بین الملل

امیرعبداللهیان در دیدار بورل: خطوط قرمز خود را نادیده نخواهیم گرفت

امیرعبداللهیان در دیدار بورل: خطوط قرمز خود را نادیده نخواهیم گرفت

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیشب (شنبه) ۳۰ بهمن ماه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین وضعیت‌گفت‌وگوهای جاری در وین و جزییات توافقات مورد بحث و تبادل نظر قرار گفت‌.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. دیروز (شنبه) نیز نشستی با حضور علی باقری و انریکه مورا برگزار شد و پس از آن هم هیأت‌های ایران و روسیه به ریاست باقری و اولیانوف تشکیل جلسه دادند. نشست دوجانبه‌ای هم بین هیأت‌های ایران و چین برگزار شد.

وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تقدیر از نقش جوزپ بورل و انریکه مورا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، بر اراده ایران برای یک پایان همراه با توافق خوب برای گفت‌وگوها در وین تأکید و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین‌ کرد. 

* خطوط قرمز خود را نادیده نخواهیم گرفت

امیرعبداللهیان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تمامی ابتکارات و پیشنهادات ممکن را ارائه کرده است، اظهار داشت: اکنون وقت آن رسیده است که آمریکا و سه کشور اروپایی نیز با اخذ تصمیم‌های سیاسی لازم، نشان دهند اراده واقعی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان را دارند. وزیرخارجه تاکید کرد: اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم، ولی طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

جوزپ بورل در این ملاقات ضمن مرور بخش‌های مختلف متن در حال مذاکره در حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین، نظرات خود را به عنوان هماهنگ کننده برجام به اطلاع حسین امیرعبداللهیان رساند.

دو طرف همچنین توافق کردند به رایزنی‌های خود ادامه دهند.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان و بورل ۲۵ بهمن ماه نیز تلفنی درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر حقوق و مطالبات مشروع ایران در هرگونه پیشنهادی، تصریح کرد: به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب نشینی نخواهیم کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) ۳۰ بهمن ماه طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان این‌که همکاران من در وین با بازی‌های دوگانه طرف غربی بر سر «متن» و «زمان» روبرو هستند، گفت: آمادگی رسیدن به یک توافق خوب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داریم، به شرطی که طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مدت حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی، دبیرکل سازمان ملل، وزرای خارجه قطر، هلند، بلژیک، هند، سوئد، ایتالیا، آلمان، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین و عراق و همچنین رئیس اقلیم کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پپام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا