البرز

اشتغال زندانیان در شهرک‌های صنعتی استان البرز

اشتغال زندانیان در شهرک‌های صنعتی استان البرز

به گزارش یولن از کرج، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، طی نشستی به نقش فناوری نوین در افزایش سهولت، سرعت و دقت در رسیدگی های قضایی به ویژه در حوزه دادرسی‌ الکترونیک اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی قوه قضائیه از بین ۲۲ شاخص مختلف، استان البرز در زمینه دادرسی الکترونیک در سال گذشته، رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ تا کنون بالغ بر ۲۶سامانه در استان البرز طراحی و راه‌اندازی شده است، گفت: یکی از سامانه‌های کاربردی، سامانه دادرسی الکترونیک و نیز سامانه نوبت دهی دادرسی الکترونیک است که تاثیر مهمی جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های زندانیان داشته است.

وی ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از دادرسی الکترونیک که در آذرماه سال ۱۳۹۸ در دادگستری کل استان از طریق ارتباط با زندان های استان البرز آغاز شد، گفت: راه‌اندازی این سامانه که قبل از شیوع کرونا رقم خورد، در دوران کرونا به جهت عدم امکان اعزام زندانیان به مراجع قضایی، در کاهش اطاله رسیدگی و تجدید اوقات، همچنین حفظ سلامت زندانیان و همکاران بسیار موثر بوده است و بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان، تاکنون ۱۵ هزار و ۳۱ جلسه از جلسات دادرسی مربوط به زندانیان از طریق برقرای ارتباط الکترونیکی شعب قضایی استان با زندان‌ها و به صورت الکترونیکی و بدون حضور فیزیکی زندانیان در مراجع قضایی برگزار شده است.

وی همچنین گفت: دادگستری کل استان البرز از قابلیت های ارزنده این سامانه در رسیدگی به پرونده های کثیرالشاکی استان، خصوصا سه پرونده کثیرالشاکی که اواخر سال قبل در استان رسیدگی شد و به جهت اقامت شاکیان در شهرهای مختلف استان و یا حتی نقاط مختلف کشور و نیز محدودیت فضای فیزیکی دادگاه امکان حضور در دادگاه را نداشتند، بهره برداری کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر از ۱۳ مکان در حوزه های مختلف قضایی استان و به صورت متقابل ۱۳ مکان در زندان‌های کرج و فردیس، به صورت متمرکز امکان برقرای ارتباط جهت انجام تحقیقات و یا برگزاری جلسات شعب دادسرا و دادگاه به صورت الکترونیکی وجود دارد و علاوه بر این، با تجهیز ۱۹۲ شعبه از شعب دادسرا و دادگاه که بیشترین زندانی را دارند، جلسات تحقیق از زندانیان به صورت الکترونیکی در محل خود شعبه صورت می گیرد.

سامانه رصد لحظه ای پرونده زندانیان

وی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از سامانه‌های طراحی شده مربوط به زندانیان، «سامانه همیار» اجرای احکام با نام اختصاری «سها» است که جهت رصد لحظه ای پرونده های زندانیان از حیث امکان بهره مندی از نهادهای ارفاقی و یا شمول عفو معیاری طراحی شده است.

رئیس کل دادگستری البرز افزایش سرعت و دقت را دو ویژگی برجسته این سامانه اعلام کرد و گفت: با استفاده از امکانات این سامانه، قضات اجرای احکام کیفری دادسراهای استان البرز به جای اینکه پرونده‌ها را به صورت فیزیکی در یک فرایند زمانبر و با امکان خطا، جهت بررسی شمول عفو معیاری و یا امکان بهره مندی زندانی از نهادهای ارفاقی همچون آزادی مشروط و تعلیق اجرای مجازات (از حیث گذشت مواعد قانونی) بررسی کنند ، با استفاده از «سامانه سها» به صورت برخط در این خصوص گزارش‌گیری می‌کنند.

۳۶۳ محکوم با پابند الکترونیک

پابند الکترونیک دیگر موضوعی بود که فاضلی هریکندی به آن اشاره و اظهار کرد: در استان البرز در سال ۱۳۹۸ تعداد پابند الکترونیکی ۳۵ مورد بود که در حال حاضر به ۳۹۲ پابند الکترونیکی رسیده که از این تعداد ۳۶۳ فقره نصب و فعال بوده و لذا ۳۶۳ نفر از محکومین تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی در خارج از زندان تحمل محکومیت می کنند.

فاضلی هریکندی در ادامه به آغاز حضورش در البرز به عنوان رئیس کل دادگستری استان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: از زمان حضور در استان یکی از اقداماتی که انجام شد، تشکیل معاونت نظارت بر زندان‌ها بود.

وی ادامه داد: نظر به ویژگی‌های خاص استان، توجه ویژه‌ای به حوزه زندان صورت گرفت به نحوی که سه جلسه از جلسات شورای مدیران را از سال ۹۸ تا کنون در زندان برگزار کردیم و دستور جلسه را نیز کلا به موضوعات زندان اختصاص دادیم که مصوبات متعددی در جهت ارتقای عملکرد در این حوزه داشتیم.

اشتغالزایی زندانیان محور بعدی سخنان رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز را به خود اختصاص داد.

وی ضمن اشاره به وجود کارگاه‌های داخل زندان برای مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان به ظرفیت شهرک‌های صنعتی استان از جمله شهرک صنعتی اشتهارد برای اشتغال زندانیان اشاره کرد و گفت: این شهرک اکنون به ۳ هزار کارگر نیاز دارد که اگر زمینه اشتغال زندانیان در این شهرک فراهم شود، علاوه بر اشتغالزایی، بستر ادامه کار بعد از آزادی آنان نیز با توجه به اعتمادسازی دو طرفه بین کارگر و کارفرما در طول زمان فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: با پیگیری صورت گرفته شرایطی فراهم شده تا در گام نخست برای حدود ۲۰۰ زندانی شرایط ایجاد اشتغال در خارج از زندان با توجه به ملاحظات و شرایط قانونی فراهم شود.

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا