فرهنگ و هنر

اسماعیلی: جامعه با وضع مطلوب قرآنی فاصله دارد و ما مسئولان مقصریم

اسماعیلی: جامعه با وضع مطلوب قرآنی فاصله دارد و ما مسئولان مقصریم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن آیین اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

در این برنامه اسماعیلی با اشاره به شیوع کرونا گفت: در دوسال اخیر شیوع کرونا مشکلات زیادی برای کشور بوجود آورد اما با اقدامات انجام شده از جمله واکسیناسیون کشور‌مان موج‌های جدید از جمله سویه امیکرون را پشت‌سر گذاشت.

خستگی سفر علت عدم حضور رئیس جمهور در مسابقات

وی ادامه داد: قرار بود در این برنامه در خدمت رئیس جمهور انقلابی باشیم اما به دلیل خستگی سفر، نتوانستیم در خدمتشان باشیم. آقای رئیس جمهور سلام رساندند و بابت عدم حضور در مراسم پوزش خواستند.

نگاه ویژه دولت به قرآن کریم

وزیر ارشاد نگاه دولت به قرآن را خاص و ویژه دانست و گفت: پیروزی انقلاب یکی از جلوه‌های عمل به قرآن است و قیام امام خمینی (ره) بر اساس قرآن کریم بود زیرا تمام یادداشت‌های ایشان در ایام پیش از انقلاب بر اساس آیات قرآن بود. امام آیه آیه قرآن را برای ما تفسیر کرد و محصول انقلاب امام جامعه اسلامی امروز است که دشمنان با جنگ، تحریم و خدعه و… نتوانست لطمه‌ای به آن بزند.

اسماعیلی ادامه داد: برای چنین نظامی که آغاز و حیاتش با قرآن باشد باید همه برنامه‌اش انس مردم با قرآن باشد، زیرا این‌گونه جامعه دچار لغزش نمی‌شود. پس هیچ عذری از ما برای کوتاهی در ترویج قرآن پذیرفته نیست.

لزوم استفاده از امامزادگان، کانون‌های مساجد و مؤسسات قرآنی برای ترویج قرآن

وزیر ارشاد استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای ترویج قرآن را ضروری دانست و گفت: هزاران بقعه امامزادگان و ۲۶ هزار کانون فرهنگی، هنری مساجد، ۱۰ هزار کتابخانه و هزاران مؤسسه قرآنی و… از جمله امکاناتی است که در اختیار داریم و باید از آنها در راستای ترویج آیات الهی بهره ببریم.

وی افزود: هزاران مدرسه، دبیرستان و دانشگاه شبکه‌های بزرگی است که باید در ترویج فرهنگ قرآن استفاده شود. همچنین در وزارت ارشاد همه برنامه‌های ما بر اساس قرآن است و اینگونه نیست که فقط در حد یک معاونت به امور قرآنی بپردازیم. البته با نقطه مطلوب و دغدغه‌های رهبری فاصله داریم و باید سعی کنیم جبران کنیم. البته کوتاهی از ما مسئولان است و با این همه امکانات عذی از ما پذیرفته نیست.

تقدیر وزیر ارشاد از گروه اهل بیت (ع)

اسماعیلی با تقدیر از اجرای گروه اهل بیت (ع) گفت: کار گروه تواشیح اهل بیت (ع) با سرپرستی استاد هادی آرزم قابل تقدیر است و باید این‌گونه آثار در معاونت هنری مورد توجه قرار گیرند.

چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم

وی با اشاره به مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: شعار این مسابقات قرآنی «یک کتاب، یک امت» اشاره است و اگر به حبل المتین قرآن و عروهالوثقی متصل شویم، یک امت بزرگ را پشت سر خود داریم و باید در این مسیر، حرکت نورانی را تداوم بخشید و در این زمینه چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم. باید در تمامی رشته‌های کاری  و هنری، قرآن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم. قرار است فیلم‌هایی با مضامین قرآنی تولید شوند و آثار قرآنی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

توجه به استعداد‌های قرآنی اولویت دولت است

وزیر ارشاد توجه به استعدادهای قرآنی را از دیگر برنامه‌های دولت انقلابی دانست و گفت: دولت انقلابی به خوبی تلاش می‌کند تا در این زمینه گام‌هایی بردارد و مطالبات رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ، جامعه قرآنی، سبک زندگی قرآنی باید محقق شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا