کرمانشاه

امنیت روانی و اجتماعی کرمانشاه در فقر مطلق/ کارشناسان: فقر، بیکاری و فرهنگ عاملان اصلی

خبرگزاری یولن-کرمانشاه، شهره امیری – فاطمه خورشیدی نیا: صفحه گوشی را که  باز می‌کنیم گاهی از روزها در فضای مجازی اولین مطلبی که می‌بینیم خبرتکان دهنده قتل است و یا خوشبینانه‌تر، خبر درگیری و نزاع چند تن  زخمی شدنشان است!

اینجاست در ذهنمان به دنبال علت این حوادث می‌گردیم. حس تلخ ناامنی در دلمان رخنه می‌کند.که مبادا برای خودمان و یا اعضای خانواده در ترددهای روزانه اتفاقی رخ دهد.

 دلمان آرامش خاطر می‌خواهد که بی هیچ هراسی در کوچه، پس کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی شهرمان قدم زنان به دنبال برنامه‌های زندگی خود باشیم. 

چرا که امنیت یکی از نیازهای اساسی جامعه است. وجود امنیت بسترساز رشد و توسعه اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی است. امنیت اجتماعی به عنوان یکی از حساس ترین و مهمترین نوع امنیت، از عناصر اساسی حیات انسانهاست. بدون شک هیچ عنصری برای پیشرفت و توسعه یک جامعه و همچنین شکوفایی استعدادها، مهم تر از عنصر امنیت و تامین آرامش در جامعه نمی باشد.

هر چه میزان توسعه یافتگی یک جامعه بیشتر باشد، ضریب امنیت اجتماعی نیز افزایش می یابد و به موازات آن نرخ جرم، جنایت و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

 اهمیت این موضوع البته به نظر می‌رسد که در میان کشورهای در حال توسعه دو چندان باشد؛ زیرا امنیت در این کشورها، امر پیچیده‌ای است و پیوندهای موجود میان ابعاد گوناگون آن، عامل پیچیدگی بیشتر آن است. 

این پیچیدگی برای شهرهای مختلف متفاوت است مثلا استان کرمانشاه دارای قومیت‌های مختلف و ادیان متعددی است که سالیان سال در کنار هم زندگی کرده‌اند و سازش داشته‌اند.

 استانی بیش از دو میلیون جمعیت و با یک کلانشهر یک میلیون و ۸۰ هزار نفری از نظر وقوع جرایم متعدد در نیمه نمودار جرایم کشوری قرار گرفته و اما از نظر بیکاری، فلاکت، اعتیاد و طلاق رتبه های یک تا پنجم را سالیان متوالی داراست و این تفاوت معنا‌دار رتبه‌های جرم و رفاه اجتماعی و ثبات خانواده های کرمانشاهی می‌تواند ریشه در فرهنگ غنی گذشته داشته باشد اما نباید از زنگ خطر خشونت غافل شد.

نزاع‌های فردی افزایش ۳۳ درصدی داشته است/ وضعیت اقتصادی عامل موثر

فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه در ابتدای صحبت درصد وقوع جرم کرمانشاه را نسبت به استان‌های دیگر با توجه به مشکلات بیکاری و فلاکت مقایسه می‌کند و می‌گوید: جایگاهی که این استان در حال حاضر و طبق جداول امسال و سال‌های گذشته جرم و جنایت دارد با توجه به آمارهای بیکاری و اوضاع معیشت مردم رتبه قابل قبولی از نظر امنیت اجتماعی برای این استان نسبت به سایر استان‌ها است.

سرهنگ دلیری با توصیف اینکه وضعیت اقتصادی آستانه تحمل مردم را پایین آورده و بسیار سریع وارد خشونت می‌شویم ادامه می دهد: در شش ماهه اول نزاع های فردی ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است هر چند در دستگیری‌ها نسبت به سال  قبل موفق بوده‌ایم، نیروی انتظامی دستگیری‌ها را در حوزه نزاع فردی کرمانشاه ۲۲ درصد افزایش داده است.

 

 

وی سرعت عمل ماموران نیروی انتظامی هنگام وقوع نزاع فردی را سبب کاهش قتل می‌داند و اظهار می‌کند: حضور به موقع نیروی انتظامی در صحنه های نزاع های فردی شاید سبب کاهش قتل و جرایم دیگری شده است، با این افزایش آمار اگر ما ورود نمی‌کردیم و به موقع رسیدگی نمی‌شد همین آمار نزاع‌ها آمار قتل‌ها را صددرصد افزایش می‌داد. 

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه ضمن بیان آماری از شش ماهه نخست امسال، می‌گوید: وقوع قتل‌ها نسبت به سال قبل ۹ درصد کاهشی است در شش ماهه اول امسال شهرستان کرمانشاه ۲۰ مورد قتل داشته است که نسبت به سال گذشته این شهرستان دو مورد کاهش قتل داشته‌ایم؛ سال ۱۳۹۹ تعداد قتل‌های کرمانشاه ۲۲ مورد بوده‌ است.
وی ادامه می‌دهد: بر این اساس قتل‌های شهر ۹ درصد کاهشی بوده است و همچنین در کشف ۱۷ درصد افزایش داشته‌ایم؛ یعنی ما موفق به کشف یک رقم بیشتر نسبت به سال گذشته شده‌ایم.

افزایش تیراندازی و کشفیات مواد مخدر
 
سرهنگ دلیری عامل اصلی تمام قتل‌ها را در اختلافات خانوادگی و معیشتی و کنترل نکردن خشم می‌داند و بیان می‌کند: به صورت لحظه‌ایی تصمیم گرفتن و جنون‌های آنی که پیش می‌آید، باعث می‌شود متاسفانه شاهد قتل‌هایی درکرمانشاه یا هر کجای دیگری باشیم.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی تنوع در آلت قتاله وجود دارد اما بیشتر قتل‌ها به وسیله چاقو است اما اخیرا قتل‌های با سلاح گرم نیز افزایش پیدا کرده است، همچنین ۵۶ درصد جرایم استان سرقت و ۹۲درصد کشفیات مواد مخدر بیشتر شده است و تیراندازی‌ها و شرارت با اسلحه ۲ درصد افزایش یافته است. 

وی برای ایجاد امنیت اجتماعی در شهر کرمانشاه انسجام همه دستگاه های مربوطه را خواستار شده و می افزاید: علاوه بر وظایف نیروی انتظامی مبنی بر حفظ آرامش و امنیت جامعه معتقدم که حدود ۳۲ دستگاه مسئول دیگر در زمینه تولید و حفظ امنیت هم باید به مردم پاسخ دهند که در اجرای وظایف قانونی خود چه کرده‌اند.

سرهنگ دلیری: قوانین بازدارنده نیست، مجرمان جسور شده‌اند

 حس نگرانی در صحبت‌های فرمانده نیروی انتظامی برای آینده امنیت اجتماعی کاملا آشکار بود. وی به دلیل افزایش مشکلات معیشتی مردم و لزوم اصلاح قوانین جدید کیفری، بیان می‌کند: نواقص قانون و لزوم اصلاح قانون یک اصل است؛ لازمه‌اش همفکری و تعامل بیشتر نمایندگان مردم در مجلس و نظرات کارشناسانه قضات با تجربه قوه قضائی با توجه به بافت فرهنگی و اقتصادی جامعه است.

سرهنگ دلیری با توجه به تغییراتی که در حوزه سیاست کیفری قوه قضاییه ایجاد شده است، اظهار داشت: سیاست کیفری تغییر کرده و بازدارندگی‌ها در حوزه جرایم افول پیدا کرده است، یعنی یه زمانی برای فعلی یا ترک فعلی جزایی در نظر گرفته می‌شد ولی حالا این اتفاق رخ نمی‌دهد، این عدم تناسب به فعل مجرمانه و جزایی قانونی یکی از مشکلات شهر است.

*با این قوانین، وضع بدتر می‌شود

 وی ادامه می‌دهد: برای جرائمی که  به صورت پنهان و آشکار در سطح معابر رخ می‌دهد این قانون جدید جوابگوی وضعیت فعلی جرائم نیست و نخواهد بود و اوضاع کاهش امنیت اجتماعی و افزایش جرایم بدتر خواهد شد؛ چرا که همزمانی بعضی از مسائل از جمله بحث بیکاری، فقر، معتادین متجاهر، آزادی معتادین و حقوقی که واقعا استیفا نشده است باعث شده است ما روز به روز جرائم بیشتری از گذشته داشته باشیم.

فرهنگ و اقتصاد، درد اصلی اینجاست

مدیرکل دفترامور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در ادامه مهمترین عوامل خشونت و نزاع را عوامل فردی -روانشناختی و همچنین عوامل اجتماعی (خانوادگی-اقتصادی-فرهنگی و ….) ذکر می‌نماید و می‌گوید: بصورت جزئی‌تر عوامل زیر به ترتیب بیشترین نقش را در ترویج خشونت در استان دارند؛ پرخاشگری و پائین بودن آستانه تحمل- فقر فرهنگی و فشار اقتصادی است؛ نقش دوستان و هم نشینی با افراد بزهکار هم از عوامل مهم دیگر است، اکثر کسانی که درگیر این موضوع شده‌اند، دارای والدین بیسواد و کم سواد بوده‌اند.

نجفی مهراز جمله حرکت بسیار حائز اهمیت و تاثرگذار بر روند امنیت اجتماعی را پیگیری جهت تامین اعتبار لازم برای راه اندازی مجدد کلنیک کنترل خشم با همکاری بهزیستی و دادگستری می‌داند.

وی با برشمردن تعداد سمن‌های اجتماعی استان و نقش آن‌ها در حوزه توسعه اجتماعی اظهار می‌کند: حداقل۳۰ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی به فعالیت‌هایی مهمی در این راستا پرداخته‌اند، از جمله برگزاری کارگاه‌های مداخلات روانی شامل مقابله با استرس  اضطراب تاب آوری ( فردی خانوادگی اجتماعی شهری و ..) مقابله با خلق منفی درمان های شناختی و رفتاری توانمندسازی حرفه‌ای بحران زدگان، برگزاری کارگاه تاب آوری، تاب آوری در مدارس دخترانه، افزایش مهارت‌های زندگی بانوان در روستاها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های اجتماعی برای زندانیان و خانواده آنها که به نظر می‌رسد این قبیل کارگاه‌ها تاثیرگذار بوده‌اند.

اولتیماتم دادستان برای مجرمان

دادستان کرمانشاه هم می‌تواند در خصوص قوانین بازدارنده و ایجاد امنیت اجتماعی بالاتر در جامعه سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این امر را یاری رساند همان طور که پیش از این برخورد دستگاه قضایی با چنین افرادی را سخت و عبرت آموز توصیف می کند و می‌گوید: مخلان امنیت بدانند که دستگاه قضایی با اشد مجازات با آنها برخورد خواهد کرد و با برهم‌ زنندگان آسایش مردم به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

شهرام کرمی اعلام می‌کند: کسانی که با عربده کشی مخل نظم و امنیت جامعه می‌شوند باید بدانند که در هر پستوی خود را مخفی کنند از چشمان تیز بین نیروهای امنیتی و انتظامی دور نخواهد بود و آنها را بازداشت و تحویل مقامات قضایی خواهند داد.

وی می افزاید: آسایش مردم و نظم و امنیت عمومی جامع خط قرمز دستگاه قضایی استان است و به شدت با مخلان امنیت جامعه  برخورد خواهد شد و همچنین به همه برهم زنندگان نظم و امنیت مردم کرمانشاه هشدار داد که شدیدترین مجازات دستگاه قضایی در انتظار آنها خواهد بود.

مردم و امنیت

مردم کوچه و خیابان هم از کاهش امنیت جامعه چه فرهنگی چه اقتصادی رنج می‌برند، محسن ایزدی میانسال  شسصت و چند ساله‌ایی می‌گوید: وقتی امنیت اجتماعی نباشد امنیت شغلی هم نیست کسبه بازار دیگر به راحتی نمی توانند اجناسشان را به نمایش مشتریان بگذارند و نگران دخل خود هستند که مبادا سارقی پیدا شود و زحمات چند روزه و گاه چند ماه آنها را برباید.

بانوان هم با شنیدن اخبار کیف قاپی و سرقت‌های دیگر از عبور و مرور در گذرگاه‌ها و حتی سوار شدن در خودروهای تاکسی و شخصی هراس دارند. امری که سبب ارتقای ترس به کانون خانواده می شود و کودکان که نسل آینده هستند با این حس ترس از حضور در جامعه رشد می‌کنند.

انتهای پیام/ح

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا