بین الملل

اولیانوف: متن توافق وین هنوز نهایی نشده است

اولیانوف: متن توافق وین هنوز نهایی نشده است

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت هنوز هیچ چیزی در در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین نهایی نشده است.

اولیانوف روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «برخی تلاش می‌کنند ما را سرزنش کنند. باید به شما بگویم که گفتگوها هنوز نهایی نشده است، حتی متن توافق نهایی هم هنوز نهایی نشده است».

وی با بیان اینکه احتمال نهایی‌شدن متن توافق در روز پنجشنبه وجود دارد، تاکید کرد: «البته شاید، نه قطعا! هنوز هیچ تاییدیه یا موافقتی از سوی هیچکدام از طرف‌ها مبنی بر اینکه متن [توافق] قابل قبول است، وجود ندارد».

این دیپلمات روس در واکنش به اصرار یک خبرنگار درباره دلیل تأخیر در مذاکرات وین، با ناخشنودی گفت: «نشنیدید چه گفتم؟ گفتم متن توافق هم حتی نهایی نشده، آن‌وقت چطور موضع ما باعث تأخیر در چیزی می‌شود که هنوز مذاکرات درباره آن تکمیل نشده؟!»

اولیانوف همچنین گفت که یکی از اهداف برجام، اطمینان حاصل کردن از این است که ایران بتواند روابط اقتصادی و تجاری معمول خود با جهان را حفظ کند.

از سوی دیگر، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید می‌گوید آمریکا به تعامل با روسیه برای احیای توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و قصد ندارد این موضوع را با تحریم‌ها علیه مسکو به‌دلیل بحران اوکراین مرتبط کند. (جزئیات بیشتر)

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا