بین الملل

ایران خطاب به سازمان ملل: جلوی کشتار مردم بی دفاع یمن را بگیرید

ایران خطاب به سازمان ملل: جلوی کشتار مردم بی دفاع یمن را بگیرید

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی امشب (پنجشنبه) هفتم بهمن ماه با ارسال پیامی به «هانس گرونبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، کشتار مردم بی‌ دفاع یمن و‌ بمباران‌های گسترده شهرها، اماکن غیرنظامی و زیرساخت‌های این کشور توسط ائتلاف ضد مردم یمن را محکوم کرد.

در‌بخشی از این پیام، ضمن انتظار محکوم کردن این اقدامات سبعانه (ددمنشانه) و ضد حقوق شناخته شده بین‌الملل، از سازمان ملل متحد و همه نهادهای بشردوستانه بین‌المللی خواسته شده تا اقدامات فوری را برای توقف این جنایات ضد انسانی به عمل آورند.

خاجی در این پیام همچنین اعلام کرده است: قطعا همانگونه که تجربه هفت سال گذشته نشان داده تحریم‌ها، درگیری‌های نظامی و کشتار مردم یمن نمی‌تواند منجر به حل بحران در این کشور شود و راه رهایی، رفع محاصره مردم مظلوم یمن، توقف عملیات نظامی و احترام به استقلال و حاکمیت مردم یمن بوده و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته در این مسیر همکاری و تلاش کند.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده که محاصره و حملات نظامی راه‌حل بحران یمن نیست و اینگونه اقدامات به افزایش دامنه تنش در منطقه منجر خواهد شد.

علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران ۲۶ دی ماه در گفت‌وگوی تلفنی با گرونبرگ با بیان این‌که تصمیم گیرنده نهایی در مورد سرنوشت یمن، مردم این کشور هستند، رفع محاصره ظالمانه را مقدمه حل و فصل سیاسی بحران یمن برشمرده بود.

 

ایران خطاب به سازمان ملل: جلوی کشتار مردم بی دفاع یمن را بگیرید

 

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز که امروز (پنجشنبه) در تهران میزبان همتای قطری بود در خصوص تحولات منطقه نیز تأکید کرد: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تحرکات نظامی در خصوص یمن بوده‌ایم و این موارد به باز تولید جنگ در یمن و منطقه انجامیده و مسیر صلح را تخریب می‌کند.

امیرعبداللهیان روز دوشنبه چهارم بهمن ماه در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در اظهاراتی گفت: این روزها اتفاقی بین یمن و یکی دیگر از همسایگان در حال وقوع است. آنچه بین یمن و برخی از همسایگان و کشورهایی که در عملیات نظامی علیه یمن مشارکت دارند، می‌گذرد، یک موضوع یمنی است. ثانیا جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل از ابتدای بحران یمن و جنگ علیه این کشور، به صراحت طرح سیاسی چهار ماده‌ای را ارائه و همواره از تحقق و پیگیری آن طرح حمایت کرده است.حتما برای ما ملاحظه و مشاهده بیش از ۶ سال جنگ و خونریزی در یمن قابل تحمل نیست و هیچ یک از کشورهای منطقه و وجدان‌های آگاه در جهان، جنگ را روشی برای راه‌حل در این بحران نمی‌دانند. ما گسترش دامنه جنگ را نگران کننده می‌دانیم و از عربستان سعودی و امارات عربی متحده می‌خواهیم که با روش سیاسی و با رویکردی سازنده برای پایان دادن به محاصره انسانی در یمن و پایان جنگ و پذیرش آتش بس در یمن و ورود به گفت‌وگوهای یمنی – یمنی اقدام کنند. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دوم بهمن ماه حملات هوایی چند روز اخیر ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی و غیرنظامی یمن را محکوم کرد و حامیان نیروهای متجاوز را شریک در این جنایات خواند و گفت: آنها باید به خاطر این حمایت‌ها به افکار عمومی دنیا و مردم یمن پاسخگو باشند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا