سمنان

ایده‌ای برای سرسبزی بزرگراه «حرم تا حرم»/ گونه‌های کم‌آب‌بر در جاده‌ها کاشته می‌شود

ایده‌ای برای سرسبزی بزرگراه «حرم تا حرم»/ گونه‌های کم‌آب‌بر در جاده‌ها کاشته می‌شود

به گزارش یولن از گرمسار، سیدمجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز در جمع خبرنگاران شهرستان گرمسار اظهار کرد: امسال که به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مزین است، یکی از رسالت‌های ما این بوده که بخش کشاورزی و منابع طبیعی به مفهوم واقعی کلمه دانش‌بنیان شود.

وی گفت: دانش‌بنیانی مستلزم این است که دانش‌های فنی و نتایج یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی را وارد عرصه گسترده کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ایستگاه تحقیقات بیابان شهرستان گرمسار گفت: ایستگاه تحقیقات بیابان گرمسار دو ویژگی مهم دارد؛ کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و از طرفی هر چه رو به جلو می‌رویم، مشکلات کم‌آبی و ناشی از محدودیت منابع آبی را داریم و در کنار آن با شوری مواجه بوده و زمین‌هایی که به علت شوری قابلیت کشت بسیاری از محصولات را ندارد.

خیام‌نکویی گفت: با تحقیقات کارکنان مرکز تحقیقات بیابان گرمسار انجام‌شده، ظرفیتی ایجادشده تا بتوانیم گونه‌های شور پسندی که قابلیت تعمیم در استان و کشور را دارد در سایر مناطق تعمیم داده شود و پوشش گیاهی مناسبی ایجادشده و از سرعت بیابان‌زایی که به خاطر محدودیت منابع آبی ایجادشده جلوگیری شود.

وی افزود: از طرفی امروز کشور جزو واردکننده چوب هستیم؛ درحالی‌که گونه‌های بومی هستند با کمترین میزان آب می‌تواند چوب قابل قبولی را تولید کنند و بخشی از واردات ناشی از ارزی که خارج می‌شود ذخیره شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خوشبختانه گونه‌های خوبی که در این مرکز وجود دارد، بعد از سال‌ها جواب داده است؛ این‌گونه ها علاوه بر سطح استان در مناطقی که مشکلات بیابان‌زایی هست می‌تواند مستقر شود.

وی گفت: استقرار آن‌ها، علاوه بر تولید چوب، می‌تواند درجه حرارت آن منطقه را تغییر دهد و منبعی برای تولیدات علوفه‌ای باشد و زندگی دوباره ایجاد کند و تمام این‌ها پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که قابلیت بالفعل شدن آن در زمان کوتاهی وجود دارد.

خیام‌نکویی گفت: از همکاران در طرح حرم تا حرم که تلاش می‌کنند یک نوار طولانی برای ایجاد گونه‌های مختلف داشته باشند، دعوت می‌کنیم ارقامی مثل گز شاهی و سایر ارقام که با کمترین آب استقرار یافتند، را برای طرح حرم تا حرم استفاده کنند تا از این طریق بتوانیم در سطح کشور از گونه‌های بومی مناطق کشور و با کمترین هزینه ایجادشده استفاده کرده تا سطح بیابانی بیشتر از این گسترش نیابد.

وی گفت: در حال حاضر، ۲۰ مؤسسه تحقیقات ملی، ۳۵ مرکز تحقیقات استانی و ۳۱۴ ایستگاه در کشور داریم و ایستگاه تحقیقات بیابان گرمسار یکی از ایستگاه‌های کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هرکدام از این ایستگاه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دستاوردهای زیادی دارند و تمام تلاش این است که این دستاوردها امسال به اجرا سوق دهیم.

خیام‌نکویی گفت: وقتی بحث دانش‌بنیان شدن مطرح می‌شود؛ یعنی ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی افزایش دهیم و لازمه‌اش این است که دستاوردها و یافته‌ها را داشته باشیم و امروز بیش از ۵۰۰ فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را داریم که قابلیت نفوذ در حوزه اجرایی را دارد.

وی گفت: از استاندار استان‌هایی که مشکلات بیابان‌زایی دارند و در مناطق خشک و نیمه‌خشک هستند و بسیاری از زمین‌های آن‌ها که به خاطر شوری از حفظ انتفاع برای کشت خارج می‌شود، می‌خواهیم تا از این ظرفیت استفاده شود. برخی ازاین‌گونه‌ها که الآن ۴۰ اکوتیپ است، در بسیاری از نقطه‌های دیگر پاسخ دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج امسال این را مأموریت اصلی خود می‌داند که تمام دانش‌های فنی و تمامی دستاوردهای که با کمک محققان خود به دست آورد، وارد مرحله اجرا کند.

خیام‌نکویی افزود: خوشبختانه در استان سمنان این قابلیت وجود دارد و از استاندار و مسؤولان اجرایی استان تقاضا می‌کنم تا زمین‌هایی که قابلیت کشت این‌گونه ها را دارند استفاده کنند تا بیشتر از این مواجه با مشکلات خشک‌سالی و ریز گرد نشدند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های امسال حسب نظر رهبری بر لزوم افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در بخش کشاورزی این است که زیرساخت برای حضور این شرکت‌ها فراهم شود و ما برای اینکه زیرساخت فراهم شود، اوایل ماه آیند برای نخستین بار پارک ملی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان البرز راه‌اندازی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از دیگر برنامه‌های این سازمان ایجاد دهکده‌های فناوری و نوآوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین مزارع نوآوری است و استان سمنان نیز این ظرفیت را دارد که بتواند یک یا حتی بیشتر از این دهکده‌های فناوری را برای استقرار این شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکیل جمع نخبگان در قالب یک شرکت و پرداختن به اولویت‌های کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم کند.

خیام‌نکویی گفت: هفته گذشته نخستین دهکده فناوری و نوآوری در استان خراسان رضوی افتتاح شد امیدواریم بتوانیم در هفته‌های آینده در صورت فراهم شدن شرایط شاهد راه‌اندازی این دهکده‌ها و مزارع نوآوری در استان سمنان باشیم؛ چراکه این مهم سبب می‌شود که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی هستند برای حل مشکلات بخش کشاورزی در سال جاری استفاده شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۳/م/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا