البرز

امضای تعهدنامه نتیجه مطالبه گری آتش نشانان کرجی

امضای تعهدنامه نتیجه مطالبه گری آتش نشانان کرجی

به گزارش فارس از البرز-طیبه جواهری: در روایات و احادیث آمده است؛ «مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیَهَ ماءٍ أونارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّهُ» یعنی کسی که دست‌ه‏اس از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزس نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏‌شود. با نگاهی گذرا به همین حدیث به اهمیت شغل امداد گران و آتش نشانان می‌رسیم که همواره آماده هستند تا در لحظه بحران برای نجات جانی پا در میدان بگذارند.

شجاعت، نترس بودن، فداکاری، خطر، آتش، مرگ، زندگی، این‌ تنها چند مورد از مولفه‌هایی است که می‌توان برای معرفی آتش نشانان به کار برد.

چندی پیش بود که همین آتش نشانان در کرج تجمعی را ترتیب دادند تا به گوش مسؤولان مدیریت شهری برسانند در گذران معیشت خود با مشکل مواجه هستند و مطالباتی دارند؛ از قضا نماینده آتش نشانان به صحن علنی شورای شهر نیز دعوت شد و آقای رییس وعده داد مشکلات با جدیت پیگیری و مدیریت شهری در صدد رفع آن برخواهد آمد.

دستور آقای رییس

در این نشست جواد چپردار، رییس شورای اسلامی شهر فردیس خطاب به شهردار کرج دستور داد، این مسئله به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکل این قشر زحمت کش برطرف شود.

مصطفی سعیدی سیرایی، شهردار کرج نیز در این خصوص بیان کرد: در این دوره از مدیریت شهری اهتمام ویژه ای برای حل مشکلات آتش نشانانی که برای حفظ ایمنی و آرامش شهروندان از جان خود می‌گذرند وجود دارد، تلاش داریم در چهارچوب قانون و با  استفاده از امکانات موجود، مشکلات این عزیزان حل شود و در این راستا جلسات متعددی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بهبود شرایط معیشتی و رفاهی مهم‌ترین دغدغه همکاران آتش نشان است، ادامه داد: لایحه‌ای در این خصوص تنظیم شده و امیدواریم با تصویب آن، شاهد تغییراتی در راستای بهبود شرایط رفاهی و معیشتی این عزیزان باشیم.

شهردار کرج با بیان اینکه تعدادی از نیروهای آتش نشان با چالش تامین مسکن هم مواجه هستند، اضافه کرد: هر چند مدیریت شهری در بحث تامین مسکن این نیروها وظیفه‌ای ندارد ولی اراده بر این است؛ با حمایت شورای شهر اتفاقات خوبی در این بخش بیفتد.

بررسی مشکل پرسنل آتش نشانی توسط شورای شهر به صورت ویژه

مریم قهرمانی‌صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج که در جمع آتش‌نشانان معترض حضور یافته بود، اظهار کرد: به نمایندگی از تمام اعضای شورای اسلامی شهر که در این جلسه حضور دارند باید بگویم در خصوص مطالبات آتش‌نشانان، در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رسیدگی شده است و در راستای نزدیک کردن به استانداردهای سازمان آتش‌نشانی نیز اقداماتی برای سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از جمله مواردی که با جدیت در این زمینه پیگیری شده است، مربوط به تجهیزات کارکنان و امکانات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی است که برای آن بودجه خوبی در کمیسیون تلفیق تصویب شد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: در خصوص معیشت آتش‌نشانان علاوه بر این‌که اجرای قوانین کشوری باید برای آنها صورت بگیرد، مدیریت شهری نیز باید تعاملات زیادی با سازمان شهرداری‌ها داشته باشد. وزارت کشور باید اجازه اجرای برخی قوانین را بگیرد که در مسکن و معیشت آتش‌نشانان بتوان ورود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در بررسی‌ها تفاوتی بین فیش حقوقی کارکنان آتش‌نشانی کرج و آتش‌نشانی تهران وجود دارد، افزود: برای بیمه تکمیلی کارکنان آتش‌نشانی کرج نیز در بودجه سال آینده اعتبار لازم در نظر گرفته شده است، البته این افراد در جریان امدادرسانی دچار آسیب‌های جسمی می‌شوند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

قهرمانی‌صارم یادآور شد: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، ارتقای انگیزه کاری آتش‌نشانان به عنوان رکن اصلی سرمایه‌های این سازمان، مستلزم توجه جدی است، بیمه و حمایت‌ها از آتش‌نشانان باید به‌گونه‌ای باشد که این افراد با انگیزه بیشتری در عملیات‌ها حضور یابند.

به گفته وی آتش‌نشانی از مشاغل سخت و پرمشغله است و در این زمینه باید به آن توجه ویژه داشت.

 

فیام| حضور آتش نشانانی کرجی برای پیگیری مطالبات خود مقابل شورای شهر کرج

نماینده تجمع اعتراضی آتش نشانی که مقابل مجموعه شورای شهر کرج صورت گرفت، به خبرنگار فارس، گفت: با وجود یکسال و نیم پیگیری همچنان بدون بیمه تکمیلی متناسب با کار، مشغول حرفه ای هستیم که هر لحظه جانمان در معرض خطر است و از حق بحران و سختی کار و سایر مزایای قانونی محروم هستیم.

وی اضافه کرد: بارها مشکلات خود را به مسئولین استانی و شهری مطرح کرده‌ایم، اما تا به امروز هیچ تاثیری نداشته است.

یکی دیگر از آتش‌نشانان در مقایسه نیروهای آتش‌نشانی فردیس و کرج، افزود: نیروهای آتش‌نشانی فردیس از خدمات ویژه‌ای همچون تسهیلات کم‌بهره با سود چهار درصد برخوردار هستند، در حالی که نیروهای آتش‌نشانی کرج از اضافه کاری قانونی نیز محروم هستند؛ همچنین بیمه آتش‌نشانان شهرداری کرج که در شرایط مختلف ممکن است خطرات زیادی را به جان بخرند، همچون سایر کارمندان شهرداری است و این در نوع خود جای بحث و نظر بسیاری دارد.

«حق حریق» نداریم اما پاداش هست

محمد جمشیدی، رییس سازمان آتش نشانی شهرداری کرج، در خصوص مطالبات آتش نشانان به خبرنگار فارس گفت: علت اصلی اعتراض همکاران آتش نشانی شرایط اقتصادی و کافی نبودن حقوق است؛ تا کنون دو بار مراجعه از سوی آتش نشانان صورت گرفته است که بررسی مشکلات و رفع آن ها در دستورکار قرار گرفت.

رییس سازمان آتش نشانی شهرداری کرج بیان کرد: برخی از مطالبات آتش نشانان نیاز از از سوی سازمان شهرداری کل کشور و وزارت کشور بررسی و پیگیری شود.

جمشیدی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی به عنوان کارگروه منابع انسانی انتخاب و معرفی شده است، یادآور شد: پیگیر این هستیم در سال جدید با تغییران فاحشی در کل حقوق پرسنل نیروهای آتش نشانی همراه شویم.

وی تصریح کرد: در خصوص مسکن پرسنل آتش نشانی نیز با تشکیل تعاونی سایر اقدامات اجرایی خواهد شد و امیدواریم ضمن تعریف زمین در مکان مناسب به زودی شاهد به ثمر رسیدن این طرح باشیم؛ در حال حاضر نیز ۲۰ درصد حقوق پایه به عنوان حق مسکن برای پرسنل واریز می‌شود.

این مقام مسؤول در خصوص حق حریق تصریح کرد: تا کنون در کل ایران حق حریق پرداخت نشده است و پرداختی تحت این عنوان متغایر با اهداف سازمان است و در صورتی که با توجه به حوادث سنگین و ماموریت‌های ویژه پاداشی از سوی شهردار برای آتش نشانان آن پروژه تعریف و پرداخت خواهد شد.

پس از این با یکی دیگر از آتش نشانان صحبت کردیم که اعلام کرد به دستور رییس شورای شهر پس از اعتراض صورت گرفته حاضرین در این تجمع مجبور به امضای تعهدنامه شدند و خبری از انجام وعده و وعیدها نیست؛ در این میان ایستگاه بسیاری از نیروها نیز به صورت ناگهانی تغییر کرد.

انتهای پیام/ج/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا