بین الملل

انگلیس سامانه‌ موشکی «ام ۲۷۰» به اوکراین ارسال می‌کند

انگلیس سامانه‌ موشکی «ام ۲۷۰» به اوکراین ارسال می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، علی‌رغم هشدارهای پی در پی روسیه در خصوص عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین، بریتانیا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که قصد دارد سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه «ام ۲۷۰» که می‌تواند به اهداف در مسافت ۸۰ کیلومتری اصابت کند، در اختیار اوکراین قرار دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در پی اعلام آمادگی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای عرضه سامانه‌های موشکی به اوکراین، «بن والس» وزیر دفاع انگلیس نیز اعلام کرد که حمایت بریتانیا از اوکراین تغییر می‌کند زیرا تاکتیک‌های روسیه پیشرفت کرده است و در خصوص هدیه سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه ام ۲۷۰ به اوکراین توضیح داد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «این سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه با قابلیت بالا، دوستان اوکراینی ما را قادر می‌کند تا حفاظت بهتری از خود در مقابل استفاده وحشیانه روسیه از توپخانه دوربرد که نیروهای (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) به طور بی‌رویه برای با خاک یکسان کردن شهرها استفاده کرده‌اند، داشته باشند».

انگلیس در حالی به دنبال عرضه چنین تسلیحاتی به اوکراین است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که واشنگتن در صدد است سامانه‌های موشکی «هیمارس» در اختیار اوکراین قرار دهد و مدعی شد که کی‌یف تضمین داده است که این سامانه‌ها را علیه اهداف داخل قلمرو روسیه استفاده نخواهد کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته (یکشنبه) در پی تصمیم دولت بایدن برای عرضه سامانه‌های موشکی به اوکراین هشدار داد که در صورت عرضه این گونه سلاح‌ها به اوکراین، مسکو به اهدافی که تاکنون در اوکراین هدف قرار نداده است، حمله خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که محموله سامانه‌های آمریکایی راکت چندگانه که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته، آن را مورد تأیید کرده بود، بعید است که چیز جدیدی را به نیروهای کی‌یف اضافه کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته در توجیه برنامه آمریکا برای عرضه سامانه‌های موشکی گفت که دولت اوکراین به واشنگتن تضمین داده است که از موشک‌های آمریکایی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

با این حال، یک روز بعد، «الکسی آرستویچ» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین با این بیانیه مخالفت کرد و گفت که ارتش اوکراین در صورت صلاحدید به خاک روسیه حمله خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا با این حال اعلام کرده است که در صدد است چهار سامانه ام ۱۴۲ هیمارس را به همراه سامانه موشک پرتاب چندگانه هدایت شده (GMLRS) که بردی بیش از ۶۴ کیلومتر دارد به اوکراین عرضه کند.

طبق این گزارش، بریتانیا می‌گوید که ارتش اوکراین در زمینه نحوه استفاده از راکت‌اندازهای جدید در انگلیس آموزش خواهند دید. این در حالی است که پیش از این انگلیس اعلام کرده بود که قرار است در اوکراین نحوه استفاده از خودروهای زرهی را به نیروهای مسلح اوکراین آموزش دهند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تأکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

مقام‌های مسکو از همان آغاز عملیات نظامی تأکید کردند که تنها زیرساخت‌های نظامی و نه غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

 کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا