خراسان جنوبی

اضافه شدن ۴۰ درصد به گازبهای مشترکان پرمصرف خانگی

اضافه شدن ۴۰ درصد به گازبهای مشترکان پرمصرف خانگی

«سید محمود هاشمی» مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن اظهارداشت: در بخش خانگی دولت به استناد بند یک تبصره هشت ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ آیین نامه اجرایی تعیین کرده که براساس آن دو عامل تشویقی برای مشترکان کم مصرف و یک عامل بازدارنده برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: مشترکان خانگی که در رده‌های اول تا سوم مصرف قرار می‌گیرند نرخ گازبهای آنها مشابه سال گذشته بوده و افزایشی نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین مشترکان خانگی تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد که در پلکان‌های یک تا سوم مصرف و حداکثر تا ۴۵۰ مترمکعب گاز مصرف کرده باشند، میزان گازبهای آنها رایگان است.

هاشمی به عامل تشویقی دوم که در قانون برای محاسبه گاز بهای خانگی ابلاغ شده اشاره داشت و یادآور شد: در بازه زمانی ۱۶ آبان تا ۱۶ اسفندماه مشترکان خانگی که در هر پلکان مصرفی قرار دارند اگر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش مصرف داشته باشند به ازای هر یک درصد کاهش تخفیف ۳ درصدی شامل حالشان می‌شود.

وی با اشاره به عامل بازدانده برای مشترکان خانگی پرمصرف گفت: براساس ابلاغیه مجلس در بخش خانگی برای مشترکانی که از پلکان سوم مصرف عبور کرده و به پلکان‌های بالاتر برسند به ازای هر پلکان بالاتر ۴۰ درصد به گازبهای آنها اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اینگونه محاسبه گازبها در سال جاری توسط مجلس تعیین شده و دولت موظف بوده آن را اجرا کند و به طور قطع توسط مجلس بر روی این موضوع بررسی‌های لازم صورت گرفته است، اضافه کرد: دولت قانون‌گذار نبوده و به عنوان قوه مجریه باید قوانین را اجرا کند.

هاشمی به نحوه محاسبه گازبها در بخش صنعتی اشاره داشت و افزود: در گروه صنایع براساس بند چهار تبصره یک ماده بودجه ۱۴۰۰ اساس تعرفه نرخ مصرف خوراک گاز تحویلی به پتروشیمی است.

وی ادامه داد: نرخ گازبها در واحدهای پتروشیمی، فولاد و تولیدات فلزی مبلغ ۳۰ درصد و در واحدهای تولید سیمان، آجر، کاشی و سایر موارد برابر ۱۰ درصد نرخ مصرف خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی بیان داشت: با توجه به اینکه نرخ گازبهای گروه صنایع براساس نرخ مصرف خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی محاسبه می‌شود و این گونه شرکت‌ها جزو شرکت‌های مادر بوده اما بیشتر صنایع در خراسان‌جنوبی جزو صنایع خرد محسوب شده و اینگونه محاسبه گازبها برایشان ایجاد مشکل نموده، شرکت گاز استان به عنوان نماینده مردم استان این موضوع را به وزارت خانه مربوطه اعلام و همچنین این موضوع توسط نمایندگان استان در مجلس نیز مورد پیگیری قرار گرفته است.

هاشمی خاطرنشان کرد: مشترکان خانگی برای برخورداری از عوامل تشویقی در محاسبه گازبها باید با روش‌های صحیح مصرف آشنا شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا