بین الملل

اعلام آمادگی کاخ سفید برای دیدار بایدن و پوتین

اعلام آمادگی کاخ سفید برای دیدار بایدن و پوتین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید و دو مقام آمریکایی آمادگی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس او را اعلام کردند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی، زمان دیدار بایدن و پوتین یقیناً پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور و در صورتی که روسیه به اوکراین حمله‌ای نکند، انجام خواهد گرفت.

یک مقام کاخ سفید که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت، تاکنون برنامه‌ای برای چارچوب یا زمان‌بندی دیدار این دو رئیس جمهور تدارک دیده نشده است.

یک مقام دیگر کاخ سفید نیز گفت گمانه‌زنی درباره این دیدار فقط در حد حرف بوده و تمام شواهد حاکی از این است که روسیه همچنان قصد دارد ظرف چند روز آینده به اوکراین حمله کند.

با این حال نیویورک تایمز نوشت، تماس روز گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با پوتین و بعد از آن گفت‌وگوی او با بایدن حاکی از این است که اروپایی‌ها همچنان به حل دیپلماتیک بحران اوکراین امیدوار هستند.

از سوی دیگر، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز یکشنبه شب اعلام کرد، بایدن به‌طور کلی دیدار با پوتین را قبول کرده و مدعی شد آمریکا «تا لحظه شروع حمله» دیپلماسی را دنبال خواهد کرد.

این مقام کاخ سفید در بیانیه‌ای نوشت: «ما همچنین آماده هستیم در صورتی که روسیه گزینه حمله را انتخاب کند، عواقبی سنگین و فوری را علیه این کشور اعمال کنیم و در حال حاضر این‌طور به نظر می‌رسد  که روسیه همچنان در حال آماده شدن برای حمله تمام‌عیار به اوکراین در آینده بسیار نزدیک است».

این در حالی است که مقامات کاخ سفید به نیویورک تایمز گفته‌اند اطلاعاتی که هفته گذشته به دست آمریکا رسیده نشان می‌دهد که کاخ کرملین به واحدهای نظامی روسیه دستور داده برای حمله آماده شوند.

مقامات بدبین‌تر کاخ سفید پا را از این نیز فراتر گذاشته و به این روزنامه آمریکایی گفتند، پوتین پیش از این هم برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرده و در نهایت برای اقدام نظامی آماده شده است. به گفته آن‌ها در صورت وقوع این اقدام نظامی، حتی دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «سرگئی لاوروف» همتای روس او نیز لغو خواهد شد.

بلینکن شب گذشته اعلام کرد بایدن آماده همکاری با پوتین در هر زمان بوده و این مهم است که از جنگ جلوگیری شود. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه  نیز روز یکشنبه طی تماس تلفنی با همتای فرانسوی اعلام کرد، اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین بی اساس است.

تنش‌ اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین بعد از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

نیروهای اوکراینی از روز پنجشنبه با نقض آتش‌بس درج شده در توافق مینسک، حملات توپخانه‌ای را علیه مناطق خودمختار روس زبان دونباس از سر گرفته‌اند. ظهر شنبه مقامات ناحیه «دونتسک» اعلام کردند بخش‌هایی از شمال این منطقه تحت حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای قرار گرفته و عده‌ای کشته و زخمی شده‌اند.

با این وجود، سخنرانان غربی نشست امنیتی مونیخ علاوه بر چشم‌پوشی از موارد نقض آتش‌بس از سوی نیروهای اوکراینی، این حملات را «عملیات فریب» روسیه برای توجیه حمله به اوکراین توصیف کرده‌اند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا