بین الملل

امیرعبداللهیان: دوستانمان در منطقه را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهیم/ طرف خوب تحولات منطقه بوده‌ایم

امیرعبداللهیان: دوستانمان در منطقه را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهیم/ طرف خوب تحولات منطقه بوده‌ایم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم سفرش به حوزه خلیج فارس پس از عمان امروز (سه‌شنبه) ۲۱ دی ماه در دوحه با امیر قطر و معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، امشب در گفت‌وگویی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در گفت‌وگوهای امروز با امیر قطر و وزیر خارجه در خصوص مناسبات دوجانبه، موضوعات مختلفی که در روابط وجود دارد و مشکلات اندکی که وجود داشت و همچنین مسائلی که می‌تواند به فعالیت هر چه بیشتر تجار ایرانی در قطر کمک کند، گفت‌وگو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در خصوص مناسبات دو کشور و دیدگاه‌های ارزشمندی که توسط امیر قطر مطرح شد توافق کردیم که در روزهای آینده تعدادی از وزرای جمهوری اسلامی ایران بر مبنایی که دعوت به عمل آمده به دوحه سفر کنند و در خصوص موضوعات اقتصادی، تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و حوزه‌های متنوع مورد علاقه دو کشور از جمله در مسئله بهداشت و موضوع مهار کرونا در قطر با توجه به تجاربی که ایران دارد و در عین حال در قطر نیز تجارب خوبی وجود دارد، گفت‌وگو صورت بگیرد.

وی اعلام کرد که بزودی هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به دوحه سفر خواهد کرد و تبادل این تجربیات می‌تواند به هر دو طرف کمک کند و البته آمادگی کامل خود را اعلام کردیم که با توجه به موج قوی ویروس کرونا که در روزهای اخیر در این کشور شکل گرفته، بتوانیم از مساعدت خود در این مسیر دریغ نکنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یکی از موضوعات مهم در مناسبات ایران و قطر را همکاری و گفت‌وگوهای منطقه‌ای برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها ایده‌هایی را برای تقویت روند همکاری و گفت‌وگوهایی که منجر به همکاری شود در منطقه خلیج فارس ارائه داده است. امیر قطر از جمله روسای کشورهای منطقه است که همواره از ایده‌های مطروحه توسط جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده است.

* نباید از مسیر زور، نظامی گری و هژمونیک بخواهیم مسائل منطقه را حل و فصل کنیم

وی گفت: معتقدیم راه‌حل برخی بحران‌ها در منطقه صرفا تمرکز بر راه‌حل سیاسی است و ما نباید از مسیر زور، نظامی گری و هژمونیک بخواهیم مسائل منطقه را حل و فصل کنیم. تجربه سال‌های اخیر هم نشان داده که این به نفع منطقه نیست.

* طرف خوب تحولات در منطقه بودیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه همواره نقش اساسی، محوری و سازنده دارد و ما طرف خوب تحولات در منطقه بودیم.

به گفته وزیر خارجه چه در موضوع مبارزه با داعش و چه در هر گفت‌وگوی منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران نقش سازنده و مثبت خودش را دنبال می‌کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما از هر ابتکاری که به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند حمایت می‌کنیم و امروز حرف‌های خیلی خوبی از امیر قطر در این رابطه شنیدیم و حمایت ایشان و دیدگاه‌هایی که برای توسعه گفت‌وگوهای منطقه‌ای دارند که منجر به همکاری همه جانبه منطقه‌ای و همکاری دسته جمعی منطقه‌ای شو، ما از این ایده‌ها هم استقبال می‌کنیم و هم ابتکاراتی را که داریم به این ایده‌ها اضافه می‌کنیم و امیدواریم منطقه در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت همه جانبه بیش از گذشته قرار بگیرد.

* دوستانمان در منطقه را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات وین نیز اظهار داشت: طبعا ما دوستانمان در منطقه را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهیم و آنها به عنوان همسایه ما از این حق برخوردار هستند که در جریان آن‌چه بین ما و کشورهای ۱+۴ می‌گذرد، قرار بگیرند.

گفتنی است دور هشتم مذاکرات وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در شهر وین در جریان است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: معتقدیم دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه دانش صلح آمیز هسته‌ای می‌تواند در اختیار همه کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان و همسایگان ما قرار بگیرد و طبیعی است که برخی از طرف‌ها در مذاکرات وین تلاش می‌کنند با انتقال نادرست مطالب به بعضی از همسایگان ما موجبات نگرانی آنها را فراهم کنند.

وی گفت: حتما ما در این گفت‌وگوها و سفرها یکی از اهدافمان در کنار سایر اهداف سفر این است که آنها را در جریان روایت خودمان از مذاکرات وین قرار بدهیم و دوستان ما در منطقه نیز مشورت‌هایی به ما می‌دهند که در میز مذاکرات کمک کننده است. 

به گزارش فارس، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز امروز در دوحه با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز نیز در مسقط با معاون سلطان عمان و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل پرداخت.

انتهای پیام/ 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا