بین الملل

امارات تمهیدات امنیتی تل‌آویو در فرودگاه دبی را نقض حاکمیت خود دانست

امارات تمهیدات امنیتی تل‌آویو در فرودگاه دبی را نقض حاکمیت خود دانست

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، منابع عبری‌زبان، امروز (سه‌شنبه)، خبر دادند که رئیس «شاباک» از چند روز پیش وارد امارات شده است و در تلاش برای رفع اختلافات امنیتی به‌وجودآمده میان ابوظبی و تل‌آویو است.

پایگاه عبری‌زبان «والا» امروز به نقل از چند مقام صهیونیست و اماراتی در این خصوص گزارش داد که با توجه مسائل امنیتی  و نگرانی‌ها از احتمال متوقف شدن پروازها از اراضی اشغالی به دبی، یک هیأت امنیتی از شاباک، روز یکشنبه، به منظور حل بحران امنیتی با امارات وارد ابوظبی شده است. منابع عبری، روز شنبه، خبر داده بودند که تل‌آویو و ابوظبی بر سر تأمین امنیت فرودگاه دبی به اختلاف برخورده‌اند و ممکن است پروازها امروز (سه‌شنبه)، از سرزمین‌های اشغالی به دبی لغو شود.

والا امروز در این خصوص خبر داد که طی روزهای گذشته، دو طرف‌ در پشت‌پرده تماس‌های بسیاری با یکدیگر داشته‌اند تا زمان مذاکرات را تمدید کنند و این بحران امنیتی تبدیل به یک بحران سیاسی و در نتیجه منجر به به خطر افتادن توافق‌ عادی‌سازی روابط میان دو طرف نشود. طبق این گزارش طی روزهای گذشته، شماری از مشاوران نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مقامات ارشد وزارت امور خارجه این رژیم و همچنین شاباک با مقامات اماراتی گفت‌و‌گوی تلفنی داشته‌اند.

امارات تمهیدات امنیتی موردنظر تل‌آویو را نقض حاکمیت خود می‌داند

 

وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه، هفته جاری به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم خبر داد که طرف اماراتی خواهان گفت‌و‌گو با یک مقام ذیربط و مورد تأیید تل‌آویو است از‌این‌رو نفتالی بنت «رونین بار» رئیس شاباک را به عنوان مسئول این پرونده مشخص کرد. از سوی دیگر، مقامات اماراتی به وبگاه والا خبر دادند که بحث بر سر مسئله امنیت پروازها از یک سال پیش مطرح بوده؛ اما تل‌آویو در این زمینه تعلل کرده و از خود انعطاف نشان نداده است.

مقامات یادشده که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، اضافه کردند که در روزهای گذشته با رئیس شاباک گفت‌و‌گو کرده‌اند و در این گفت‌و‌گو تأکید داشته‌اند که تمهیدات سیاسی مورد نظر تل‌آویو باعث «نقض حاکمیت امارات» در فروگاه دبی می‌شود و می‌تواند به پرواز ده‌ها میلیون مسافر لطمه بزند. بنابر این گزارش‌، دو طرف همچنان به راهکاری برای این مسئله دست پیدا نکرده‌اند و این گفت‌و‌گو به درخواست تل‌آویو و با موافقت طرف اماراتی تا پایان ماه فوریه جاری ادامه پیدا خواهد کرد و هنوز مشخص نیست که آیا ابوظبی و تل‌آویو به یک راه‌حل دست پیدا خواهند کرد یا خیر.

اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره اختلاف بر سر تأمین امنیت پروازها پس از آن مطرح می‌شود که تأسیسات راهبردی امارات طی هفته‌های گذشته از سوی ارتش یمن و یک گروه ناشناس عراقی چند بار هدف حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت.

هنوز مشخص نیست که ابوظبی و تل‌آویو بتوانند بحران امنیتی میان خود را حل کنند یا خیر

 

گروه عراقی موسوم به «الویه الوعد الحق» که به‌تازگی اعلام موجودیت کرده است،  اخیرا از حمله پهپادی به تأسیسات راهبردی امارات خبر داد. در سایه سکوت ابوظبی و رسانه‌های اماراتی، این گروه شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرزندان شبه‌جزیره عربستان، بامداد امروز، به ریزکشور شرور امارات با چهار پهپاد که چند تأسیسات حیاتی ابوظبی را هدف قرار دادند، حمله کردند. الویه الوعد الحق به حملات دردناک خود ادامه خواهد داد تا کشور کوچک امارات دست از مداخله در امور منطقه و به‌ویژه یمن و عراق بردارد و مزدوران میدانی، امنیتی و سیاسی خود را خارج کند. حملات آتی دردناک‌تر و مؤثرتر خواهد بود».

چند ساعت پس از بیانیه این گروه، وزارت دفاع امارات پس از سکوت چندساعته از بامداد تا واپسین ساعات چهارشنبه رسما حمله پهپادی را تأیید کرد؛ اما مدعی شد که سه پهپاد را توانسته رهگیری کند. به‌رغم آنکه ابوظبی ادعای رهگیری سه پهپاد انتحاری را مطرح کرد، اما الویه الوعد الحق در بیانیه خود از ارسال چهار پهپاد سخن به میان آورده بود.

امارات در حالی در معرض حملات قرار گرفته است که پایگاه خبری «آکسیوس» اخیرا به نقل از مقامات تل‌آویو گزارش داد که عده‌‌ای از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی به‌تازگی وارد امارات شده‌اند تا درباره ارائه‌ کمک‌های نظامی و اطلاعاتی به ابوظبی در پی حملات ارتش یمن رایزنی کنند. آکسیوس خبر داده بود که امارات به تل‌آویو اطلاع داده که برای رهگیری موشک‌ها و پهپادها نیاز به کمک دارد.

مواضع امارات پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، -تا پیش از حمله دیروز الویه الوعدالحق- در سه مرحله هدف حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفته بود.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا