بین الملل

اندیشکده آمریکایی: عضویت در ناتو برای اوکراین و گرجستان زیان‌بار خواهد بود

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، اندیشکده آمریکایی «موسسه کوینسی» در یادداشتی به قلم «دیوید سِیولیو» تلاش آمریکا برای عضویت اوکراین و گرجستان در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مورد انتقاد قرار داد.

در این یادداشت آمده است، با وجود نشانه‌های امیدبخش درخصوص گرم‌تر شدن روابط آمریکا و روسیه، مسکو روز دوشنبه در پاسخ به اخراج هشت دیپلماتش در ناتو با اتهام جاسوسی، مأموریت خود در این نهاد را  تعلیق کرد. این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت، درب ناتو برای عضویت اوکراین و گرجستان باز است. حرفی که به گفته کارشناسان، به شکلی غیرضروری ستیزه‌جویانه است.

سیولیو در یادداشت خود می‌نویسد، روس‌ها پیشنهاد کردند دو طرف برای اتفاقات ضروری، از طریق سفارت‌های خود در بروکسل تعامل داشته باشند. با این حال «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است ناتو مدت‌ها پیش «نقش کلیدی روسیه در شورای ناتو را با دستان خود دفن کرده است». این شورا در سال ۲۰۰۲ در خلال دوره کوتاهی از امیدواری درخصوص همکاری‌های روسیه و ناتو ایجاد شده بود.

او به نقل از «میلان چرنی» کارشناس سیاست خارجی در امور روسیه در دانشگاه آکسفورد می‌نویسد: «پایان نمایندگی روسیه در ناتو به‌خودی خود، اقدام معناداری نیست اما در روند گسترده‌تر وخیم‌تر شدن روابط آمریکا و روسیه جنبه نمادین دارد».

سیولیو می‌افزاید، بسیاری از کارشناسان این وخاومت روابط را تا حدی به گسترش ناتو مرتبط می‌دانند. روسیه به‌طور رسمی ناتو را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. در هر دو کشور گرجستان و اوکراین، در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ که مسکو درخصوص پیوستن آن‌ها به ناتو احساس نگرانی کرد،  این دو کشور با تلاطم داخلی مواجه شدند.

در این یادداشت به نقل از «بن فریدمن» مدیر بخش سیاسی اندیشکده «اولویت‌های دفاعی» که اظهارات آستین را مزورانه توصیف کرده است می‌نویسد: «اوکراین حصول توافق با روسیه را لازم دارد. اینکه ایالات متحده چشم‌انداز ناتو را در مقابل چشمان اوکراین گرفته است، مانع از تلاش سیاست خارجی اوکراین برای حل مشکل اصلی خود می‌شود».

سیولیو می‌افزاید:‌ «فریدمن که مخالف عضویت اوکراین در ناتو است، اعلام این پیشنهاد از سوی آستین را “ایده‌ای بد” توصیف می‌کند زیرا اوکراین و گرجستان هردو با روسیه دارای اختلافات سرزمینی هستند».

او به نقل از فریدمن می‌نویسد: «چنین کاری، زمانی که چیزی برای ارائه نداشته باشید، به سختی قابل دفاع است. از نقطه نظر تحلیل هزینه-فایده، این طرحی بازنده خواهد بود. تمامیت ارضی گرجستان و اوکراین ربطی به امنیت آمریکا ندارد اما روسیه منافع تاریخی محکمی در قبال این کشورها و به‌خصوص اوکراین دارد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «آستین روز سه‌شنبه در دیدار با همتای اوکراینی گفت، هیچ کشور ثالثی -روسیه- نمی‌تواند پیوستن اوکراین به ناتو را وتو کند. با این حال اعضای ناتو قادر به وتو کردن این عضویت‌های جدید هستند. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در ماه ژوئن گفت، کشورش معتقد است “در این لحظه شروط [عضویت اوکراین] عملی نشده است».

سیولیو می‌افزاید:‌ «فریدمن درخصوص عضویت احتمالی گرجستان و اوکراین در ناتو معتقد است که ایالات متحده این توان را ندارد که میان کشورهایی که تحت حمایت دیپلماتیک قرار می‌دهد و آن‌هایی که حاضر است برایشان بجنگد، تفکیک قائل شود».

وی در پایان به نقل از سیولیو می‌نویسد: «معتقدم که این مسئله‌ای است که واشنگتن باید از آن عبور کند. باید به عادت شفاف‌تر فکر کردن درباره اتحادهای خود برگردیم».

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا