بین الملل

امیرعبداللهیان به اسلام آباد دعوت شد

امیرعبداللهیان به اسلام آباد دعوت شد

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان امشب (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو که به ابتکار وزیر خارجه پاکستان انجام شد، دو وزیر خارجه درباره اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، موضوع فلسطین، اوضاع یمن، افغانستان، بحران اوکراین و مناسبات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

* دعوت از امیرعبداللهیان برای سفر به اسلام آباد

وزیر امور خارجه پاکستان در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن دعوت از حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد و جشن هفتادمین سالگرد روز ملی پاکستان، مسئله فلسطین را منشا پیدایش سازمان همکاری اسلامی خواند و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه مهم و کلیدی برشمرد.

دو وزیر خارجه درباره ابعاد متنوع مناسبات دوجانبه، بحران اوکراین، مسائل منطقه و جهان اسلام به بحث و رایزنی پرداختند.

* تبریک روز ملی پاکستان

امیرعبداللهیان ضمن تبریک روز ملی پاکستان به دولت و مردم پاکستان و تشکر از دعوت وزیر امور خارجه این کشور، اظهار داشت: وجود پیش نویس قطعنامه‌هایی با موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نیز قطعنامه علیه یمن که توسط برخی کشورها طرح شده است با مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در وحدت امت اسلامی سازگار نیست. 

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دهم اسفند ماه به قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص بحران یمن واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه این قطعنامه و ادبیات به کار رفته در آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و لابی کشورهای ائتلاف متجاوز و در جهت خلاف تلاش‌های موجود برای از سرگیری فرآیند سیاسی اتخاذ شده که تبعات منفی در مسیر صلح خواهد داشت و مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می‌کند.  

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نهم اسفند ماه قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده را که خواستار گسترش دادن ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال‌ شده علیه شماری از سران انصارالله به کل این گروه بود را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۱۱ رأی مثبت و رأی ممتنع چهار کشور ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. نماینده امارات گفت که این قطعنامه توانمندی‌های نظامی حوثی‌ها (انصارالله) را مهار کرده و به سمت متوقف کردن «اقدامات تنش‌آمیز» آنها در منطقه حرکت خواهد کرد. 

* پاکستان در حمایت از فلسطین از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر اهمیت وحدت کشورهای اسلامی، اعلام کرد که پاکستان در این مسیر و در حمایت از فلسطین از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به لبنان اعلام کرد که این سفر در دستورکار قرار دارد و افزود: امیرعبداللهیان ابتدا عازم روسیه است و بعد هم ان‌شاءالله عازم کشورهای منطقه در حوزه شامات است. چند سفر دیگر منطقه‌ای در دستور کار است و دعوت‌هایی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان و… مطرح است، ولی باید ببینیم تحولات چگونه رقم می‌خورد که در چه تاریخ‌هایی در کدام پایتخت‌ها حاضر شوند. (اینجا بخوانید)

گفتنی است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۷ آذر ماه به منظور شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان به پاکستان سفر کرد و ۲۸ آذر ماه ضمن شرکت در این نشست با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون دو بار به تهران سفر کرده است. اولین سفر بعد از سفرش به منطقه برای رایزنی درباره تحولات افغانستان بود و بار دوم نیز برای شرکت در دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان به تهران آمد.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان امروز همچنین با وزرای خارجه عمان و اوکراین نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا