بین الملل

اعلام زمان‌بندی رایزنی‌ها ویژه آتش‌بس در یمن

اعلام زمان‌بندی رایزنی‌ها ویژه آتش‌بس در یمن

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن امروز (سه شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی گفت، تحقق صلح در یمن یک اراده سیاسی واقعی را می‎طلبد.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، وی در خصوص آتش‎‌بس دو ماهه در یمن که از ابتدای هفته جاری وارد فاز اجرایی شده است، تصریح کرد، مسؤولیت تعهد به آتش‌‎بس مذکور بر عهده طرف‌های آن است.

گروندبرگ آتش‌بس فعلی را گامی مهم از «شکننده» خواند و در ادامه افزود، رایزنی‌ها تا ماه می (ماه آینده میلادی) برای تکمیل گفت‌وگو و حصول حل و فصلی سیاسی که به درگیری پایان دهد، ادامه خواهد یافت.

وی تأکید کرد، آتش‌‎بس فرصتی مهم و نادر است که اکنون برای یمنی‌ها و کسانی که خواهان صلح هستند، فراهم شده و این آتش‌بس می‌تواند تجدید شود.

گروندبرگ گفت، این اولین آتش‌بس در یمن طی شش سال اخیر است و آتش‌بس اگر با پیشرفت در مسیر سیاسی همراه نشود، به ندرت برقرار می‌ماند.

وی از قصد خود برای سفر به صنعاء در اولین زمان ممکن خبر داد و در ادامه گفت: اسرا، در رأس اولویت‌های ما هستند و با تمامی طرف‌ها بر روی این پرونده کار می‌کنیم.

فرستاده سازمان ملل ادامه داد: نظارتی بر آتش‎بس وجود ندارد زیرا مسؤولیت آن بر عهده طرف‌های متعهد است، گزارش‌هایی درباره برخی موارد از نقض آتش‌بس دریافت کرده‌ایم.

گروندبرگ تأکید کرد: سازمان ملل قادر به ارائه تضمین برای آتش‌بس نیست اما ما در راستای کاهش تنش و آرام شدن وضعیت کار می‌کنیم.

منابع محلی و نظامی در استان‌های مختلف یمن از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس از جمله حملات هوایی، توپخانه‌ای و تیراندازی با سلاح سبک از سوی ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان دولت منصور هادی با گذشت چهار روز از اعلام آتش‌بس دو ماهه خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا