بین الملل

اوکراین: باید روسیه را سر جای خود بنشانیم

اوکراین: باید روسیه را سر جای خود بنشانیم

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه به شدت به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در این باره که «نباید روسیه تحقیر شود» واکنش نشان داد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «درخواست برای اجتناب از تحقیر روسیه تنها باعث تحقیر فرانسه و هر کشور دیگری که چنین درخواستی دارد، می‌شود. چون این روسیه است که باعث تحقیر خود شده است».

کولبا در ادامه این پیام توییتری نوشت: «بهتر است که همه ما درباره چگونه سر جای خود قرار دادن روسیه تمرکز کنیم. این باعث ایجاد صلح و نجات زندگی جان‌ها می‌شود».

رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با حمله به اوکراین مرتکب اشتباه اساسی و راهبردی شد.

وی که با یک نشریه فرانسوی مصاحبه می‌کرد،‌ مدعی شد که پوتین امروز فردی منزوی شده است.

ماکرون در ادامه گفت: «پیشتر نیز به وی گفته‌ام و معتقدم که پوتین مرتکب اشتباه تاریخی و اساسی در حق ملت،‌ در حق خود و در حق تاریخ شده است». رئیس جمهور فرانسه بعید ندانست که در آینده‌ای نزدیک به کی‌یف سفر کند.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (پنجشنبه) در یک سخنرانی ویدئویی برای پارلمان لوکزامبورگ مدعی شد در حال حاضر ۲۰ درصد از خاک اوکراین در کنترل نیروهای روسیه است.

زلنسکی پیش‌تر، در مصاحبه‌ با پایگاه خبری «نیوزمکس» با بیان این که سخت‌ترین وضعیت در شرق اوکراین و جنوب دونتسک و لوهانسک برقرار است، گفت: روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز را به دلیل کشته شدن در عملیات و حدود ۵۰۰ نفر را به دلیل جراحت از دست می‌دهیم. 

روسیه از ابتدای عملیات نظامی خود در اوکراین تأکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال سرزمین‌های اوکراینی ندارد، بلکه هدفش غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی از این کشور است. 

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا