بین الملل

اعتصاب کم‌سابقه دیپلمات‌های فرانسوی در کشورهای مختلف

اعتصاب کم‌سابقه دیپلمات‌های فرانسوی در کشورهای مختلف

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، سفیران و دیپلمات‌های فرانسوی در کشورهای مختلف، امروز (پنجشنبه) در اعتراض به اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده دولت اعتصاب می‌کنند.

اعضای دستگاه دیپلماسی فرانسه که از اصلاحات دولت در امور اماکن دیپلماتیک در سراسر جهان خشمگین شده‌اند، خویشتن‌داری سنتی خود را کنار می‌گذارند تا در روز پنجشنبه دست به اعتصابی نادر بزنند، زیرا نگران هستند به شغل آنها و موقعیت فرانسه در جهان آسیب برسد.

روزنامه «لوموند» گزارش داد، سفیران و دیپلمات‌های متعدد فرانسوی، در مقام‌هایی از توکیو گرفته تا غرب آسیا و واشنگتن، گفته‌اند که به این اعتصاب یک روزه عمل می‌کنند.

آنها از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه می‌خواهند طرح ادغام دیپلمات‌های حرفه‌ای با بدنه بزرگتری از کارمندان دولت را که قرار است از ماه ژانویه آینده آغاز شود، لغو کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این اقدام که ماکرون دستور اجرای آن را در ماه آوریل صادر کرده بود می‌تواند حدود ۸۰۰ دیپلمات فرانسوی را تحت تأثیر قرار دهد و مخالفان این طرح می‌گویند که این تازه آغاز راه است و مشکلات عدیده متعاقبی برای دیپلمات‌ها پیش می‌آید.

گروهی متشکل از ۵۰۰ دیپلمات فرانسوی در نامه‌ای سرگشاده که برای روزنامه لوموند ارسال شد، نوشتند: «ما خطر ناپدید شدن دیپلماسی حرفه‌ای خود را می‌بینیم. امروز، ماموران (دیپلماتیک) متقاعد شده‌اند که این موجودیت وزارت خارجه است که اکنون زیر سوال رفته است».

بر اساس این گزارش، سران این اتحادیه گفتند که اقدام روز پنجشنبه دومین اعتصاب دیپلمات‌های فرانسوی در ۲۰ سال گذشته است. همچنین تظاهراتی در نزدیکی مجتمع وزارت خارجه فرانسه نزدیک رودخانه سن برنامه‌ریزی شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: «منظور از اصلاحات دولتی، نوسازی و تنوع بخشیدن به دستگاه دیپلماسی فرانسه است که در قرن شانزدهم ایجاد شد و دیوارهای نهادی را که برخی در دولت آن را نهادی نخبه می‌دانند، فرو بریزد».

این مسئله، دیپلمات‌های فرانسوی را در مجموعه‌ای بزرگ از همه شاخه‌های خدمات عمومی قرار می‌دهد و آنها را به جابه‌جایی به وزارتخانه‌های دیگر تشویق و پرسنل وزارت خارجه را مجبور می‌کند تا برای پست‌های دیپلماتیک ارزشمند با خارجی‌ها رقابت کنند. با این حال، دیپلمات‌های فرانسوی می‌گویند که شغل آنها نیاز به تخصص و مهارت دارد که طی سال‌ها در پست‌های سراسر جهان به دست آورده‌اند و جایی برای آماتورها ندارد.

به نوشته لوموند، این تغییر برنامه ریزی شده در بحبوحه جنگ در اوکراین و مذاکرات پیچیده بر سر برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد، در حالی که فرانسه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

حدود یک ماه قبل نیز مخالفان سیاست‌های ماکرون موسوم به جنبش جلیقه زرد، بار دیگر در پاریس به تظاهرات علیه رئیس جمهور فرانسه پرداختند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا