بین الملل

امضای توافق افزایش همکاری‌های نظامی انگلیس و هند

امضای توافق افزایش همکاری‌های نظامی انگلیس و هند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه در سفر به هند، توافق افزایش همکاری‌های نظامی دهلی نو و لندن را اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند با اشاره به سالگرد استقلال هند از انگلیس، سفر جانسون به این کشور را «دارای اهمیت تاریخی» توصیف کرد بر لزوم حفظ آزادی ناوبری در حوزه اقیانوس هند-آرام تأکید کردند.

جانسون در نشست خبری با مودی گفت، یک توافق جدید در زمینه تجارت آزاد و گسترش همکاری در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی در دستور دو کشور قرار دارد.

سفر نخست‌وزیر انگلیس به هند در حالی انجام می‌شود که از زمان شروع درگیری‌های اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های سنگینی علیه روسیه وضع کرده‌اند اما هند از پیروی از این تحریم‌ها خودداری کرده است.

جانسون در این زمینه مدعی شد، روابط میان انگلیس و هند اخیراً دچار فراز و نشیب شده و به‌طور هم‌زمان، جهان با «افزایش تهدیدات ناشی از کشورهای اقتدارطلب» مواجه است.

نخست‌وزیر انگلیس که در بحبوحه رسوایی «پارتی‌گیت» و فرار از هجمه‌های داخلی به هند سفر کرده افزود، همکاری‌های امنیتی و نظامی لندن و دهلی نو در پنج حوزه زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری، تقویت خواهند شد.

به گفته او، این همکاری‌ها، کمک به دستیابی هند به فناوری ساخت جنگنده‌های جدید، بالگرد و زیردریایی  را شامل خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، جانسون روز گذشته (پنجشنبه) نیز پس از ورود به هند گفته بود: «ما در حال حاضر در حال آموزش کار با سامانه‌های دفاعی ضدهوایی به اوکراینی‌ها در لهستان هستیم و در واقع در انگلیس نیز در حال آموزش کار با خودروهای زرهی به آن‌ها هستیم».

چند هفته قبل از سفر جانسون به هند، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس سفر به هند، فشار بر دولت مودی برای تبعیت از تحریم‌ها علیه مسکو را در دستور کار داد.

تراس مدعی شد: «این روابط با وجود حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده و لزوم تلاش دموکراسی‌های آزاد برای همکاری نزدیک‌تر در زمینه‌های دفاعی، تجاری و امنیت سایبری را برجسته می‌سازد».

هند تکیه زیادی بر واردات تسلیحات از روسیه داشته و در سازمان ملل نیز در چند نوبت از رأی دادن علیه روسیه خودداری کرده است.

در پی تحریم‌های سنگین غربی‌ها علیه مسکو دولت مودی این ماه موافقت کرد سه میلیون بشکه نفت روسیه را با تخفیف ویژه‌ای خریداری کند.

عدم تبعیت هند از تحریم‌های سنگین غربی‌ها علیه مسکو از ابتدای درگیری‌ها در اوکراین برای این کشور دردسرساز بوده تا جایی که شماری از دانشجویان هندی در اوکراین نیز مورد آزار ملی‌گرایان اوکراینی قرار گرفتند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا