همدان

انجام ۶۰ طرح تحقیقاتی کووید ۱۹ در همدان

به گزارش خبرگزاری یولن از همدان، سعید بشیریان ظهر امروز در نشست خبری معاونین علوم پزشکی همدان به عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه طبق ارزیابی سایت‌های جهانی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱  تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی همدان روند رو به رشدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ کمی تعداد این مقالات روند خوبی داشته و در سال ۲۰۲۰ از ۲۱۶ مورد قبل به ۷۹۶ رسیده است گفت: شاخص کیفی مقالات، میزان مراجعه به آن مقالات است که در این زمینه نیز روند رشدی داشتیم و در حال حاضر روند استناد به مقالات علوم پزشکی یک هزار  ۵۰۰ مورد است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه مقالات نمایه شده دانشگاه در پایگاه استنادی SCOPUS روند رشدی داشته است افزود:‌ تا سال ۲۰۲۱ تعداد مقالات در پایگاه ISI پنج هزار و ۲۰۵ مورد بود که موارد استناد به آنها ۵۶ هزار و ۵۷۰  مورد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در پژوهش‌ها مسئله محور بوده و سعی کردیم آنها را به سمت سلامت جامعه پیش ببریم گفت: در زمینه بروسلوز و تب مالت پژوهش‌هایی انجام دادیم و خوشبختانه تا حدود زیادی این بیماری بر اساس پژوهشی که در یک منطقه‌ انجام شده، کنترل شده است.

بشیریان از چاپ مقالات متعددی در حوزه بروسلوز در استان خبر داد و افزود: هدف پژوهش‌های صورت گرفته گام محکمی در حل مشکلات جامعه بوده است.

چاپ ۲۰۰ مقاله کووید ۱۹

وی به پاندومی کووید ۱۹ اشاره کرد و  با بیان اینکه ۶۰ طرح تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و بیش از ۲۰۰ مقاله تهیه شده است گفت: حوزه فناوری موضوع جدیدی در کشور است و در این خصوص تلاش کردیم مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان را با فعالیت ۲۵ شرکت در بیمارستان سابق مباشر راه‌اندازی کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در این مرکز رشد از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود عنوان کرد: اواخر بهمن سال ۹۸ اپیدمی کووید ۱۹ آغاز شد و معضل تولید ماسک در کشور بود که با حمایت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان، تولیدهای ماسک‌ها افزایش یافت که در حال حاضر یکی از شرکت‌های معتبر کشور به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری ارتباط خوبی با صنعت وجود دارد و قراردادهایی با برخی از کارخانه‌ها منعقد شده است گفت: خوشبختانه  در سال گذشته به مبلغ ۵ میلیارد تومان با کارخانه‌ها قرارداد منعقد شد که شهریورماه امسال این میزان به ۴ میلیارد تومان رسیده است.

بشیریان به فعالیت دانشگاه نسل سوم استان اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر آموزش در تولید ثروت نیز نقش دارند که در این راستا حمایت از شرکت‌های و هسته‌های فناور و ارتباط با صنعت مورد توجه بوده است.

وی یادآور شد: با ارزیابی صورت گرفته در حوزه فناوری و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، رتبه چهارم را بعد از سه دانشگاه بزرگ در کشور کسب کردیم.

بشیریان با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای پژوهش‌های استان  اختصاص یافت در ادامه از پژوهش صورت گرفته در خصوص سلیس ازندریان سخن گفت و افزود: اولین ارزیابی جامع آن ماه آینده آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت استان در خصوص تب مالت نگران‌کننده است و با توجه به پژوهش‌هایی که در این دانشگاه صورت گرفته چقدر در حل این مشکل راهگشا بوده است؟ افزود: با آغاز تحقیقات در حوزه بروسلوز، همدان رتبه سه کشوری را داشت و تا سال گذشته رتبه یک تا سه را کسب کرده بود که در این راستا اقدام به پژوهش‌هایی کردیم و روند کنترل شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات بروسلوز در استان که تنها مرکز ملی است که در حوزه بروسلوز به طور ویژه کار می‌کند گفت: با سازمان دامپزشکی ارتباط نزدیک در حوزه تحقیقات بروسلوز داریم و در حال حاضر در خصوص سرولوژیک دامی کار می‌کنیم که قبلا نیز در مورد بیماری انسانی پژوهش‌هایی انجام داده‌ بودیم.

وی با بیان اینکه این اطلاعات قابل تعمیم به مناطق دیگری است تا بیماری بروسلوز کنترل شود افزود: سه استان تقاضای همکاری برای ثبت عوارض بروسلوز داشتند که مقدمات فراهم شده تا کار انجام شود.

کاهش روند تب مالت در همدان 

بشیریان با اشاره به اینکه روند بیماری بروسلوز در استان کاهشی بوده و در حد قابل قبول است اما جای کار وجود دارد گفت: سه طرح تحقیقاتی در خصوص واکسن گریزان نیز در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه درصدی از افراد تمایلی به انجام واکسیناسیون ندارند و اوایل واکسیناسیون این تمایل ۴۰ درصد بود و به مرور تغییر کرد عنوان کرد: امروز ۷۶ درصد افراد قصد واکسیناسیون دارند و درصدی تمایلی ندارند و باید اقناع شوند اما در مجموع وضعیت استان روند خوبی داشته و از شاخص کشوری جلوتر هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: سال گذشته تحقیقاتی با همکاری آموزش و پرورش در خصوص مسائل روانی دانش‌آموزان انجام دادیم و متاسفانه طبق نتایج درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دچار ترس و اضطراب بودند که درصد قابل توجهی به دور بودن از حوزه آموزش برمی‌گردد.

وی افزود: امروز چون میزان قابل توجهی از معلمان و دانش آموزان واکسینه شدند درست آن است که دو هفته بعد از تزریق دز دوم، دانش‌آموزان به مدرسه بروند البته این نظر بنده است و تابع دستور‌العمل‌های ستاد کرونا هستیم.

بشیریان با بیان اینکه از ابتدای بیماری کووید ۱۹ روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ آزمایش پی سی آر را در آزمایشگاه استان انجام می‌دادیم افزود: در این راستا تشخیص دادیم آزمایشگاه تشخیصی و پژوهشی بیماری‌های نوپدید و بازپدید راه‌اندازی شود که اخیرا این اقدام انجام و ۳۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا