فرهنگ و هنر

امشب از خدا چه بخواهیم؟/ پاسخ مرحوم آقا مجتبی تهرانی +فیلم

امشب از خدا چه بخواهیم؟/ پاسخ مرحوم آقا مجتبی تهرانی +فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت یولن، مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت شب‌های قدر ماه رمضان می‌گوید: در صحیحه معاویه بن‏ عمار، امام صادق(ع) می‌‏فرمایند: هنگامی که بنده مؤمن، خالصانه توبه کرد، اولین اثرش این است که مورد مُحبت خدا قرار می‌‎گیرد و خداوند ستاریت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‏‌کند. عرض کردم: چگونه؟ حضرت فرمود: خداوند ابتدا خطاب به رقیب و عتید می‌گوید که عیوب او را فراموش کنید. سپس به اعضا و جوارح می‌‎گوید: شما هم فراموش کنید. پس از آن به زمین می‌‏گوید: آنچه روی تو معصیت کرد را فراموش کن.

چنین بنده‌‏ای روز قیامت وقتی خدا را ملاقات می‌‏کند، هیچ موجودی علیه او شهادت نمی‌‏دهد. وقتی می‌‏گویی: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه» و استغفار می‏‌کنی، به مقام غفاریت خداوند پناه می‌‏بری.

ما امشب از خدا بهترین ترمیم را طلب می‏‌کنیم؛ یعنی می‌‏گوییم خدایا! این معاصی را از من جدا و مرا تطهیر و پاک کن! به شاهدان معصیت من نیز بگو که یادشان برود این بنده چه کار کرده است. تا آنجا که حتّی نیازی به گفتن «أَسْتَغْفِرُ اللَّه» هم نیست؛ همین‏ که خدا ببیند در دلمان پشیمان و خجالت ‏زده هستیم، رحمت و غفران خود را شامل حال ما می‌‏کند. چشم‌‎های ما نمی‌‎بیند؛ امّا امشب تمام اطراف محفل ما را ملائکه گرفته‏‌اند و برای ما استغفار کرده و از طرف ما از خداوند طلب آمرزش می‌‎کنند.

امشب از خدا بهترین ترمیم و بهترین ترسیم نسبت به آینده را می‌‎خواهیم. البته حوائجی را که به ذهنمان می‎‌آید، از خدای متعال می‌خواهیم؛ اما این‌ها کافی نیست. از خدا بخواه هرچه را خیر است، در سال آینده به تو بدهد و هر چه را شرّ است از تو دور کند. 

منابع:
الکافی، ج۲، ص۴۳۱
وسائل‌الشیعه، ج ۱۶، ص۱۷
بحارالأنوار، ج ۶، ص ۲۸

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

 

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا