌شوند و این موضوع باعث شده اگرچه کرونا رنگ باخته اما آنفلوانزایی که تازه نفس تازه شیوع پیدا کرده و ممکن است تا اواسط بهمن ماه و اوج سرمای زمستان در تمام ایران خوش رقصی کند استفاده از ماسک را در چنین شرایطی دوچندان می کند.

تا قبل از شیوع کرونا مگر در شرایط خیلی حساس با آلودگی شدید هوا آن هم برخی افراد به دلیل حساسیت موضوع از ماسک استفاده می‌کردند اما با وجود کرونا که زندگی را برای همه سخت کرد، ماسک، الکل، شست‌وشوی مرتب دست‌ها به عادتی همیشگی برای مردم تبدیل شد اما این روزها هم بسیاری از این موارد با وجود ویروس آنفلوانزا به فراموشی سپرده شده است.

استفاده از ماسک که به طور میانگین شاید در موارد حساس و براساس ضرورت از سوی مردم مورد توجه است و شاید ماسک زودتر از بقیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی به فراموشی سپرده شد، خستگی از کرونا با شرایط بسیار حاد آن در دوران سخت زندگی، ماسک را به یک اقدام اضافه در دوران آنفلوانزا برای مردم تبدیل کرده است.

اگرچه هنوز مسئولان وزارت بهداشت، اپیدمیولوژیست‌ها و پزشکان متخصص عفونی به واسطه وجود همزمان کرونا و آنفلوانزا برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و ویروسی، استفاده از ماسک در فضای بسته، رعایت بهداشت دست‌ها، تزریق واکسن آنفلوانزا و دز یادآور واکسن کرونا به ویژه برای افراد دارای نقص ایمنی، بیماران با مشکلات مزمن تنفسی، بیماری عصبی مزمن، بیماران کبدی، کلیوی، سکته مغزی، زنان باردار، کودکان و افراد مبتلا به قندخون بالا ضروری می‌دانند.

استفاده از ماسک برای کرونای خسته و آنفلوانزای تازه نفس

کمترین میزان استفاده از ماسک در مراکز ورزشی با ۱۶.۷ درصد

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشتر اعلام کرد: استفاده از ماسک توسط خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان در اماکن عمومی استان‌های کشور در آبان به ۱۹.۹۹ درصد کاهش یافته است، اکنون بیشترین میزان استفاده از ماسک در فرودگاه‌ها با ۷۶.۴۷ درصد و دانشگاه‌ها ۴۳.۵۲ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک در اماکن تفریحی و مراکز ورزشی با ۱۷.۸۲ درصد و ۱۶.۰۷ درصد بوده است.

این موضوع که شاید مردم بخاطر شرایط دوران کرونا وخستگی از آن وضعیت دیگر تمایلی به استفاده از ماسک ندارند پذیرفته است اما در شرایط کنونی با وجود ویروس کرونا باید این مساله دوباره جدی گرفته شود.

کرونا در پیک شیوع حداقلی است

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: اکنون این بیماری در حداقل پیک شیوع قرار دارد و هنوز موج جدیدی شکل نگرفته است.

هر سال ۴۰ درصد از مراجعان با علائم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند

وی با این حال معتقد است: اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال ابتلای همزمان به بیماری کرونا و آنفلوانزا را دارند و به همین دلیل باید این افراد، شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی را دقیق‌تر از سایر افراد رعایت کنند.

عرشی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا اواسط آبان ۲ هزار و ۷۷ نمونه آنفلوانزا در کشور مثبت اعلام شده و در همان هفته سوم آبان از سه هزار و ۱۷۵ نمونه، یک هزار و ۹۹ مورد از نظر ابتلا به آنفلوانزا مثبت گزارش شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از ابتدای امسال تاکنون موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در کشور بوده است و در گروه سنی زیر پنج سال نیز تنها یک مورد فوتی گزارش شد؛ این در حالی است که در سال ۹۶ شمار جانباختگان ۲۱ نفر بود.

عرشی ادامه داد: نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که هر سال ۴۰ درصد از مراجعان با علائم سرماخوردگی به آنفلوانزا مبتلا هستند.

استفاده از ماسک برای کرونای خسته و آنفلوانزای تازه نفس

آنفلوانزا تا بهمن ماه شایع است

ویروس کرونا از زمان شیوع تاکنون با چندین جهش مردم ایران را درگیر این بیماری کرد و نشان داد که فصل گرم و سرد سال هیچ تفاوتی برای شیوع این ویروس ندارد بنابراین تابستان و زمستان کرونا با جهش‌های بسیار سخت مردم را به این ویروس کشنده مبتلا کرد.

این روزها که فصل سرد را سپری می‌کنیم بسیاری از مردم تصور مبتلا نشدن به ویروس کرونا و آنفلوانزا را دارند اما اینگونه نیست و براساس گفته مسئولان چون این ویروس ممکن است تا اواسط بهمن شیوع داشته باشد پس رعایت بسیاری از شیوه‌نامه‌ها به ویژه استفاده از ماسک ضروری و الزامی است.

طبق آمارهای وزارت بهداشت اکنون موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور ثابت مانده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که شیوع این ویروس ممکن است تا اواسط بهمن ادامه یابد.

مردم کشور در بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک کمتر به آنفلوانزا شدند اما این روزها بیشترین مبتلایان به این ویروس کودکان هستند که باید برای این موضوع مردم برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

حدود ۴۰ درصد از موارد سرماخوردگی مربوط به آنفلوانزای نوع A است

براساس داده‌های موجود وزارت بهداشت، حدود ۴۰ درصد از موارد سرماخوردگی مربوط به آنفلوانزای نوع A است و از آنجا که شیوع این ویروس چندین هفته زودتر از موارد مشابه در سال‌های گذشته بود بنابراین مردم باید در رعایت بسیاری از این مسایل توجه ویژه داشته باشند.

برای ابتلا نشدن دیگر افراد به آنفلوانزا با توجه به اینکه پیک خروج این ویروس از بدن بیماران بین پنج تا هشت روز است در این مدت رعایت بسیاری از شیوه‌نامه‌ها بهداشتی از جمله استفاده مداوم از ماسک هنگام برخورد با دیگر افراد خانواده می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

استفاده از ماسک برای کرونای خسته و آنفلوانزای تازه نفس

جدی گرفتن ماسک در شرایط کنونی

شهنام عرشی رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنان معتقد است که مردم باید استفاده از ماسک و واکسیناسیون را به عنوان دو موضوع مهم جدی بگیرند زیرا طبق پیش‌بینی‌های قبلی این احتمال وجود دارد که در دنیا پیکی از کرونا در اواخر پاییز و اوایل زمستان رخ دهد.

وی معتقد است: اگر تغییرات وسیعی در ویروس ایجاد نشود، شدت پیک‌های قبلی را نخواهد داشت و با توجه به اینکه ما حدود یک ماه بعد از اروپا گونه‌های شایع آن کشورها را تجربه می‌کنیم، همواره از مردم می‌خواهیم نکات پیشگیری از جمله ماسک و واکسیناسیون را رعایت کنند.

پیش‌بینی افزایش موارد کرونا در اواخر پاییز احتمالا با سویه‌هایی از ویروس خواهد بود که تا به حال در کشور نداشته‌ایم و تمامی مجامع بین‌المللی در مورد پیش‌بینی روند کرونا ذکر می‌کنند که پیش‌بینی‌ها روز به روز غیردقیق می‌شود، زیرا روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشورها تغییر می‌کند.

استفاده از ماسک برای کرونای خسته و آنفلوانزای تازه نفس

تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا بلامانع است
در شرایطی که کرونا تا حدودی با شیوع بسیار پایین در کشور خود را نشان‌ می‌دهد برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس و حتی بیماری آنفلوانزا بهتر است مردم تزریق واکسن را ضروری بدانند همانگونه که متخصصان اعلام کردند که تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوانزا بلامانع است.

این نکته بسیار مهم است که اگرچه هیچ مشکلی برای تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا وجود ندارد اما بهتر است این دو واکسن با فاصله از هم تزریق شود.

همه این موضوعات نشان می‌دهد حال که کرونا و آنفلوانزا را در کشور شاهد هستیم بهتر است با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و امکان عمومی مانع ابتلای خود و اعضای خانواده به این بیماری‌های کشنده شویم.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا