بین الملل

الخلیج الجدید: هدف مذاکرات ریاض، نجات عربستان از باتلاق یمن است

الخلیج الجدید: هدف مذاکرات ریاض، نجات عربستان از باتلاق یمن است

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، علیرغم استقبال برخی از کشورهای غربی و عربی از طرح شورای همکاری خلیج فارس که به ادعای پایان بخشیدن به بحران یمن مطرح شده است، ولی درباره آینده این ابتکار عمل و توانایی آن برای حل این بحران، شک و شبهه‌های بسیاری وجود دارد.

پایگاه خبری «الخلیج الجدید» گزارش داد، در طول حدود ۷ سال گذشته، ادعاهایی از سوی کشورهای عربی خلیج فارس و برخی از طرفهای غربی [که خودشان عامل جنگ یمن هستند]، مطرح شد و طرحهایی را نیز پیشنهاد دادند، ولی این طرحها نیز راه به جایی نبرد.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اخیرا گفت که، این شورا از نهم تا هجدهم فروردین ماه جاری میزبان مذاکرات موسوم به یمنی-یمنی در ریاض خواهد بود. اما انصارالله بارها تأکید کرده است که ریاض عامل اصلی جنگ علیه یمن است و نمی‌تواند مدعی صلح در این کشور باشد.

به گزارش الخلیج الجدید، قرار است در این مذاکرات، شش محور بررسی شود، از جمله محورهای نظامی و سیاسی که با هدف بازکردن گذرگاههای بشردوستانه و با ادعای برقراری ثبات صورت خواهد گرفت.

بنا بر این گزارش، قرار است پس از این مذاکرات، کمیته‌های تخصصی برای پیگیری اجرای نتایج این مذاکرات تشکیل شود. اما می‌توان گفت که طرح این ابتکار توسط کشورهای شورای همکاری، «عربستان را راحت کرد تا اینکه با وجود حملات حوثی (انصارالله) به اراضی خود، طرحی برای آتش‌بس و گفت‌وگو مطرح نکند».

الخلیج الجدید در ادامه نوشت، نکته شایان ذکر اینکه، این طرح جدید، همزمان با گذشت هفت سال از گرفتار شدن عربستان در «باتلاق یمن» است و این کشور به همین دلیل، هزینه سنگینی پرداخت کرده است. این در حالی است که «گیدو اشتاین‌برگ» کارشناس آلمانی امور خاورمیانه هم در واکنش به ادعای ریاض مبنی بر صلح در یمن گفت: که «عربستان سعودی در جنگ یمن شکست خورد»

به گزارش این پایگاه خبری، برخی از براوردها حاکی از این است که عربستان ماهانه ۱۷۵ میلیون دلار برای حملات هوایی به یمن هزینه می‌کند. مجله تایمز انگلیس اما گزارش داد که هزینه این جنگ برای عربستان، ۷۲ میلیارد دلار در سال است. برخی از برآورده‌ها نیز حکایت از آن دارد که هزینه جنگنده‌های حاضر در این جنگ، ۲۳۰ میلیون دلار در ماه است.

بنا بر این گزارش، حملات نیروهای یمنی به سازه‌های نفتی سعودی نیز بر مشکلات این کشور افزوده و «سامانه‌های دفاعی مانند پاتریوت و تاد هم نتوانسته است با این حملات مقابله کند. همین مسئله تولید نفت را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد و هزینه خسارتهای اقتصادی سعودی را افزایش خواهد داد».

این پایگاه خبری همچنین نوشت، با وجود افزایش فشارهای اقتصادی که معلول ویروس کرونا و جنگ روسیه و اوکراین و همچنین کاهش حمایت آمریکا از ریاض است، به نظر می‌رسد که  عربستان «در صدد است که به صورت جدی، به فکر راهکار برای نجات و خروج خود از بحران یمن باشد؛ به نحوی که آبرویش نیز حفظ شود».

بنا بر این گزارش، محافل عربی و بین المللی بر طبل «آتش‌بس رمضان» در یمن می‌کوبند تا از طریق بتوانند فرصت موفقیت مذاکرات ریاض را افزایش دهند؛ مشروط به اینکه انصارالله در مذاکرات شرکت کند.عدم حضور انصارالله باعث شکست این مذاکرات خواهد شد. کما اینکه پیش از این نیز، این مسئله رخ داد.

در همین ارتباط، مهدی المشاط رئیس شورای سیاسی عالی یمن اخیرا خطاب به ائتلاف سعودی تأکید کرد که «حق این ملت را از شما خواهیم گرفت. آنچه درباره مذاکرات ریاض نیز گفته می‌شود، عنوانش صلح است، ولی باطن آن، تجاوز و محاصره بیشتر و شدیدتر است».

المشاط با بیان اینکه چنین نشستهایی با هدف متحد کردن جبهه‌های منافقان و خیانتکاران شکست خورده است، خاطر نشان کرد: «در این مذاکرات قصد دارند، منافقان داخلی را متحد کنند تا به حملات و محاصره خود ادامه دهند».

وی ضمن انتقاد از استانداردهای دوگانه ائتلاف سعودی به خاطر دعوت به صلح و انجام کشتار جمعی ملت یمن، گفت: «مردم یمن را تا چه اندازه احمق فرض می‌کنند که همزمان با محاصره، آنان را به صلح دعوت می‌کنند؟».

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در پایان خطاب به دشمنان ملت یمن تأکید کرد: «شما شکست می‌خورید و تمامی طرحهایتان نیز شکست خواهد خورد؛ زیرا ملت یمن، در موضع حق قرار دارند».

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا