بین الملل

افشای جاسوسی «سیا» از شهروندان آمریکایی‌

افشای جاسوسی «سیا» از شهروندان آمریکایی‌

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، دو سناتور آمریکایی در نامه‌ای که بخش‌هایی از آن روز جمعه منتشر شده است، درخصوص جاسوسی‌های خودسرانه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) هشدار داده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «ران وایدن» و «مارتین هینریچ» دو سناتور آمریکایی ماه آوریل ۲۰۲۱ در نامه‌ای به «ویلیام بِرنز» رئیس سیا و «آوریل هاینس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا خواستار مطلع شدن از اطلاعات برنامه تجسسی سیا شدند.

سی‌آی‌اِی علاوه بر انتشار بخش‌هایی از این نامه، بخش‌هایی از توصیه‌های یک گروه دیدبان به اسم «هیأت نظارت بر آزادی‌ها و حریم خصوصی شهروندان» درباره این برنامه جاسوسی سیا را منتشر کرده است.

هیل نوشت، در هردو سندی که از سوی سازمان جاسوسی سیا منتشر شده است، بخش قابل توجهی از متن آن‌ها با قلم سیاه شده اند و بخش‌های دیگری نیز همچنان محرمانه مانده‌اند.

در بخش‌های قابل خواندن نامه دو سناتور آمریکایی، نوشته شده که این برنامه خارج از چارچوب قوانین تصویب شده و اصلاح شده عمل کرده اما فعالیت آن تحت «دستور اجرایی ۱۲۳۳۳» انجام شده که در سال ۱۹۸۱ توسط «رونالد ریگان» امضا شده است.

آن‌ها در نامه خود با انتقاد از عملکرد خودسرانه سی‌آی‌اِی نوشته‌اند، این برنامه جاسوسی «بدون نظارت قضایی، کنگره یا حتی بخش اجرایی» فعالیت داشته است.

هیل نوشت تا پیش از انتشار گزارش هیأت نظارت بر آزادی‌ها و حریم خصوصی شهروندان، ماهیت و ابعاد کامل این برنامه جمع‌آوری اطلاعات شهروندان حتی از چشم کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز دور مانده بود.

در گزارش این نهاد دیده‌بان از سیا خواسته شده ارتباط میان اطلاعات و ماهیت این برنامه با «منابع و چارچوب‌های قانونی جمع‌آوری اطلاعات»، نوع اطلاعات گردآوری شده و تعداد شهروندان آمریکایی که اطلاعات آن‌ها ثبت شده، مورد شفاف‌سازی قرار گیرد. آن‌ها همچنین توضیح درباره قواعد پیرامون استفاده، ذخیره و انتشار اطلاعات را خواستار شده‌اند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا