سلامت

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

به گزارش یولن، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم ساماندهی و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام در کشور بوده و در همه استان‌ها طرح‌های نیمه‌تمام یا رهاشده از سال‌ها و دهه‌های گذشته وجود دارد که همیشه مورد گلایه مردم و مسئولان بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سفرهای استانی ابتدا از مناطق کم‌برخوردار اما پرظرفیت کشور شروع شد و اکنون بعد از گذشت یک سال از فعالیت این دولت، شواهد حاکی از سرعت گرفتن و به نتیجه رسیدن بسیاری از این طرح‌های نیمه‌تمام است.

۱۹ شهریور پارسال بود که رئیس جمهور در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی آمد و این سفر بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه با اعتبار ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان برای این استان به همراه داشت.

برای اجرای این طرح‌ها ۱۹ وزارتخانه، سازمان و نهاد دارای تعهد بوده‌اند و از مجموع مصوبات سفر، ۱۰ مصوبه با اعتبار ۳۴۷ میلیارد تومان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند است.

تعداد تخت‌های بیمارستانی فعال در استان خراسان جنوبی از ۷۵۵ تخت در ابتدای دهه ۹۰ به بیش از هزار و ۲۰۸ تخت در سال گذشته رسید اما هنوز کمبود تخت بیمارستانی در برخی شهرستان‌ها مشهود است که در سفر رئیس جمهور به این استان مرزی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله بیمارستان‌های در حال احداث خوسف و بشرویه، مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

چرا شهرستان خوسف بیمارستان ندارد؟

شهرستان خوسف سومین شهرستان پهناور خراسان جنوبی در ۳۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده و با وجود ۲۰۰ آبادی دارای سکنه و ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت هنوز بیمارستان ندارد.

این شهرستان در مسیر اصلی تهران، کرمان، یزد و اصفهان واقع شده است اما خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۳۰ هزار نفری این شهرستان و مسافران عبوری فقط از طریق خانه‌های بهداشت و یک مرکز خدمات سلامت شبانه‌روزی ارائه می‌شود.

با توجه به لزوم توسعه مراکز بهداشتی و درمانی استان، پروژه ساخت بیمارستان شهرستان خوسف سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از طرح‌های “مهر ماندگار” سفر هیات دولت وقت به استان در دستور کار قرار گرفت و در نهایت سال ۱۳۹۲ به‌طور رسمی کلنگ‌زنی شد.

از سال ۹۲ تا ۹۹ بارها مسئولان مختلف از پروژه در حال احداث بیمارستان خوسف بازدید کردند و برای رفع مشکل اعتباری و افتتاح آن قول‌ دادند.

مردم شهرستان خوسف قرار بود پایان سال ۱۳۹۹ شاهد اتمام این پروژه باشند و برای ابتدای سال ۱۴۰۰ تجهیز بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شود اما این طرح با پیشرفت ۶۷ درصدی، مجدد متوقف شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز بارها درخصوص طولانی شدن روند این پروژه انتقاد و حتی موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کرد.

حسین خسروی دهم شهریور ۱۴۰۰ در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر خوسف گفت: پیگیری‌های زیادی برای تامین بودجه بیمارستان خوسف شده اما به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیمارستان مشکل اعتبار ندارد بلکه مشکل آن پیمانکار است.

در نهایت سفر شهریور ماه رئیس جمهور به خراسان جنوبی و تاکید آیت‌الله رئیسی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سبب شد دور تازه‌ای از پیگیری‌ها با تعامل مدیران دستگاه‌های اجرایی و تامین اعتبار، برای رفع موانع این پروژه شکل بگیرد.

در این سفر مصوب شد برای تکمیل بیمارستان شهرستان خوسف ۳۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به ترتیب، ۲۲ میلیارد تومان توسط این سازمان تا پایان سال ۱۴۰۱ و هشت میلیارد تومان به‌صورت نقدی توسط خزانه پرداخت شود که تاکنون بیش از ۴۰ درصد این رقم تخصیص یافته است.

بعد از سفر رئیس جمهور با پیگیری استاندار و مسئولان استان برای تامین اعتبار و رفع مشکل پیمانکار، احداث بیمارستان خوسف سرعت گرفت و تاکنون به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بتازگی با حضور در محل پروژه و بازدید از بخش‌های مختلف آن، از پیشرفت فیزیکی بیمارستان ابراز خرسندی کرد.

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
بیمارستان خوسف با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی

سید محمد موسوی میرزایی با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال ۹۲ شروع شد گفت: خدا را شاکریم که در هفت تا هشت ماه گذشته، پیشرفت فیزیکی این پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده و امیدواریم تا قبل از پایان سال این پروژه تکمیل و تجهیز و به فاز بهره‌برداری برسد.

وی همچنین در نشستی با حضور سرپرست فرمانداری خوسف به بررسی روند ساخت بیمارستان و ارائه خدمات بهداشتی درمانی در این شهرستان پرداخت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به موقعیت، وسعت و پراکندگی جمعیت در خوسف اظهار داشت: برخورداری از بیمارستان، حداقل نیازی است که مردم این شهرستان باید به آن دسترسی داشته باشند.

وی گفت: برای اتمام ساخت بیمارستان خوسف همه پای کار هستند و این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی باشد که هر گونه تلاش مستمر و پیگیری مجدانه در اجرای پروژه‌ها، نتیجه بهتری خواهد داشت.

موسوی میرزایی به آخرین وضعیت پروژه‌های بیمارستانی و درمانی در حال احداث دانشگاه در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: خود را متعهد می‌دانیم تا محرومیت‌زدایی و تقویت دسترسی مردم به خدمات سلامت‌محور به عنوان مهمترین اولویت دانشگاه همواره مورد توجه باشد.

وی از بهره‌برداری بیمارستان بشرویه تا دهه فجر امسال و بیمارستان خوسف تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: راه‌اندازی بیمارستان‌های محلی در شهرهای کوچکتر از دیگر برنامه‌های دانشگاه است.

سرپرست فرمانداری خوسف هم در این نشست اظهار داشت: این شهرستان از محروم‌ترین نقاط استان بوده و نیازمند توجه ویژه است.

محمدعلی ایمانی با اشاره به موقعیت این شهرستان گفت: خیلی از خدماتی که در خوسف ارائه می‌شود فقط مخصوص شهروندان خوسفی نیست و ساخت بیمارستان خوسف به عنوان یک موقعیت بین‌راهی درمانی می‌تواند رسیدگی بهتر و سریعتر به مصدومان جاده‌ای و کاهش تلفات جانی را به دنبال داشته باشد.

وی تسریع در اتمام ساخت بیمارستان خوسف را از مهمترین نیازهای درمانی مردم شریف این شهرستان دانست.

سرپرست فرمانداری خوسف تاکید بر اینکه بیمارستان خوسف یک مطالبه عمومی است افزود: خوشبختانه با حمایت استاندار خراسان جنوبی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، طی ماه‌های اخیر روند عملیات ساختمانی بیمارستان خوسف فعال‌تر شده و پیشرفت فیزیکی چشمگیری داشته است.

۱۱ سال انتظار برای افتتاح بیمارستان جدید بشرویه

اما بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان بشرویه از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار حوزه بهداشت و درمان در خراسان جنوبی است که با گذشت ۱۱ سال از کلنگ‌زنی آن، با اهتمام دولت سیزدهم در مراحل نهایی تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان بشرویه توسط سازمان برنامه و بودجه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای بیمارستان بشرویه 

کلنگ ساخت این بیمارستان ۱۱ سال پیش به زمین خورد و عملیات اجرایی آن با اختصاص پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و تعیین مهلت ساخت تا حداکثر پنج سال آغاز شد اما مشکلات مالی و شیوع کرونا تکمیل پروژه را به تعویق انداخت و حتی در مقطعی متوقف شد.

استاندار خراسان جنوبی در سال جاری چند بار از بیمارستان در حال احداث بشرویه بازدید کرد و برای تسریع در تکمیل پروژه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فرماندار بشرویه دستور ویژه داد.

بنابر اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این پروژه با زیربنای سه هزار و ۷۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت چهار هکتار در حال اجراست و اکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشرویه، پیشرفت فیزیکی ساختمان اصلی بیمارستان جدید را بیش از ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: ساختمانی اصلی آماده بهره‌برداری است اما ساختمان‌های جانبی مانند انبارها، فضای اداری، پارکینگ، ساختمان اکسیژن‌ساز و سایر موارد احداث نشده اما طرح آن تهیه و تامین اعتبار شده است.

علی حسینی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار یولن افزود: بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه در زمینی به مساحت چهار هکتار در سفر سوم رییس جمهور وقت (دولت دهم) به شهرستان بشرویه تصویب و عملیات اجرایی آن با اختصاص پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با تعیین مهلت ساخت حداکثر پنج ساله، آغاز شد.

به گفته وی این پروژه طی سه قرارداد ۲ میلیارد تومان، ۸.۵ میلیارد تومان و قرارداد سوم به پیمانکار واگذار شد که در مجموع تاکنون برای آن ۴۵۹ میلیارد ریال اعتبار ملی هزینه شده است.

آیا تجهیزات بیمارستان بشرویه تامین شده است؟

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشرویه با بیان اینکه بخشی از تجهیزات به ارزش هفت میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی خریداری شده است افزود: برای تکمیل ساختمان‌های جانبی بیمارستان ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که توسط دانشگاه تامین شده است.

به گفته مسئولان محلی، این بیمارستان ۱۰ سال پیش براساس نیاز جمعیتی آن زمان ۳۲ تختخوابی تعیین شد و اکنون با شرایط جدید پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

در همین خصوص پیگیری‌ها و مکاتبات لازم از طرف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارتقای بیمارستان از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی انجام شده است.

فرماندار بشرویه هم گفت: براساس تعهد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه به‌صورت کامل یعنی با نصب تجهیزات و تامین نیروی انسانی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن علیزاده افزود: نماینده مردم شهرستان‌ و استاندار خراسان جنوبی برای تامین اعتبار احداث و تکمیل بیمارستان بشرویه پیگیری‌های زیادی انجام دادند و اخیرا با حضور استاندار در محل پروژه دستور داده شد اعتبار مورد نیاز تامین شود لذا از لحاظ اعتباری مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: طرح بیمارستان براساس جمعیت و وضعیت ۱۰ سال قبل شهرستان ۳۲ تختخوابی تعیین شده که اکنون جوابگو نیست لذا با دستور استاندار با افتتاح بیمارستان جدید، بیمارستان فعلی نیز باید تا زمان توسعه تخت‌های بیمارستانی، فعال باشد.

سفر معاون وزیر بهداشت در اولین روز هفته دولت

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در اولین روز هفته دولت امسال، به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خراسان جنوبی سفر کرد و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تسهیل شرایط حضور پزشکان متخصص در مناطق کم ‌برخوردار را یکی از سیاست‌های محرومیت‌زدایی وزارت بهداشت عنوان کرد.

بهروز رحیمی با بیان اینکه براساس تاکید رئیس جمهور، یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت توجه و رسیدگی به استان‌های محروم و کم برخوردار است، افزود: به دنبال سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه کاره وزارت بهداشت در سطح کشور هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۵۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی و ۴۸ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در سطح کشور در حال ساخت است.

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت در این سفر از برخی بخش‌های بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند، مرکز خدمات جامع سلامت آرین شهر، ساختمان دانشکده در حال ساخت پرستاری و مامایی قاین، بیمارستان محلی و مرکز خدمات جامع خضری دشت بیاض، مرکز آموزش بهورزی و بازآموزی برنامه‌های سلامت، بخش MRI بیمارستان شهدا، ساختمان در حال احداث شبکه بهداشت و درمان زیرکوه، طرح توسعه بیمارستان شهدا و مرکز آموزش بهورزی قاین بازدید کرد.

همچنین عملیات اجرایی احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی حاجی‌آباد زیرکوه تنها شهرستان بدون بیمارستان خراسان جنوبی با زیربنای هفت هزار مترمربع در زمینی به مساحت هفت هکتار آغاز شد که فاز نخست آن قرار است تا ۱۸ ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

گروه اخبار استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی برای پیگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام در کشور پرونده خبری عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین طرح های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها می توانید اینجا را کلیک کنید.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا